BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
fesztivál

Fesztiválok becslése és megbecsülése

2016.02.11., csütörtök 05:00

Fesztiválokban gazdag volt a tavalyi év is, szokás szerint. Megvolt a legrégebbi, az 1867 óta megtartott busójárás, lezajlott a legnagyobbnak nevezett Sziget, lezárult a Dinnye lovagi torna Medgyesegyházán, sőt, a Vas Népe október derekán arról tudósított: Lövőn 58 kilós tökje termett a győztesnek. Kétszáznál jóval több, ünneppé előlépett alkalom adódott országszerte, már csak azért is, mert egy jó tanács szerint tömegre ne számítson az a rendezvényszervező, aki kihagyja az esemény nevéből a fesztivál szót. Így hát fesztiválokban nincs hiány: a sokadalmakat vonzó megmozdulások egyenesen az „ipar” elnevezést vívták ki maguknak. Az utóbbi évtizedekben a megnövekedett vásárlóerő, a javuló közlekedés és korunk élménytársadalma nyomán a kultúra iparággá válik a fesztiváloknak hála, és a fesztiválok iparággá válnak a látogatottság következtében – szervezőik szándékai szerint a rendezvények éppannyira kulturálisak, mint idegenforgalmiak. Mert a fizető közönség nagyban vásárolja meg az előállított kultúrát.

A hivatalos statisztikákban a fesztiválokat leginkább a turizmus közelíti. Egy európai fesztiválfelmérés eredményei szerint tavalyelőtt a rendezvényeket felkeresők közül tízből négy külföldi fesztiválokon vett részt. Iparág a turizmus is, igaz, a statisztikusok meghatározása szerint virtuális: a gazdaság sok ágazatát és a társadalom számos rétegét érintő tevékenységeket fed le. Az osztályozások nem tartalmaznak turizmustételt, így az csak számos szakágazat együttes tevékenységével határozható meg: az „iparág” teljesítményébe a szálláshely-szolgáltatás és a személyszállítás különböző módjai éppúgy beletartoznak, mint a sport- és szabadidős tevékenységek vagy a kulturális szolgáltatások; sajnos, ilyen összevont jelleggel.

A turizmus úgynevezett szatellitszámláinak tanúsága szerint ezeknek a turizmusspecifikus tevékenységeknek a teljesítményéből a külföldi vendégekre jutó hányad 2011-ben a sport- és szabadidős tevékenységek esetében 33, míg a kulturális szolgáltatásoknál 10 százalék volt. Ebbe a két kategóriába tartoznak a fesztiválok. És a turizmusra jellemző ágazatok hozzájárulása a nemzetgazdaság egészének hozzáadott értékéhez a legutóbbi elérhető számítások szerint 5,6 százalék volt. Ez a multiplikátor-szorzók (a teljesítménybe begyűrűző kapcsolatok) révén 9 százalékra nő. Így a virtuális iparágon belül szereplő fesztiválturizmus súlya kizárólag csak a sport- és szabadidős, illetve a kulturális tevékenységek töredékével becsülve sem nevezhető elhanyagolhatónak.

Éppen ezért méltánytalan, hogy a fesztiválok társadalmi-gazdasági hátterére vonatkozó adatok rejtve maradnak: a tüzetes statisztikák hiánya a rendezvények megbecsülésének hiánya is. Magyarországon több mint egy évtizede keletkezett az egyetlen fesztiválkutatás, a Budapesti Kulturális Obszervatórium végezte 2004 nyarán. Szerzői már akkor felrótták: nem ismerjük a fesztiválok teljes körét, számát, műfaját. A fesztiváloknak sokarcúságuk miatt nincs is szabatos meghatározásuk, igaz, ennél fontosabb lenne a tömegszerűségükkel járó kísérőjelenségek feltárása. Nem csupán a szórakozás és a kereskedelem sajátos ötvözési módjai miatt lenne ez kívánatos, hanem a közvetlenen túl a turizmusban is jelentkező közvetett gazdasági haszon kimutatása – no meg a járulékos környezeti hatások felmérése vagy akár a helyi identitás alakulásának megismerése végett is.

Fesztivál gyűjtőnéven sokféle rendezvényt szokás említeni, tárgyuk és rendeltetésük szerteágazó lehet – egészen addig, míg meg sem érdemlik a fesztivál nevet –, ismételte meg a magyar kutatók véleményét a világ ilyen eseményeinek áttekintését szorgalmazó kézikönyv, amelyet az UNESCO statisztikusai jegyeztek. Ők „tematikus, nyilvános rendezvények”-ként jelölték meg a fesztiválokat, és hozzáfűzték: idesorolandó a helyi szinten előforduló kulturális események valamennyi megnyilvánulása, amelyek természetüknél fogva lehetnek informálisak is. A fesztiválok funkcióját és szerepét egyedi jellemzőik adják meg, ehhez igazodnak a rájuk vonatkozó adatok is.

És hát az UNESCO szakemberei is inkább csak kívánságokat fogalmaztak meg, és példatárat állítottak össze a járható utakról. Közülük az adatok elérhetősége és feldolgozottsága szempontjából nem is a kis híján kétmillió látogatót vonzó, a világ legnagyobb fesztiváljának tartott Edinborough a követendő példa, hanem az évi kétszáz fesztivált rendező Ausztrália és az évi száz alkalmat felvonultató Dél-Afrika gyakorlata. A kedvezőtlen mellékhatások egyik végleteként szerepel a müncheni Oktoberfest csak sajtóhírekben elérhető kimutatása a négyezer elvesztett tárgyról, a rendőrséghez érkezett kétezer hívásról, míg a pozitív pólusra a Washington D. C.-ben 1967 óta megrendezett Smithsonian Folklife Festival 2014-es eredményei kerültek (a „legzöldebbnek” nevezett esemény alkalmából jól látható helyeken felállított sátrakban gyűjtötték a hulladékot, így a keletkezett szemét 93,15 százalékát begyűjtötték).

Éves rendszerességű hivatalos statisztikák fesztiválokról ritkán készülnek a nagyvilágban. Az UNESCO szakemberei szerint az akadályt a forráshiány, a politikai érdekek változásai, a rendezők közömbössége jelenti. Általánosságban a kulturális statisztika iránti érdektelenség gátolja az adatok előállítását. A fesztiválok tartalma a rendezvényeket felkereső tömegeken mérhető, de az események maguk mérés nélkül maradnak, így megítélésük a becslések virtuális terében lebeghet.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.