Az utóbbi években a hazai vállalatoknál is jelentősen elterjedt a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazása – gondoljunk csak a chatbotokra vagy egyes információbiztonsági eszközökre, mint az adatok kiszivárgását megelőző vagy a biztonsági eseményeket felismerő szoftverekre. Az MI használatával a cégek növelhetik hatékonyságukat, miközben a költségeiket is csökkenthetik, de az új technológia sok adatvédelmi jogi kérdést is felvet.
Az MI működése a munkahelyen elsősorban a munkáltató érdekeit szolgálja, de az adatkezelés nem járhat a munkavállalók szabadságának, jogainak, érdekeinek szükségtelen és aránytalan korlátozásával. Így bár lehet, hogy alapvető üzleti érdek teszi indokolttá a mesterséges intelligencia alkalmazását, a munkáltató mégsem használhatja azt a dolgozók totális megfigyelésére – például minden egyes számítógépes műveletük vizsgálatára vagy akár a munkavállalók személyiségének elemzésére e-mailjeik szóhasználata, nyelvezete alapján.
Azt is fontos megvizsgálni, hogy az MI használata egyáltalán szükséges és alkalmas-e a kitűzött cél eléréséhez. Például egy teljesítményértékelő szoftver tud-e valós és hiteles képet adni a munka minőségéről, megalapozhatja-e az előléptetésről szóló döntést, és egyáltalán indokolt-e a bevezetése, vagy ugyanazt az eredményt MI használata nélkül is el lehet-e érni.
Az MI csak olyan személyes adatokat gyűjthet és kezelhet, amelyek igazolhatóan szükségesek a munkáltató jogszerű céljai eléréséhez.
Így például a technikai problémák megoldása céljából működő chatbot nem gyűjthet a munkavállaló hangulatára vonatkozó adatokat. A személyes adatok csak a gyűjtésükre okot adó célokkal összeegyeztethetően kezelhetők – így az e-mailek biztonsági célú elemzését tilos felhasználni a dolgozók egymással szembeni viselkedésének megfigyelésére.
Mivel az MI még ma is új technológiának számít, a használata általában magas kockázattal jár a munkavállalók, illetve egyéb érintettek jogaira és szabadságaira nézve, így a munkáltatónak a bevezetésről szóló döntés előkészítésekor minden esetben adatvédelmi hatásvizsgálatot kell, illetőleg érdemes lefolytatnia. Az ilyen vizsgálat során többek között azt kell megvizsgálni, hogy a magas kockázat megfelelő intézkedésekkel mérsékelhető-e olyan szintre, amely már megfelel a szükségesség és arányosság elvének.
A hatásvizsgálat lefolytatásának szükségessége bizonyos esetekben nem adatkezelői mérlegelés tárgya, mivel a Nemzeti Adatvédelmi és Információhatóság (NAIH) kapcsolódó listája alapján meghatározott esetekben kötelező adatvédelmi hatásvizsgálatot lefolytatni.
Ilyen eset, ha az adatkezelés célja a munkavállalók munkájának megfigyelése, vagy ha az MI a munkavállaló teljesítménye, illetve viselkedése alapján „profilt” hoz létre. Ha a munkáltató az adatvédelmi hatásvizsgálat eredménye alapján bizonytalan abban, hogy az említett magas kockázat megfelelően mérsékelhető-e, köteles kikérnie a NAIH véleményét is. Lényeges az is, hogy ha az adatkezelés jogalapját a munkáltató vagy egy harmadik fél (például az anyacég) jogos érdeke jelenti, a munkáltatónak a szükségesség, arányosság és alkalmasság szempontjait egy érdekmérlegelési tesztben is meg kell vizsgálnia.
A mesterséges intelligencia sok esetben gépi tanulás (machine learning) útján fejlődik, ami nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a kezelt adatok alapján saját magát fejleszti. Fontos azonban, hogy a munka törvénykönyve alapján a munkáltató csak olyan személyes adat közlését követelheti a munkavállalótól, amely a munkaviszony szempontjából lényeges. Kiemelendő az is, hogy a célhoz kötöttség elve alapján a személyes adatokat nem lehet olyan célból kezelni, amely nem összeegyeztethető a gyűjtést indokoló eredeti célokkal. Így – hacsak nem anonimizált személyes adatokról van szó –, a munkavállalók személyes adatai az esetek túlnyomó többségében nem használhatók fel a mesterséges intelligencia fejlesztéséhez.
A munkavállalók MI-hez kapcsolódó adatvédelmi jogai a GDPR általános szabályaihoz igazodnak.
Érdemes kiemelni, hogy ha az adatkezelés jogalapja a munkáltató vagy egy harmadik fél jogos érdeke – ami a mesterséges intelligencia használata esetén rendkívül gyakori –, a munkavállaló jogosult tiltakozni az adatkezelés ellen, aminek a jogosságát a munkáltatónak meg kell vizsgálnia. Lényeges kérdésekben – például munkaviszony megszüntetésével, a munkavégzés helyének megváltoztatásával vagy munkabérrel kapcsolatos kérdésekben – nem javasolt, és a szükségesség, valamint az arányosság elve miatt az esetek túlnyomó többségében nem is lehet kizárólag automatizált működésén alapuló döntést hozni.
A munkáltatónak tájékoztatnia is kell a munkavállalókat a személyes adatok kezelésének módjáról.
A tájékoztatásnak nem feltétlenül kell tartalmaznia a folyamat konkrét műszaki leírását, azonban a munkáltatónak többek között egyértelművé kell tennie, hogy az adatkezelésnek mi a célja és jogalapja, mely személyes adatokat kezeli, ki fog azokhoz hozzáférni – például külső szolgáltató –, és továbbítják-e a személyes adatokat az Európai Gazdasági Térségen kívülre. Emellett világossá kell tenni azt is, hogy az adatkezeléssel hozott döntések teljesen mentesek-e az emberi beavatkozástól, és ha igen, azt, hogy milyen logika áll a döntéshozatal mögött, és az ilyen döntéseknek az érintettekre nézve milyen jelentősége van.
Az új technológiát kiemelt gondossággal kell alkalmazni, mert a mesterséges intelligenciával kapcsolatos nem megfelelő adatkezelés jelentős bírsággal is járhat. Jelenleg viszonylag kevés olyan hatósági döntés érhető el nyilvánosan, amelyben a NAIH a mesterséges intelligenciával kapcsolatos adatkezelési műveleteket vizsgált, de az egyik ilyenben a hatóság rekordösszegű, 250 millió forintos adatvédelmi bírságot szabott ki egy bankkal szemben. A hitelintézet többek között arra használta az MI-t, hogy elemezze az ügyfélhívásokat fogadó munkavállalói érzelmeit, és az így gyűjtött adatok alapján értékelje teljesítményüket. Az ügyben a NAIH megállapította, hogy az érzelmek kiértékelése nem bizonyíthatóan hatékony a munkavállalók teljesítményének kiértékelésére, és egy ilyen megoldás súlyosan korlátozza a dolgozók önrendelkezési jogát is. A hatóság azt is hangsúlyozta, hogy a munkahelyi adatkezeléseknél a munkáltatónak mindig figyelembe kell vennie, hogy a foglalkoztató és a munkavállaló közötti alá-fölé rendeltségi viszony miatt a dolgozók kiszolgáltatott helyzetben lehetnek az adatkezelés során.
Szem előtt tartandó, hogy az EU-ban ki szeretnének dolgozni egy olyan rendeletet, amely megteremti az MI-re vonatkozó harmonizált európai szabályozást, és amely minden tagállamban közvetlenül alkalmazandó lesz. Ha ezt elfogadják, az új szabályok a mesterséges intelligenciára vonatkozó adatvédelmi jogi követelményekre is kihatással lesznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.