A klímaváltozás elleni küzdelem fontosságát egyre több vállalkozás és pénzügyi befektető ismeri fel. Emiatt a fejlett országok piacain egyre élénkebb a kereslet a fenntartható beruházások finanszírozását szolgáló zöldkötvények iránt. A Climate Bonds Initiative legújabb felmérése szerint 2020-ban
csak Európában 156 milliárd dollár értékben bocsátottak ki zöldkötvényt a piaci és az állami szereplők[1]. Kelet-Közép-Európában, így Magyarországon is, ez a piaci szegmens még gyerekcipőben jár, de vállalati példák mutatják, hogy sikeresen elindult. Az okok feltárására kerestük a választ a Deloitte nevében a Magyar Nemzeti Bank megbízásából végzett kutatásunk során.[2]
Azt láttuk, hogy sokáig mind a kibocsátók, mind a befektetők számára kockázatot jelentett a sztenderdek hiánya a beruházások egységes zöldbesorolására. A probléma orvoslására 2014-ben az ICMA (International Capital Market Association – Nemzetközi Tőkepiaci Szövetség) lefektette a zöldkötvények elveit (Green Bond Principles), amely hozzájárult a zöldcímkével rendelkező kötvények piacának számottevő növekedéséhez. További iránymutatást nyújt a Klímakötvény-kezdeményezés (Climate Bonds Initiative), illetve az Európai Unió Taxonómia nevű rendeleti csomagja, egységes szempontrendszert biztosítva a környezetileg fenntartható projektek értékelésére. A Taxonómiához kapcsolódó keretrendszer kialakítása mellett folyamatban van az EU zöldkötvénysztenderdjének (EU Green Bond Standard, EU GBS) egyeztetése és elfogadása.
Az EU GBS a legjobb piaci gyakorlaton alapuló, önkéntes alapon használható sztenderd lesz. Célja, hogy fokozza a zöldkötvénypiac átláthatóságát és hitelességét, és biztosítsa hatékony működését.
2020-as felmérésünk eredményei szerint a magyar vállalkozások tisztában vannak azzal, hogy a klímaváltozás hosszabb távon befolyásolja az üzleti tevékenységüket. Ám mivel a fenntarthatóságot szolgáló beruházások a megkérdezettek szerint drágábbak és lassabban térülnek meg, ilyeneket csak akkor végeznek, ha azok növelik a hatékonyságukat és csökkentik a költségeiket. A fenntarthatósági lépések tehát a vállalkozások szerint nehezen összeegyeztethetők a rövid távú gazdasági érdekekkel, ám többek között a fiatal tehetségek bevonzása és a vállalkozások reputációjának kiépítése-megtartása miatt mégis érdemes foglalkozni velük. Ennek megfelelően a vállalkozások tetemes része (40 százaléka) tervez is valamilyen fenntarthatósággal kapcsolatos beruházást, ám a kétharmaduk ezt saját erőből finanszírozná. Zöldkötvény-kibocsátást biztosra csak néhány vállalat tervezett a felmérés idején, 2021-ben azonban radikálisan megnőtt az érdeklődés.
Az első hazai vállalati zöldkötvényt a Magyar Nemzeti Bank által elindított Növekedési kötvényprogramban bocsátották ki 2020 folyamán. Természetesen zöld- vagy egyéb, fenntarthatósággal kapcsolatos kötvényeket a Növekedési kötvényprogramon kívül is ki lehetett bocsátani.
Továbbra is elmondható, hogy a hazai vállalatok körében összességében még mindig nagy a bizonytalanság a zöldkötvényekhez fűződő jelentéstétel és az abban tett vállalások végrehajthatósága kapcsán, ami visszatartja őket e forrásszerzési opció alaposabb vizsgálatától. A bizonytalanság főként abból adódik, hogy egy konvencionális kötvényhez képest a zöldkötvény kibocsátása addicionális költségekkel jár, ilyen a zöldkötvény-keretrendszer kialakítása és a jelentéstételi kötelezettség a különböző ESG (környezeti, szociális és irányítási) témákról. Fontos megemlíteni, hogy sok esetben a külföldi vállalatok hazai leányvállalatai azért sem vizsgálják a zöldkötvény-kibocsátás lehetőségét, mert az anyavállalat szabályzata szerint a leányvállalatok projektfinanszírozási igényeit vállalaton belül oldják meg.
Összességében azt tapasztalom, hogy a magyarországi vállalatok egyre nagyobb része nyitott a zöldkötvény-kibocsátás lehetőségének vizsgálatára, annak ellenére, hogy nem feltétlenül rendelkeznek mélyebb ismeretekkel ezen a téren. Továbbá látom azt is, hogy a hazai vállalatok is kezdik felismerni a zöldkötvénnyel járó előnyöket – ennek megfelelően idehaza is rohamosan változik a kibocsátási kedv, amit jól tükröz a Növekedési kötvényprogram zöldkötvény-kibocsátásainak száma is.
Azt gondolom, hogy a következő években úttörő szerepük lesz azoknak a vállalatoknak, amelyek már most is széles körű adatgyűjtést végeznek ESG-témákban, és tervezik a piaci források bevonását környezeti szempontból fenntartható projektjeik finanszírozására. A Deloitte Magyarország és nemzetközi hálózata is támogatja számos vállalat és pénzügyi intézmény zöldkötvény-kibocsátási folyamatát tanácsadással vagy hitelesítéssel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.