BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kínai rémálom

A tavaly elmondott első államfői beszéde óta Hszi Csin-ping a nemzeti és egyéni felemelkedést célzó úgynevezett „Kínai Álom” megvalósítása mellett kötelezte el magát. Az elmúlt években példátlan méretűvé duzzadt adósság kezelésének elkerülhetetlen szükségessége azonban próba elé állítja az államfőt, kormánya pedig tétovázik.
2014.08.05., kedd 05:00

A kínai kormányzat bizonytalansága vagy szándékának hiánya az adósság megfékezése terén nyilvánvalóan látszik annak ellentmondásosságában, hogy egyszerre akar jelentős strukturális reformokat végrehajtani, illetve fenntartani az évi 7,5 százalékos GDP-növekedési ütemet. Annak tudatában, hogy az utóbbi évek növekedése adósságnövelő finanszírozású beruházásoknak köszönhető – amelyek gyakran infrastrukturális és lakásépítési projektekben öltöttek testet a Kínai Álom megvalósítsa érdekében –, minden olyan törekvés, amely a hitelnövekedést próbálja kordában tartani, várhatóan a kínai gazdaság kemény földet érését okozza. Ezen kilátás miatt a hatóságok már arra kényszerültek, hogy elhalasszák a lényegi reformokat.

Természetesen a kínai adósság GDP-hez viszonyított mértéke, amely júliusban elérte a 250 százalékos szintet, még mindig jóval alacsonyabb, mint a legtöbb fejlett gazdaságban. A probléma az, hogy a kínai magán adósságállomány szintjét alapul véve normális esetben az egy főre jutó GDP-nek mintegy 25 ezer dollár körül kellene állnia, ami négyszer magasabb érték a jelenlegi szinthez képest.

Egyértelmű párhuzamot lehet felfedezni a jelenlegi kínai helyzet és a Japánban az 1980-as években lejátszódott beruházási boom között. Ahogy az ma Kínát jellemzi, Japánban is jelentős volt a magánszemélyek megtakarítási rátája, amely lehetővé tette, hogy a beruházók jelentős mértékben támaszkodjanak a hagyományos, hazai finanszírozású banki hitelekre.

További hasonlóságot lehet felfedezni abban, ahogy az adósságok felhalmozódtak a kínai vállalati szektorban, ahol a külső finanszírozás bevonásának mértéke a saját tőkéhez képest a 2007-es 2,4-szeres szintről tavaly 3,5-szeres szintre emelkedett – ami jóval meghaladja az amerikai és európai szinteket. Rontja a helyzetet, hogy az új hitelek jó része az árnyékbankrendszerből származik magas kamatráták mellett, ami igen megnehezíti a hitelfelvevők törlesztését.

Az egyértelmű, hogy a kínai helyzet jóval extrémebbnek számít a japánhoz képest. A japán beruházási ráta csúcsértéke a GDP 33 százaléka volt szemben a kínai 47 százalékos mértékkel. Ez egy jelentős különbség, különösen ha figyelembe vesszük, hogy Kínában az egy főre jutó GDP csupán a japán érték 19 százalékát teszi ki, miközben az adósságának mértéke már elérte a japán szint 60 százalékát. Továbbá az adósság emelkedésének üteme Kínában jóval gyorsabb (az elmúlt öt évben 71 százalékpontos növekedést mértek a GDP-hez képest), mint Japánban, ahol az adósságszint csak 16 százalékponttal nőtt a buborék kipukkanása előtti öt éves időszakban.

A fentiek fényében még több okunk van azt gondolni, hogy a japán tapasztalatok lényegi dolgokat árulhatnak el azokról a kockázatokról, amelyekkel Kínának szembe kell nézni. Miután a japán buborék kipukkadt, a GDP bővülésének üteme a válság előtti négy év átlagosan 5,8 százalékos szintjéről a következő négy évben 0,9 százalékra lassult. A rossz hitelek bennragadtak a bankok mérlegében, így a növekedés megszűnt, és defláció alakult ki. Miközben a magán adósság GDP-hez viszonyított aránya stabilizálódott, az állami adósság mértéke 50 százalékkal nőtt a buborék kipukkanása utáni öt évben.

Kínában a hitelbuborék kipukkanása valószínűleg azt okozná, hogy az éves GDP-növekedés átlagosan 1-2 százalékra esne vissza az azt követő négy évben. Az állami szektor konszolidált adóssága pedig a GDP 100 százalékára emelkedne. Ez egy viszonylag mérsékelt előrejelzésnek számít. Automatikus stabilizálási mechanizmusok vagy a betétbiztosítással alátámasztott erős pénzügyi stabilitási keretrendszer hiányában igen nehéz lesz azokat a kockázatokat kezelni, amelyek a kormányzat potenciálisan destabilizáló pénzügyi reformjaiból adódhatnak. Egy hitelsokk így katasztrofálisnak is bizonyulhat.

A kínai adósság alakulásában komoly szerepet játszik az ország jelentős mértékűre nőtt ingatlanpiaci buboréka. Az ingatlanárak erőteljes esésének hatása széleskörű lenne, ugyanis az ingatlanokon lévő jelzálog a kínai pénzügyi rendszer tartóoszlopának számít. A bankok közvetett és közvetlen ingatlanpiaci kitettsége a GDP 66 és 89 százaléka közé tehető.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a kormányzatnak nincsen lehetősége az ingatlanpiac stabilizálására. Valójában, a probléma nagy része abból adódik, hogy a gazdaság ciklikus visszaeséseire adott kínai válasz mindig tartalmazta a lakásépítések fokozását.

Az automatikus stabilizáló mechanizmusok hiánya kihangsúlyozta a reformcélok és a növekedés garantálása közötti feszültséget. A kormányzat számára a rövid távú növekedés elősegítésének egyetlen módja az, hogy adósságnövelő élénkítésbe kezd, mint ahogy azt korábban ebben az évben is megtette. Ez azonban a kínai adósságteher további növekedését fogja eredményezni, és a rossz hitelek egyre inkább kiszorítják majd a jó hiteleket.

Ha a kínai vezetők továbbra is a hiteleken alapuló növekedést választják a reformok helyett, akkor csak késleltetik – sőt lehet, hogy elnyújtják – az elkerülhetetlen lassulást. Ez pedig Hszi Csin-ping Kínai Álmát rémálommá tudná tenni.

Copyright: Project Syndicate, 2014.
www.project-syndicate.org

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.