BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
ekáer

Vállalatok dőlhetnek be az árukövető rendszer miatt

Bár megnehezítheti az áfacsalók dolgát, jelenlegi formájában a jogkövető vállalkozásokra is hatalmas terhet ró az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (EKÁER). A lapunk által megkérdezett cégvezetők és szakértők szerint felül kell vizsgálni a megoldást, ami mostani állapotában komoly versenyhátrányt is okozhat a hazai vállalatoknak. A gazdasági tárca észlelte a problémákat, és március 1-jéig meghosszabbította a próbaüzemet.
2015.02.04., szerda 05:00

Sinkó Ottó, a Videoton Holding vezérigazgatója:
Nincs rálátásom az áfacsalásokra, így nem tudom, mennyire szorítja őket vissza ez a módszer. Abban viszont biztos vagyok, hogy ha ér is el eredményt az EKÁER, azt nem megfelelő módon teszi. Az adatszolgáltatási követelmények a vétlen szereplőket ugyanúgy, sőt, jobban terhelik, mint a visszaélni szándékozókat, sok esetben olyan adatokat követel meg, amiknek a kötelezettek nincsenek a birtokában. Teljesen figyelmen kívül hagyja az ipar, különösen az autó- és az elektronikai ipar működési sajátosságait, melyeknél fel sem merül az áfavisszaélés. Az intézkedés célt tévesztett, ebben a formájában komoly versenyhátrányba hozza a teljes hazai gazdaságot, így sürgős pontosításra, korrekcióra szorul.

Ács Balázs, a Masterplast Nyrt. alelnöke:
Biztos, hogy megnehezíti az áfacsalásra specializálódott cégek dolgát, viszont a jogkövető vállalkozásoknak is gondot okoz, nagy adminisztrációs terhet tesz rájuk. Jelenleg sok a bizonytalanság, és a március 1-ig tartó próbaüzem tapasztalatai alapján lehetnek változtatások. Nem értem, hogy az EKÁER miért nem lehet része a használatarányos e-útdíjfizető megoldásnak (HU-GO), miért kell külön dokumentumrendszert működtetni. Az útdíjfizető rendszerben megvan az összes autó útvonala, egyszerűbb lenne, ha csak abba kellene rögzíteni az adatokat. Módosítanunk kellett a vállalatirányítási rendszerünket is, hogy megfeleljünk az előírásoknak. Aki csalni akar, annak ugyan nehezebb lesz, de megtalálja a kerülőutat.

Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége elnöke:
Megfelelő tesztidőszak nélkül nem látható, hogy az EKÁER hogyan teljesíti a kitűzött kormányzati célokat. A rendszer bevezetését követő időszak tapasztalatai alapján az már látszik, hogy ha a kormányzat a jelenlegi formájában működteti tovább, akkor jelentős gazdasági és társadalmi feszültségeket generál. A nemzetközi forgalom elkerülheti az országot, cégek zárhatnak be, megszűnhetnek munkahelyek és leállhatnak a fejlesztések. Mi egy komplex rendszer létrehozását javasoljuk: az EKÁER szakmai alapját az elektronikus számlázás, az elektronikus fuvarlevél, az elektronikus szállítólevél képezze. Ez a rendszer biztosítja a több 100 milliárdos forintos nagyságrendű adóbevételt, kevesebb adminisztrációval.

Vidor Győző, a Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség elnöke:
Úgy gondolom a törvényhozói szándék nemes, de a gyakorlattól távol áll. Az építőanyagiparban az áfacsalás úgy történik, hogy a kereskedő megveszi itthon a gyártótól a terméket és csak papíron exportálja. Vagyis nem kér rá EKÁER számot, mert fuvart sem indít. Az új rendszer pedig az úton lévő áru ellenőrzésére koncentrál. Az sem egyértelmű, hogy a mi iparágunkban kinek lenne a feladata az EKÁER szám megkérése. A fuvarok többsége ugyanis úgy történik, hogy gyártótól jellemzően az építési helyszínre megy az áru, és bár csak egyszer utazik a termék, az értékláncon belül közben akár háromszor is tulajdonost válthat, a gyártótól a nagykereskedőhöz, tőle a kiskereskedőhöz, majd a végfelhasználóhoz kerül.

Hegedüs Sándor, az RSM DTM Zrt. adópartnere:
Az EKÁER rendszer áfacsalásokkal szembeni ütőképességét számos ponton lehetne javítani. A közúton nagy forgalmat bonyolító, szabályosan működő cégekre a plusz adminisztrációs kötelezettség óriási terhet ró, miközben kockázataik akkor is növekednek, ha jóhiszeműen járnak el. Kérdéses a már egyébként alapvetően tisztának tekinthető fordított áfás kör bevonásának szükségessége, ugyanakkor indokolt lehet a kockázatos termékek körének átgondolása, sőt, akár a rendszer azokra történő korlátozása. A módosítások során figyelmet kell fordítani arra is, hogy a jelenleg elérhető szoftver és a jogszabályi környezet harmóniáját még a türelmi idő alatt meg lehessen teremteni, és annak alkalmazására maradjon felkészülési idő is.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.