BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
joggyakorlás

Gubancok elálláskor

Az online megvásárolt terméket a fogyasztó otthon kicsomagolhatja, és megteheti, hogy szakszerűen, vagyis a használati, kezelési útmutatót betartva kipróbálja azt, és nem köteles megőrizni annak eredeti csomagolását, viszont meggondolhatja magát 14 napon belül, és visszaküldheti a terméket. De a fogyasztónak tudnia kell, hogy az áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért igenis felel.
Szerző képe
Dr. Nagy Andrea Magdolna
ügyvéd, Dr. Nagy Andrea Magdolna Ügyvédi Iroda
2024.09.12., csütörtök 10:00

Szinte közismert fogyasztói jogosultságot jelent a 14 napon belül gyakorolható, indokolás nélküli elállás joga, amikor is, ha online fogyasztóként vásárolt az ember, és rájön, még sincs szüksége az adott termékre, akkor azt – pár jogszabályi kivételtől eltekintve – visszaszolgáltathatja az eladónak és visszajár a vételár és a kiszállítás költsége. Az említett fogyasztói jogosultság gyakorlása során azonban rendre felmerülnek tévhitek, melyek gyakran a felek vitájához vezetnek, utóbbi körülmény pedig több békéltető testületi, vagy fogyasztóvédelmi hatósági eljárást generálhat, melyekből viszont nem feltétlenül a fogyasztó jön ki győztesen. Kezdjük azzal, hogy elálláskor a termék vállalkozáshoz történő visszaküldésének költségét nem köteles bevállalni a vállalkozás. Ezt a költséget a legtöbb esetben a fogyasztó kell, hogy állja. Fontos, hogy az online megvásárolt terméket a fogyasztó otthon igenis kicsomagolhatja, és megteheti, hogy szakszerűen, vagyis a használati, kezelési útmutatót betartva kipróbálja azt, és nem köteles megőrizni annak eredeti csomagolását, viszont meggondolhatja magát 14 napon belül, és visszaküldheti a terméket, akár másik dobozban is. Kivétel persze például a kozmetikai termék védőfóliája, aminek megbontását követően már nem dönthet úgy az ember, mégsem erre vágyott. Sok vállalkozás kibontatlanul, eredeti csomagolásban várná vissza a terméket, amely elvárását még a webshop ÁSZF-ben, illetve az elállásról adott fogyasztói tájékoztatójában is rögzíti, fogyasztóvédelmi szankciót kockáztatva ezzel. 

Close,Up,Male,Hands,Holding,Credit,Card,And,Smartphone,,Man
A 14 napos elállás akkor jöhet szóba, ha semmi baj a szolgáltatott és visszaszolgáltatott termékkel, csak mégsem kell a fogyasztónak / Fotó: Shutterstock

A vállalkozásnak el kell fogadnia, hogy egyrészt a fogyasztónak a jogszabályi kivételektől eltekintve jogában áll kipróbálni, használni a terméket, és másrészt lehetséges, hogy soha nem látja viszont annak eredeti csomagolását. A fogyasztónak pedig tudnia kell, hogy az áru jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért igenis felel. Nem jár vissza neki a teljes vételár, ha mondjuk zsírfoltos utazási vagy mesekönyvet, vagy porszívót koszos, lezúzott görgőkkel küld vissza, esetleg tengerben, termálvízben eláztatott ékszert, mobiltelefont stb. 

Magyarul a normál mértékű kipróbálást meghaladó használatból, a túlhasználásból eredő termékamortizációért, értékcsökkenésért felelős a fogyasztó, ahogyan azért is, ha történetesen sikerül 14 nap alatt akár figyelmetlenségből is, de tönkretennie az online megvásárolt portékát. Utóbbi esetben persze meg sem illeti a fogyasztót, hogy a 14 napos elállási jogára hivatkozva visszaküldje a terméket és annak vételárát és a kiszállítási díj visszatérítését követelje a vállalkozástól, hiába is fordul hatósághoz vagy békéltető testülethez. Joggyakorláskor, így a fogyasztót megillető elállás gyakorlásakor a fogyasztó is köteles jóhiszeműen eljárni és bár a fogyasztóvédelmi rendelkezések komoly többletjogosultságot biztosítanak számára, nem az a rendeltetésük, hogy a nyerészkedni vágyó, nemtörődöm fogyasztókat gazdagítsák. 

Védhető lehet, amikor az említettekhez hasonló esetekben az eladó fél, a vállalkozás „befeszül”, látva a visszajuttatott terméket, annak állapotát és nem hajlandó visszatéríteni semmit. A 14 napos elállás akkor jöhet szóba, ha semmi baj a szolgáltatott és visszaszolgáltatott termékkel, csak mégsem kell a fogyasztónak, aki képes azt egyben, rendben visszaszolgáltatni a vállalkozásnak, dacára annak, hogy korábban jó ötletnek gondolta online megvásárolni azt. Fontos, hogy nemcsak a terméket, de annak tartozékait és dokumentációját is – pl. a termékhez mellékelt gyártói jótállási nyilatkozatot, használati és kezelési útmutatót stb. – is vissza kell adni. Az elállással ugyanis a fogyasztói adásvételi szerződés visszamenő hatállyal kerül megszüntetésre, az eredeti állapot kerül visszaállításra, így mindkét félnek vissza kell adnia, ami nála van: a fogyasztó a terméket, annak tartozékaival, dokumentációjával együtt, a vállalkozás pedig a vételárat és a kiszállítási költséget, levonva persze a „túlhasználat” miatti amortizáció értékét, ha az felmerült. Fogyasztóként, vállalkozásként is érdemes tudni, hogy a fogyasztóvédelemmel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 93/2024. (IV. 23.) kormányrendelet által módosított 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet új előírása szerint 

idén május 8. óta elálláskor fogyasztóként még a termék visszaküldésének költségét és a csomagolással kapcsolatos macerát is megspórolhatjuk, mert ha a vállalkozás az adott terméket történetesen az üzletében is értékesíti, akkor az üzletben is gyakorolhatjuk az elállási jogunkat, tehát az eredetileg a webshopból megvásárolt terméket visszaszolgáltathatjuk a vállalkozás üzletében.

 A cégeknek pedig fogadni és intézni kell tudni az ilyen elállási joggyakorlást, nem lehet elutasítani a fogyasztót, mondván tegye meg elállási nyilatkozatát e-mailben és küldje vissza postán a terméket. Amennyiben pedig a visszaszolgáltatott, elállással érintett termékkel ránézésre sincs minden rendben, különösen fontos, hogy megfelelően jegyzőkönyvezve, a későbbiekben felmerülő esetleges vitákra készülve, mindkét fél álláspontját dokumentálva kerüljön sor a termékvisszavételre.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.