BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
gazdasági növekedés

A tervgazdaság újraélesztése

2015.06.02., kedd 05:00

Az egykori tervutasításos rendszerbe illően buzdítja hitelezési aktivitásra a bankokat a Magyar Nemzeti Bank, amelynek vezetése minden eszközzel szeretne élenjárni a gazdasági növekedés felpörgetésében. Közben megfeledkezik az ugyancsak fontos feladatáról, a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitásának fenntartásáról.

Az MNB „Csökkenő bankadó és növekvő hitelezés” címmel május 21-én kiadott közleményében üdvözli, hogy „a többi bank is követte az Erste Bank példáját és részben a jegybank szorgalmazására (…) vállalta a hitelezési aktivitása növelését”. Nem derül ki ugyan, hogy milyen eszközökkel „szorgalmazta” ezt a jegybank, de egy korábbi (május 12-ei) közleményéből tudjuk, hogy – felülírva a kormány EBRD-vel kötött megállapodását – a hitelezés bővítéséhez kötötte volna a bankadó mérséklését. Bár erre végül nem kapott felhatalmazást, valahogy mégiscsak elérte, hogy „a bankok egyöntetűen kifejezték elköteleződésüket a hitelezés bővítése és a gazdaság támogatása iránt”.

Az újabb közleményben a „bankokkal szembeni hitelezési aktivitásra vonatkozó elvárásának” mértékét is nevesíti az MNB: „évi 6-7 százalékos vállalati, évi 10 százalék körüli kkv és visszafogott lakossági hitelállomány-bővülésre van szükség ahhoz, hogy a három százalék feletti gazdasági növekedés fennmaradjon”.

Mindez persze nem mondható különösebben meglepőnek, hiszen a jegybank megújult vezetése már 2014 tavaszán megfogalmazta jövőképét a magyar bankrendszer kívánatos szerkezetéről és működéséről, és azóta is ennek megvalósításán munkálkodik ahelyett, hogy – törvényi kötelességéhez híven – a pénzügyi rendszer stabilitása felett őrködne. Nemhogy felszólalt volna a bankszektor tőkeerejét jócskán megnyirbáló bankadó és más elvonások ellen, de most, amikor a nemzetközi gyakorlatban kirívóan magas adót mérsékli a kormány, még külön feltételhez is kötötte volna ezt. Holott pontosan tudja, hogy a 2010 óta változatlan mértékben fenntartott különadó, tetézve a végtörlesztés költségével és a tranzakciós illetékkel, már eddig is 1300 milliárd forintos terhet rótt a bankokra. Azt is első kézből tudja, hogy a most záruló „elszámolás” további bő 700 milliárd forinttal kurtítja meg a bankok jövedelmét, sőt, többségüknek a tőkéjét is apasztja.

Azt is tudhatja az MNB vezetése, hogy a bankok alapvetően a hitelezésből élnek: ha valamiért csökken a hitelállományuk (mint korábban a válság miatt leírt nemfizető adósságok, vagy most, az elszámolással visszaeső tőketartozások okán), akkor a jövedelmük is kisebb lesz. A hitelezési aktivitás fenntartása tehát elemi érdeke a bankoknak. Feltéve, hogy nem korlátozza őket ebben a gazdasági helyzet (kedvezőtlen konjunkturális kilátások, rossz minőségű adósok) vagy a túladóztató kormánypolitika. Márpedig a jegybank friss jelentése azt jelzi, hogy a kkv-szektor piaci alapú – vagyis az MNB növekedési hitelprogramján kívüli – hitelezése az alacsony kamatszint ellenére sem élénkül, és a kondíciójuk sem enyhül.

Megértem a jegybanki vezetés aggodalmát, ám nem gondolom, hogy az ösztönző jegybanki kamatok mellett verbális presszióval kellene nagyobb hitelezési aktivitásra ösztökélnie a bankokat. Azt persze nem értem, miért nem bízik a piaci szereplők önérdekében. Ha 2016-tól érzékelhetően mérséklődik a bankadó, miközben a vállalatok és háztartások jövedelmi kilátásai javulnak, és a nemfizető adósok aránya is csökken, akkor a magyar piacon elkötelezett bankok saját érdekükből is bővítik hiteleiket. A magyar kormányban és/vagy a fellendülésben nem bízó, ezért a kivonulást választó pénzintézeteket viszont zsarolással sem lehet aktívabb hitelezésre bírni.

Az viszont fölöttébb aggasztó, hogy Matolcsy György, az MNB elnöke a pápánál is pápább akar lenni, és úgy kíván élenjárni növekedés felpörgetésében, hogy közben fittyet hány a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitásának és ellenállóképessége növelésének támogatását előíró törvényi kötelességére. Úgy tesz, mintha az egykori tervgazdaság bankszektorát vezényelné, amikor a népgazdasági tervhez igazított hitelpolitikai irányelvek szabták meg a jegybanki és hitelbanki funkciókat egy szervezetben összpontosító, egyszintű bankrendszer működését.

Az állami pénzügyekről szóló 1979. évi törvény még valóban az MNB feladatai közé sorolta, hogy „gondoskodik a hitelpolitikai irányelvek végrehajtásáról, s ennek keretében más bankoknak és pénzintézeteknek kötelező előírásokat ad”. Ám még az egykori törvény is tiszteletben tartotta a (szűk körre korlátozott) magántulajdont, és csak a „társadalmi tulajdon körébe tartozó javakkal, pénzeszközökkel” való takarékosságot írta elő a gazdálkodó szervek számára. Most viszont az MNB a magánbankok magánforrásokból folyó hitelezését is legszívesebben maga dirigálná: akkor is erőltetve a hitelbővítést, ha az veszteséget, esetleg effektív tőkevesztést okozna a tulajdonosoknak. Azért igyekszik mind több bankot maga alá gyűrni, állami vagy „nemzeti” kézbe terelni, hogy mind jobban beleszólhasson a hitelezési politikájukba. És feltehetően ezért olvasztotta magába a bankok megregulázása mellett a megfélemlítésükre is lehetőséget teremtő felügyeleti hatóságot.

Pedig a lassan három évtizede létrejött kétszintű bankrendszerben világosan elkülönül a jegybank és a hitelező bankok szerepköre, az MNB működését szabályozó törvény pedig a monetáris politika eszközeit is tételesen meghatározza, 2004 óta már az Európai Központi Bank által megszabott keretek között. A megengedett eszközök között viszont nagyítóval keresve sem találjuk meg a hatósági jogkörére apelláló nyomásgyakorlást.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.