A mezőgazdaság és az élelmiszeripar nemzetgazdaságon belüli helyzete, valamint a szektor stratégiai szerepe kiemelt ágazattá teszi az agrárgazdaságot. Az élelmiszeripar banki finanszírozhatóságának megítélésekor a teljes termékpályát vizsgáljuk, elején a mezőgazdasági termelés áll.
A mezőgazdasági termeléshez pedig hazánkban kedvezők a természeti feltételek.
A termékpálya második nagy szakasza az élelmiszeripar. A szektor megítélésekor fontos szem előtt tartani, mi történt az elmúlt harminc évben. A rendszerváltást követően a szektornak forrásra volt szüksége, ennek előteremtésére a legjobb vagy szinte egyetlen megoldásnak a külföldi tőke bevonása tűnt. Több körben privatizálták az élelmiszeripari vállalatokat, a várt fejlesztések többsége azonban elmaradt, mert többnyire csak piacot vásároltak a befektetők. A fejlesztések elmaradásának hatása ma is érezhető a szektorban, azóta sem sikerült pótolni.
Az élelmiszerpari termékpálya mind időben, mind pedig a résztvevők számát tekintve hosszú, emiatt sérülékeny. A szektor eredményes működése szempontjából kiemelkedő jelentősége van a résztvevők összehangolt, szoros együttműködésének és integrációjának, amelynek mai szintje elmarad a kívánatostól.
Pénzintézeti megítélés szempontjából is fontos, hogy a vizsgált vállalkozásnak milyen vevői-beszállítói kapcsolata van, illetve milyen és mennyire erős integráció tagja az adott cég. A hazai tulajdonú piaci szereplőkről általánosságban elmondható, hogy forráshiányosabbak, rosszabb a jövedelempozíciójuk a nemzetgazdaság egyéb ágazati szereplőinek átlagánál. A szektor uniós viszonylatban is lemaradással küzd, a hatékonysága alacsonyabb. Egyebek között ez az oka a gyengébb jövedelemtermelő képességnek. Mindezek gyengébb pénzügyi mutatókhoz vezetnek, amiből egyenesen következik, hogy a vállalkozások finanszírozási költsége is magasabb, így a versenyhátrány megkerülhetetlennek látszik.
Finanszírozóként fontos ismernünk a piac szerkezetét és a szereplők súlyát. A nagyvállalatok elsősorban tömegtermékeket és exportárualapot állítanak elő, míg a mikro-, kis- és középvállalkozásoknak elsősorban a helyi ellátásban van szerepük. Pozitívumként értékeljük, ha egy vállalkozás külpiacra is termel, vagy beszállítója exportőr vállalkozásoknak.
Azok a vállalkozások, amelyek exportálnak is, versenyképesebbek, a működésüket tekintve hatékonyabbak, mint azok, amelyek kizárólag belföldi piacra termelnek, magasabb a jövedelemtermelő képességük, adott esetben integrátorként is viselkednek.
A technológiai fejlődéssel párhuzamosan a fogyasztói igények is változnak. Gyakran egyszerre többféle fogyasztóiigény-változást kell lekövetniük a vállalkozásoknak (kényelmi, egészség- és környezettudatossági, különleges étrendek). Az igények folyamatos változása az innováció és a kutatás-fejlesztés jelentőségére hívja fel a figyelmet a szektorban. A finanszírozóknak a döntést megelőzően ezeket a körülményeket is mérlegelniük kell. A gyors változások különösen nehéz helyzetet teremtenek, elég a tavaly márciusi helyzetre gondolni, amikor az üzletek hűtőkapacitását a háztartások hűtői vették át, és a vásárlók rohama pillanatnyi ellátási zavart okozott a kiskereskedelemben.
Nem minden esetben a nagy és erős vállalatok profitálnak a változásokból, sokkal inkább azok, amelyek jól reagálnak az irányváltásokra, és élnek a fejlesztés, az innováció lehetőségével.
A szektor hazai felzárkózását segíti, ha a vállalkozások energiát fektetnek a fejlesztésekbe, de az energiabefektetésen túl célzott forrásokra is szükség van. A külső forrásokat tekintve több kedvezményes kamatozású, illetve kamattámogatott hitel- és refinanszírozási program érhető el. Ezek hosszú távú, alacsony költségű forrást biztosítanak a beruházásokhoz, a finanszírozás kockázatát pedig intézményi kezességvállalással tudják csökkenteni a bankok.
A hiteleken túl hamarosan érkeznek az uniós források is, az első pályázatok már áprilisban várhatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.