A magyar gazdaság növekedése stabil, a nyári építőipari, ipari és kiskereskedelmi adatok szerint az általunk várt idei 4,8 százalékos növekedés akár 5 százalékig is felkúszhat, illetve 2020-ban és 2021-ben is 3,5 százalék felett maradhat, ha nem következik be teljes globális recesszió. Így az eurózónához viszonyított növekedési többletünk tartósan 3 százalék körül alakulhat, kiváltképp, hogy a sokat emlegetett német–magyar ipari és üzleti ciklus az utóbbi hónapokban teljesen szétvált, a német ipari recesszió ellenére a hazai ipar növekedése töretlen. Ennek alapján nem igazán látszik akár monetáris, akár fiskális élénkítés szükségessége.
A magyar monetáris politika jelenleg is meglehetősen expanzív, és a high pressure economy egyik fő indukálója a hazai gazdaságban, akár az alacsony alapkamatszintet, a leginkább negatív régiós reálkamatokat, a növekedési hitel- és kötvényprogramok QE-szerű lazító lépéseit, akár a bankközi likviditást növelő eszközöket nézzük. A külső monetáris környezet az utóbbi hónapokban támogatóvá is vált, mind a Fed, mind az EKB újra a lazítás útjára lépett, és léphet még inkább a kereskedelmi háborúktól és a globális recessziótól való félelmek jegyében, ezért az MNB mozgástere is érdemben megnőtt. Az évek óta tartó folyamat eredményeként viszont az inflációs nyomás egyre élénkebb a magyar gazdaságban. A tartósan expanzív politika hozzájárulhat az inflációs cél feletti alapfolyamatokhoz az olyan strukturális tényezők mellett, mint például a hazai és a környező gazdaságok bérrobbanásának inflációs hatása, amire értelemszerűen nem tud hatást gyakorolni a hazai monetáris politika. Ezenfelül, bár árfolyamcélja nincs és a spekulációk elkerülése végett nem is lehet egy jegybanknak, a high pressure monetáris politika az érdemi inflációval és a globálisan alacsony reálkamatszinttel nyomást helyez a hazai fizetőeszközre, pontosabban nem védi azt, ahogy látjuk is az árfolyamon a globális bizonytalanságok közepette. Ezért az importon keresztül érkező infláció erőteljesebb lehet, és az euróban számolt bérkonvergencia is lassul.
A hazai fiskális politikában évek óta fegyelmezettséget látunk. Az idei költségvetési hiány 1,5 százalék alatt lesz várakozásaink szerint, a gazdaság erőteljes növekedési fázisában mozgástér felhalmozására törekszik a kormány a hiány nulla százalék közelébe szorításával. Ezzel párhuzamosan az államadósság 68,7 százalékra csökkent a múlt negyedévben, ami csaknem 10 százalékponttal alacsonyabb, mint a 2013-ban erőre kapó növekedési ciklus elején. Érdemi mozgástér épült fel egy esetleges fiskális expanzióra. Az egyelőre nem látszik, hogy erre mekkora szükség lesz a német és az európai recessziós félelmek, a kínai–amerikai kereskedelmi háború, a Brexit továbbra is teljes bizonytalansága, további kötvénypiac és egyéb menedékinstrumentumok árazása alapján a piacok érdemi recesszióra való felkészülése közepette, mivel ezekre a folyamatokra alapvetően politikai és jegybanki döntések hatnak, és egy-egy találó Twitter-üzenet is képes globális folyamatokat megfordítani a mostani volatilis helyzetben.
Az idei 5 százalék körüli növekedés tükrében nem látjuk szükségét további keresletoldali élénkítésnek a jelenleg is zajló infrastrukturális beruházásokon túlmenően, viszont a következő két évben a 4 százalék feletti növekedés fenntartásához már szükség lehet fiskális lépésekre. Erre az egyik leghatékonyabb eszköz egyértelműen a már eddig is bevetett adócsökkentés, azon belül is a munkára rakódó terheket érintve, mint a pozitív hatású szochomérséklés, de a következő fázisban munkavállalói adócsökkentéseknek kellene következniük a kulcsfontosságú versenyképességi tényezők fejlesztésével párhuzamosan. A sokat hangoztatott 9 százalékos szja-kulcs megvalósulásának addicionális növekedésösztönző többlete a több százalékpontot is elérheti két-három éves időhorizonton. A magyar nettó bérek régiós relatív versenyhelyzete is érdemben javulna, mivel a bruttó bérekből történő mostani, 33,5 százalékos elvonás még mindig kiugróan magas globális összehasonlításban, és a lépés következtében csaknem 10 százalékkal növekvő nettó bérek a fogyasztást és a megtakarítási rátát is egyszerre tudnák növelni. Egy ilyen csökkentéssel a munkavállalókon túl a vállalkozások is jól járnának, de még az állam is profitálna belőle, mivel a dinamikusan növekvő nettó bérszint az inaktívak (továbbra is jelentős) táborából többeket a munkaerőpiacra csábíthat. A külföldi munkavállalás vonzerejét is érdemben csökkentheti a lépés, és hozzájárulhatna a visszavándorlás erősödéséhez, különösen a képzett, magasabb jövedelmű rétegeknél, ami a költségvetésben jelentkező kiesést is mérsékelné a növekvő adófizetői bázis és fogyasztás révén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.