Nincs rálátásom az áfacsalásokra, így nem tudom, mennyire szorítja őket vissza ez a módszer. Abban viszont biztos vagyok, hogy ha ér is el eredményt az EKÁER, azt nem megfelelő módon teszi. Az adatszolgáltatási követelmények a vétlen szereplőket ugyanúgy, sőt, jobban terhelik, mint a visszaélni szándékozókat, sok esetben olyan adatokat követel meg, amiknek a kötelezettek nincsenek a birtokában. Teljesen figyelmen kívül hagyja az ipar, különösen az autó- és az elektronikai ipar működési sajátosságait, melyeknél fel sem merül az áfavisszaélés. Az intézkedés célt tévesztett, ebben a formájában komoly versenyhátrányba hozza a teljes hazai gazdaságot, így sürgős pontosításra, korrekcióra szorul.
Ács Balázs, a Masterplast Nyrt. alelnöke:
Biztos, hogy megnehezíti az áfacsalásra specializálódott cégek dolgát, viszont a jogkövető vállalkozásoknak is gondot okoz, nagy adminisztrációs terhet tesz rájuk. Jelenleg sok a bizonytalanság, és a március 1-ig tartó próbaüzem tapasztalatai alapján lehetnek változtatások. Nem értem, hogy az EKÁER miért nem lehet része a használatarányos e-útdíjfizető megoldásnak (HU-GO), miért kell külön dokumentumrendszert működtetni. Az útdíjfizető rendszerben megvan az összes autó útvonala, egyszerűbb lenne, ha csak abba kellene rögzíteni az adatokat. Módosítanunk kellett a vállalatirányítási rendszerünket is, hogy megfeleljünk az előírásoknak. Aki csalni akar, annak ugyan nehezebb lesz, de megtalálja a kerülőutat.
Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége elnöke:
Megfelelő tesztidőszak nélkül nem látható, hogy az EKÁER hogyan teljesíti a kitűzött kormányzati célokat. A rendszer bevezetését követő időszak tapasztalatai alapján az már látszik, hogy ha a kormányzat a jelenlegi formájában működteti tovább, akkor jelentős gazdasági és társadalmi feszültségeket generál. A nemzetközi forgalom elkerülheti az országot, cégek zárhatnak be, megszűnhetnek munkahelyek és leállhatnak a fejlesztések. Mi egy komplex rendszer létrehozását javasoljuk: az EKÁER szakmai alapját az elektronikus számlázás, az elektronikus fuvarlevél, az elektronikus szállítólevél képezze. Ez a rendszer biztosítja a több 100 milliárdos forintos nagyságrendű adóbevételt, kevesebb adminisztrációval.
Vidor Győző, a Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség elnöke:
Úgy gondolom a törvényhozói szándék nemes, de a gyakorlattól távol áll. Az építőanyagiparban az áfacsalás úgy történik, hogy a kereskedő megveszi itthon a gyártótól a terméket és csak papíron exportálja. Vagyis nem kér rá EKÁER számot, mert fuvart sem indít. Az új rendszer pedig az úton lévő áru ellenőrzésére koncentrál. Az sem egyértelmű, hogy a mi iparágunkban kinek lenne a feladata az EKÁER szám megkérése. A fuvarok többsége ugyanis úgy történik, hogy gyártótól jellemzően az építési helyszínre megy az áru, és bár csak egyszer utazik a termék, az értékláncon belül közben akár háromszor is tulajdonost válthat, a gyártótól a nagykereskedőhöz, tőle a kiskereskedőhöz, majd a végfelhasználóhoz kerül.
Hegedüs Sándor, az RSM DTM Zrt. adópartnere:
Az EKÁER rendszer áfacsalásokkal szembeni ütőképességét számos ponton lehetne javítani. A közúton nagy forgalmat bonyolító, szabályosan működő cégekre a plusz adminisztrációs kötelezettség óriási terhet ró, miközben kockázataik akkor is növekednek, ha jóhiszeműen járnak el. Kérdéses a már egyébként alapvetően tisztának tekinthető fordított áfás kör bevonásának szükségessége, ugyanakkor indokolt lehet a kockázatos termékek körének átgondolása, sőt, akár a rendszer azokra történő korlátozása. A módosítások során figyelmet kell fordítani arra is, hogy a jelenleg elérhető szoftver és a jogszabályi környezet harmóniáját még a türelmi idő alatt meg lehessen teremteni, és annak alkalmazására maradjon felkészülési idő is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.