Nem lett igazuk azoknak, akik a klasszikus kiskereskedelem halálát vizionálták az online piacterek térhódítása miatt. A plázák tömve vannak, és ékesen bizonyítják, hogy az emberek igenis szeretnek boltba menni olyan dolgokért is, amelyeket nem kell a megvásárlás előtt ki- vagy felpróbálni. Ettől függetlenül az online kereskedelem komoly kihívások elé állította a klasszikust, amihez lehet jól vagy rosszul alkalmazkodni.
Amerikában már ott tartanak, hogy intelligens mobilasszisztens kalauzolja a vevőket a The North Face boltjaiban. Az alkalmazás minden fogyasztói kérdésre válaszol, néhány szó alapján konkrét terméket ajánl, és megmutatja annak helyét is a polcokon, sőt alkalmanként árengedményt is kínál. Az Egyesült Államokban 2015-ben a vásárlók egyharmada használt valamilyen mobilasszisztenst, amikor bevásárolni ment, és az arányuk rohamosan nő, ami jól mutatja, hogy milyen gyorsan alakítja át az internet a kiskereskedelmet.
A vevők lényegében azt várják az eladóktól, hogy bárhol, bármikor és bármilyen úton hozzájuthassanak a megvásárolni kívánt termékekhez. Azt, hogy minden egyszerű, személyes legyen, és lehetőleg kapjanak is még valamit, amit úgy nevezünk: fogyasztói élmény. Mindezekért cserébe a fogyasztó maga lesz az értékesítési csatorna, adatokat ad meg magáról, és információkat oszt meg a baráti körében. Kiemelt kapcsolódási pont a fizikai és a digitális világ között az új fizetési rendszerek meghonosítása, hiszen senki nem akar sorban állni a kasszáknál. A mobil fizetési lehetőségek terjedésével ez ma már többféle módon is megoldható, a Walmartban a termékek QR-kódjának leolvasása után telefonunk érintős (NFC) technológiáját alkalmazva fizethetünk a pénztárnál anélkül, hogy a pénztáros egyesével újra kézbe venné az árut. De átalakulnak az eladóterek is, a legmodernebbeket ma már nem egyszerűen polcok láncolata alkotja, hanem keveredik bennük az online és a fizikai bevásárlás élménye.
Mindenütt képernyők hívják fel a figyelmet a kedvezményekre, a vevő mobilja is automatikus üzeneteket kap, ha belép a boltba, és hamarosan akár már a raktárkészlet is megjelenhet a telefonunkon vagy egy bolti kijelzőn, ha tudni akarjuk, hogy az adott cipőből van-e 44-es méretű. Sőt, legközelebb nem is kell keresnünk saját méretünket, hiszen a bolti rendszerek legfontosabb tulajdonsága, hogy az üzletbe lépéskor a letöltött mobilalkalmazás vagy hűségkártyánk alapján azonosíthatnak bennünket. Ezután már elég egy pillanat, és a rendszerek összegyűjtik és elemzik a rólunk addig keletkezett információkat, hogy aztán a mobilasszisztens azokhoz a termékekhez vezessen bennünket, amelyeket ténylegesen keresünk.
Mindezek a lehetőségek nagy kihívás elé állítják a kiskereskedelmet. A jó termékeket és árakat tudatosan kereső aktív vásárlók tömeges színre lépése számukra lépéskényszert jelet, hiszen a vevő lényegében ott és akkor vesz meg bármit, amikor csak akar, miután a neten egészen biztosan megtalálja ugyanazt a terméket, amit ők kínálnak.
A legegyszerűbb és ma már nélkülözhetetlen eszköz a kiskereskedelem számára a vásárlók csoportos vagy egyedi szegmentációja, a nekik küldött testre szabott üzenet vagy kupon, amellyel elérhető, hogy a vevő akár virtuálisan, akár a valós életben betérjen a boltba. A boltban ugyancsak személyre szabott hirdetésekkel és az adatelemzésből generált egyedi kedvezményekkel kell fogadni a fogyasztót, gyorsan és egyszerűen beváltható kuponok formájában. Nemcsak az online, de a hagyományos bolti kiskereskedelemben is hamarosan követelménnyé válhat, hogy a vásárló mobileszközére kapja az ajánlatokat, azon nézheti meg a szokásos bevásárlólistáját, ezzel fizethet, és ez segíti tájékozódni is az üzletben.
A digitális és a bolti tér összekapcsolásával fel kell készülni arra, hogy a vevő bármilyen módon hozzájusson a kívánt termékekhez azon az áron, amit akár egyedileg határoztunk meg számára. Ha akarja, házhoz viszik, ha akarja, összekészítik neki a boltban, és csak el kell mennie érte, vagy ha úgy hozza a kedve, akkor akár egy hónappal később is megkaphatja a terméket az akciós áron, ha elektronikusan érvényesítette a bolttól kapott kupont.
A helyzetre a kiskereskedelemnek a vásárlói élmény fokozásával, valamint a digitális és a fizikai hozzáférés kombinációjával kell reagálnia: az online kereskedelmet olyan személyessé kell varázsolnia, mint a boltit, a boltit pedig olyan kényelmessé és informatívvá, mint az online-t.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.