A felhő nem más, mint valaki más számítógépe. Gyakran halljuk ezt a mondatot, amely igen jól összefoglalja a felhőszolgáltatásokkal kapcsolatos aggályokat. Az biztos, hogy a tárolt adatok mennyiségétől és bizalmasságuktól függően az adatok költöztetésének folyamata nagy kihívás a kis- és középvállalkozásoknak. 2020 tavaszától, iparágtól függetlenül, a cégek túlnyomó többsége kénytelen volt gyorsan fajsúlyos döntéseket meghozni azért, hogy tovább működhessen. Legfőképpen felhőalapú szolgáltatásokra vagy legalábbis távoli munkára való átállásra volt szükség. Ezek persze többnyire kéz a kézben történtek.
Talán a legfontosabb szempont, hogy a nagyobb és közepes piacokon jól beágyazott cégek esetében a felhőszolgáltatások és a köréjük építhető hatékony folyamatok radikális fejlődést tesznek lehetővé. A kisebb cégeknek pedig kihagyhatatlan lehetőséget kínálnak a felhőszolgáltatások arra, hogy színvonalas informatikai szolgáltatásokat vezessenek be üzletvitelük támogatására és adott esetben a nagyok „kihívására”. A felhős rendszerek esetében a korábbi üzleti, hatékonysági és biztonsági megfontolások továbbra is relevánsak, ám számos területen újragondolandók. Alapvető megközelítésként a felhőben is védeni kell a számítási kapacitást, az adattárolást és a virtuális hálózati infrastruktúrát biztosító erőforrásokat. Különösen fontos a felhőszolgáltatások igénybevételekor tapasztalható kontrollvesztés kompenzálása. Ennek két legfontosabb eleme a szolgáltatóval kötött szerződés, valamint az általunk, ügyfélként lehetséges audit módjának és eszközeinek pontos meghatározása.
A felhőszolgáltatások területén jellemzően három fő szolgáltatási szintet különböztetünk meg. Az első a Saas-féle (Software as a Service) szolgáltatás. Az üzleti ügyfelek számára ez a leggyakrabban használt megoldás. Itt nincs szükség szoftver saját szerveren történő telepítésére, hiszen az alkalmazást közvetlenül és teljeskörűen a szolgáltató rendszeréből érjük el az interneten keresztül. Ennek az előnye, hogy az összes lehetséges technikai problémát a gyártók kezelik, a felhasználó cég IT-csapatának nem kell foglalkoznia a szoftvert kiszolgáló szerverekkel, tárhellyel. Vagyis a vállalkozások így egyszerűsíthetik a karbantartást és a támogatást, ezzel időt és pénzt takarítanak meg – bár a végső felelősség minden esetben az igénybe vevő szervezet oldalán marad. A második modell a PaaS-féle szolgáltatás (Platform as a Service). Ez a felhőplatform-szolgáltatás fejlesztőknek nyújt egy olyan keretrendszert, amelyben testre szabott alkalmazásokat hozhatnak létre. A PaaS népszerű választás azoknak a vállalkozásoknak, amelyek jelentős pénzügyi befektetések nélkül szeretnének egyedi alkalmazásokat létrehozni. A harmadik, az IaaS-féle modell (Infrastructure as a Service) segítségével teljesen önkiszolgáló rendszerben lehet igénybe venni, illetve monitorozni számítási, hálózati és tárhelykapacitást és egyéb szolgáltatásokat. Ilyenkor a szervezet virtuális infrastruktúrát és kapacitásokat bérel a felhőben, nem pedig saját infrastruktúrát vásárol és tart fenn. Ebben a modellben a szolgáltatás felhasználója felel a technikai paraméterek legtöbbjének biztonságáért. Ez egyaránt előnyös lehet startupoknak és kisvállalatoknak, mert informatikai beruházás nélkül használhatják a szükséges erőforrásokat. Ugyanakkor nagy cégek számára is hasznos, a széles körű kontroll és a használatarányos költségek miatt.
Ezekből is látható, hogy egymástól jól megkülönböztethető szolgáltatásokról van szó, hiszen nem mindegy, hogy egy cég felhőalapú szerver- és tárhelykapacitást, online elérhető szoftvereket akar igénybe venni, vagy ilyeneket szeretne fejleszteni magának. Vagyis ha felhőtlenül akarjuk kiaknázni vállalkozásunk lehetőségeit, érdemes alapos mérlegelés és szakmai egyeztetés után a felhőtechnológiák valamelyikét választani, mert azok a szervezetek, amelyek ezt teljes mértékben kihasználják, a „felhőbennszülöttek”, több területen élvezhetik a technológiai váltás és az azzal megnyíló szervezeti átalakítások előnyeit is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.