BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hogyan érinti az ágazatokat az orosz–ukrán konfliktus? - Szakértők válaszolnak

2014.09.05., péntek 05:00

Uzonyi Zoltán elnök, Magyar Energia-kereskedők Szövetség

Ellátható a piac

A folyó gázévre kötött fogyasztói szerződések és az árak differenciáltan vannak kitéve a válságnak. A fix árasoknál a felhasználóknak nincs árkockázata. Viszont az indexált árazásnál azon fogyasztóknak, akiknek a szerződése tartalmazza az irányadó nyugat-európai spot árakat (TTF) is, a gáz jelentős drágulásával kell számolniuk. Kitettségük attól függ, hogy a TTF árazás milyen arányban szerepel a szerződésükben. Akiknek tisztán olajár-indexált szerződése van, késleltetve és tompítottan szembesülnek az ukrán válság miatti, esetleges szénhidrogén-drágulással. A MEKSZ szerint az ország ellátásbiztonsága nem kerülne veszélybe egy esetleges gázszállítási korlátozás miatt. A nagykereskedelmi ár nőhet, de minden fogyasztót el lehetne látni.



Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese

Kisebb visszaesés

Oroszország hazánk harmadik legfontosabb turisztikai küldőpiaca. Az Európai Turisztikai Bizottság legutóbbi jelentése szerint az orosz kereslet továbbra is nő az európai, főként a kelet-európai úti célok iránt. Az év második felében azonban a növekedés üteme valószínűleg mérséklődni fog, tükrözve az ukrán válsággal kapcsolatos bizonytalanságot. A magyarországi adatok még nem jeleznek visszaesést: 2014 első félévében közel 12 százalékkal nőtt az orosz vendégéjszakák száma hazánk kereskedelmi szálláshelyein. Optimizmusra ad okot, hogy az orosz és ukrán turisták elsődlegesen egészségturisztikai motivációval keresik fel hazánkat, a gyógyulás célja pedig háttérbe szoríthatja az egyéb szempontokat, így a visszaesés kisebb lehet.

Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter

Tárgyalások

A háború kapcsán bevezetett szankciók egyértelmű, és azonnal érezhető hátrányokat okoznak az EU agrárgazdaságának, és Magyarországnak is, hiszen Oroszország fontos partnerünknek számít. A bevezetett intézkedések egy évben hozzávetőleg nyolcvanmillió eurós veszteséget jelentenek a magyar mezőgazdaságnak. Sajnos az sem kizárt, hogy esetleges további szankciók növelik a ezt a kiesést. A soron következő uniós tárgyalásokon azt fogom képviselni ezért, hogy a magyar gazdák minél teljesebb körű kártalanításban részesüljenek, és meg kell oldani azt is, hogy az EU-ban felhalmozódó élelmiszertöbblet ne döntse be a közösség piacát. Ezzel párhuzamosan az orosz partnerrel is tárgyalásokat kezdeményeztünk.

Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke

Állami lépés

A kár mértéke erősen függ a szezonalitástól. A csirke esetében, ahol egy kiegyenlített értékesítésről beszélhetünk, az embargó miatti többlettermelés kismértékű, véleményem szerint legfeljebb tíz százaléknyi árcsökkenéshez vezethet. Azoknál a termékpályáknál viszont, ahol a szezonális értékesítés jellemző, nagyobb gond lehet. Például a víziszárnyasok esetében nagymértékű áresés jöhet. A pulykaágazat pedig valahol a kettő között van. A nagyon komoly piaci zavart okozó kiviteli tilalom idején mindenképp állami beavatkozás szükséges. Ez lehet exporttámogatás, vagy állami felvásárlás is. Utóbbinak már a bejelentése érezhető hatással lenne a piacra, és megállítaná a termelőket veszélyeztető áresést.



Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatósági elnöke

Visszaesés

Az ukrán–orosz konfliktus kiéleződése óta jelentősen csökkent a Rail Cargo Hungaria Zrt. keleti irányú, Záhonyon keresztül bonyolított teherforgalma. A Független Államok Közösségéből (FÁK) érkező import fuvarok volumene csaknem negyedével kevesebb, mint a tavaly. Az export irányú forgalom ennél is jobban csökkent és 44 százalékos visszaesést mutat. A záhonyi import és export irányú összesített forgalom a januári 310 ezer tonnáról júniusra 250 ezer tonnára estek vissza. A Dunaferr nyersanyaggal való ellátása azonban egyelőre biztosított látszik, a Rail Cargo Hungaria Zrt. vonatai buga helyett Ukrajnából érkező nyersacélt és vasércet szállítanak Dunaújvárosba és folyamatos az osztrák Voest Alpine számára szükséges anyagokat ellátó vonatok közlekedtetése is.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.