November vége az advent és a karácsonyi készülődés kezdete. Noha a Covid-járvány negyedik hulláma számos ponton nehezíti mindennapjainkat, az oltás lehetőségének köszönhetően ezúttal nyugodtabban várhatjuk ezt a békés időszakot, abban a reményben, hogy az ünnepeket ismét szeretteink körében tölthetjük.
November egyúttal a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete is, a kiskereskedelemben az év utolsó két hónapja számít a legaktívabbnak.
A járvány időszakában szükségessé vált intézkedések hatására 2020-ban megtört a kiskereskedelmi forgalom évek óta tartó dinamikus növekedése, az év nagyobbik részére jellemző kiesés nagyságát leginkább a február–márciusban a járvány terjedésének hírére kialakult felvásárlási láz mérsékelte. 2021 áprilisától ismét növekszik a forgalom volumene, a kedvező irányú fordulatban az alacsony bázis mellett az is szerepet játszott, hogy a hónap közepétől fokozatosan fel lehetett oldani a járvány harmadik hulláma miatt bevezetett korlátozásokat.
A kiskereskedelmi forgalom ingadozása üzlettípusonként eltérő változásokat takart.
A járvány fogyasztói szokásokra gyakorolt hatásaként az összforgalmon belüli arányok az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes üzletek felé billentek, emellett tovább nőtt a jelentőségük a készpénzhasználatot és a személyes kontaktust nem igénylő online vásárlási formáknak.
A csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalmának volumene – folytatva az évek óta tartó dinamikus, töretlen bővülést – 2020-ban 40 százalékkal, 2021 első kilenc hónapjában 23 százalékkal nőtt. Ennek eredményeként a kiskereskedelemből való részesedése a 2021. január–szeptemberi időszakra – 2019 hasonló időszakához képest – 5,8 százalékról 9,2 százalékra bővült.
A szegmens koncentráltsága magas, 2020-ban a 4300, az árucikkek széles körére kiterjedő csomagküldő és internetes kiskereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozás forgalmának 58 százaléka – a vállalkozások 13 százalékát kitevő – mintegy félezer külföldi irányítású cégnél összpontosult.
Napjainkban szinte elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez a virtuális jelenlét, ami a csomagküldő és internetes kiskereskedelmet folytató vállalkozásoknál lényegesen szélesebb kört érint. 2020-ban a hazai vállalkozások 63 százaléka rendelkezett saját honlappal. A honlappal rendelkező vállalkozások 81 százaléka nyújtott termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatos információt a weboldalán, és 28 százalékuk tette lehetővé, hogy ezeket meg is lehessen rendelni.
Az internetes kiskereskedelmi forgalom 2018 óta minden év novemberében a legkiemelkedőbb. Ehhez a karácsonyi vásárlások kezdetét jelentő Black Friday is hozzájárul, ami hazánkban nagyobb részben az online térhez kötődik.
Az interneten rendszeresen vásárlók aránya növekvő tendenciát mutat. Részben már a járvány hatása is érződött azon, hogy 49 százalékra emelkedett a 2020 első negyedévében online vásárlók aránya a hazai lakosságon belül. Nőtt a vásárlási gyakoriság: a vevők 10 százaléka több mint tízszer rendelt a három hónap alatt, ez az arány csaknem a duplájára nőtt az egy évvel korábbihoz képest. 2021 első negyedévében tovább bővült az interneten vásárlók köre, és nőtt a rendelési gyakoriság is. Az 54 évnél fiatalabbak, a felsőfokú végzettségűek, a nagyvárosokban élők, a foglalkoztatottak és a tanulók, valamint a gyermekes háztartások körében az átlagnál nagyobb volt az interneten keresztül terméket vagy szolgáltatást vásárlók aránya.
A kiskereskedelmi forgalom egy részének becsatornázása az online térbe a pandémia időszakának természetes velejárója volt.
Az azonban már korántsem lehet természetes, hogy a személyes kapcsolatokat is nagyobbrészt virtuálisan éljük meg. Csak magas átoltottság révén adódik lehetőség az idei karácsonyt a tavalyinál enyhébb korlátozások között, szeretteinkkel tölteni, ezért lehetőségeinkhez képest érdemes mindent megtenni annak érdekében, hogy magunkat és a körülöttünk élőket biztonságban tudhassuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.