BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
kereskedelem

Nem öli meg a bolti vásárlást az online piac

2016.09.02., péntek 05:00

Nem lett igazuk azoknak, akik a klasszikus kiskereskedelem halálát vizionálták az online piacterek térhódítása miatt. A plázák tömve vannak, és ékesen bizonyítják, hogy az emberek igenis szeretnek boltba menni olyan dolgokért is, amelyeket nem kell a megvásárlás előtt ki- vagy felpróbálni. Ettől függetlenül az online kereskedelem komoly kihívások elé állította a klasszikust, amihez lehet jól vagy rosszul alkalmazkodni.

Amerikában már ott tartanak, hogy intelligens mobilasszisztens kalauzolja a vevőket a The North Face boltjaiban. Az alkalmazás minden fogyasztói kérdésre válaszol, néhány szó alapján konkrét terméket ajánl, és megmutatja annak helyét is a polcokon, sőt alkalmanként árengedményt is kínál. Az Egyesült Államokban 2015-ben a vásárlók egyharmada használt valamilyen mobilasszisztenst, amikor bevásárolni ment, és az arányuk rohamosan nő, ami jól mutatja, hogy milyen gyorsan alakítja át az internet a kiskereskedelmet.

Nemzetközi kutatásaink szerint a bolti kiskereskedelem egyre több szálon kapcsolódik az online világhoz. Az eladók mindent elkövetnek, hogy minél több információt gyűjtsenek a vevőkről, ami alapján aztán igyekeznek kényelmesebbé tenni az életüket, és főként a vásárlásaikat. Rendszereikben a vevőket egyedileg és egy-egy tipikus vásárlói csoport tagjaiként is nyilvántartják, és nem ritka, hogy ezek alapján csoportos vagy akár egyéni kedvezményeket is kapnak. Az amerikai Walmart áruházakban havonta akár 50 ezerszer is változnak az árak, sőt esetenként az időjárás miatt is átalakítják a polcok kiosztását, mert mások járnak vásárolni jó időben, mint esőben, és mást is vesznek. Nincs messze már az sem, hogy az árak személyre szabottan változzanak még ennél is többször.

A vevők lényegében azt várják az eladóktól, hogy bárhol, bármikor és bármilyen úton hozzájuthassanak a megvásárolni kívánt termékekhez. Azt, hogy minden egyszerű, személyes legyen, és lehetőleg kapjanak is még valamit, amit úgy nevezünk: fogyasztói élmény. Mindezekért cserébe a fogyasztó maga lesz az értékesítési csatorna, adatokat ad meg magáról, és információkat oszt meg a baráti körében. Kiemelt kapcsolódási pont a fizikai és a digitális világ között az új fizetési rendszerek meghonosítása, hiszen senki nem akar sorban állni a kasszáknál. A mobil fizetési lehetőségek terjedésével ez ma már többféle módon is megoldható, a Walmartban a termékek QR-kódjának leolvasása után telefonunk érintős (NFC) technológiáját alkalmazva fizethetünk a pénztárnál anélkül, hogy a pénztáros egyesével újra kézbe venné az árut. De átalakulnak az eladóterek is, a legmodernebbeket ma már nem egyszerűen polcok láncolata alkotja, hanem keveredik bennük az online és a fizikai bevásárlás élménye.

Mindenütt képernyők hívják fel a figyelmet a kedvezményekre, a vevő mobilja is automatikus üzeneteket kap, ha belép a boltba, és hamarosan akár már a raktárkészlet is megjelenhet a telefonunkon vagy egy bolti kijelzőn, ha tudni akarjuk, hogy az adott cipőből van-e 44-es méretű. Sőt, legközelebb nem is kell keresnünk saját méretünket, hiszen a bolti rendszerek legfontosabb tulajdonsága, hogy az üzletbe lépéskor a letöltött mobilalkalmazás vagy hűségkártyánk alapján azonosíthatnak bennünket. Ezután már elég egy pillanat, és a rendszerek összegyűjtik és elemzik a rólunk addig keletkezett információkat, hogy aztán a mobilasszisztens azokhoz a termékekhez vezessen bennünket, amelyeket ténylegesen keresünk.

Mindezek a lehetőségek nagy kihívás elé állítják a kiskereskedelmet. A jó termékeket és árakat tudatosan kereső aktív vásárlók tömeges színre lépése számukra lépéskényszert jelet, hiszen a vevő lényegében ott és akkor vesz meg bármit, amikor csak akar, miután a neten egészen biztosan megtalálja ugyanazt a terméket, amit ők kínálnak.

A legegyszerűbb és ma már nélkülözhetetlen eszköz a kiskereskedelem számára a vásárlók csoportos vagy egyedi szegmentációja, a nekik küldött testre szabott üzenet vagy kupon, amellyel elérhető, hogy a vevő akár virtuálisan, akár a valós életben betérjen a boltba. A boltban ugyancsak személyre szabott hirdetésekkel és az adatelemzésből generált egyedi kedvezményekkel kell fogadni a fogyasztót, gyorsan és egyszerűen beváltható kuponok formájában. Nemcsak az online, de a hagyományos bolti kiskereskedelemben is hamarosan követelménnyé válhat, hogy a vásárló mobileszközére kapja az ajánlatokat, azon nézheti meg a szokásos bevásárlólistáját, ezzel fizethet, és ez segíti tájékozódni is az üzletben.

A digitális és a bolti tér összekapcsolásával fel kell készülni arra, hogy a vevő bármilyen módon hozzájusson a kívánt termékekhez azon az áron, amit akár egyedileg határoztunk meg számára. Ha akarja, házhoz viszik, ha akarja, összekészítik neki a boltban, és csak el kell mennie érte, vagy ha úgy hozza a kedve, akkor akár egy hónappal később is megkaphatja a terméket az akciós áron, ha elektronikusan érvényesítette a bolttól kapott kupont.

A helyzetre a kiskereskedelemnek a vásárlói élmény fokozásával, valamint a digitális és a fizikai hozzáférés kombinációjával kell reagálnia: az online kereskedelmet olyan személyessé kell varázsolnia, mint a boltit, a boltit pedig olyan kényelmessé és informatívvá, mint az online-t.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.