Bár egyre többet utazunk repülővel, még mindig nem minősül hazai viszonylatban ezen utazás mindennapi terméknek, az átlagos fogyasztók is évente csak egy-két alkalommal utaznak így, miközben a piacon változó kereskedelmi gyakorlattal és csomagajánlatokkal találkozhatnak. Fontos, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) úgy véli, a legnagyobb körültekintés mellett sem kell hogy tudják a fogyasztók, hogy egy vásárlási folyamat pontosan milyen lépésekből vagy választási helyzetekből állhat, ha arról az adott piaci szereplő nem ad előzetesen jól érthető tájékoztatást számukra, vagy ha azt sugallja, hogy a látott ajánlatok jelentik mindösszesen a választékot.
A GVH a közelmúltban bő 300 millió forint fogyasztóvédelmi versenyfelügyeleti bírsággal szankcionálta az egyik legismertebb hazai fapados légitársaságot, mert szerinte a légitársaság elhallgatta a fogyasztók elől, hogy a „Basic” opció választása esetén is van lehetőségük szabadon választható módon, külön díj ellenében feladott poggyász- és „Priority” szolgáltatást vásárolni a foglalási folyamat későbbi lépésében. Leegyszerűsítve, a GVH szerint a fogyasztói sérelem elsődlegesen abból adódott, hogy a foglalási folyamat elején látott információ alapján azt gondolhatta a fogyasztó, hogy ha például bőrönddel utazna, vagy szeretne előzetesen maga ülőhelyet választani, akkor ahhoz nem a „Basic” csomagot, hanem mindenképpen azon kívüli, másik opciókból kell választania. Döntésében hangsúlyozta a GVH, hogy az átlagfogyasztó az adott vásárlási felületre – feltehetőleg az egyes versenytárs szolgáltatók ajánlatainak összevetése után, illetve kereséssel – juthatott el, és azt láthatta, hogy ugyan az alapszolgáltatás, a Basic csomag miatt választotta ki pont az adott légitársaságot, de az számára más lehetőségeket is felkínál, így ezekből lehet és érdemes választania, méghozzá már a foglalási folyamat elején, hiszen később úgysem lehet visszalépnie az eredeti ajánlathoz vagy a jegyvásárlási folyamat során. Vagyis az adott esetben úgynevezett kognitív torzításként az eredeti ajánlatra, a különböző csomagok díjára vonatkozó horgonyhatás érvényesül a fogyasztó vásárlási döntésekor.
Márpedig a szolgáltatáshalmaz összetettsége miatt a használatához az általános tájékozódási készséget meghaladó jártasságra van szükség a fogyasztó részéről, akinek kognitív elfogultságával is számolni kell, így a későbbi, kiegészítő szolgáltatások vásárlására vonatkozó lehetőségnek már a csomagajánlatokkal egyidejű és a fogyasztó által észlelhető megjelenítését hiányolta elsősorban a GVH. Egyetértett a légitársasággal, hogy a légi személyszállítás összetett szolgáltatás, ám ebből nem azt a következtetést vonta le, hogy a fogyasztóktól elvárt a kiemelt figyelem, hanem azt, hogy a piaci szereplőknek is körültekintően kell kommunikálniuk annak érdekében, hogy a versenytársak ajánlatai objektíven összevethetők legyenek, valamint hogy az adott szolgáltató ajánlata legyen megfelelően értelmezhető, érthető.
A csomagajánlatokkal kapcsolatos információk kapcsán a GVH kiemelte, hogy az érintett fogyasztók – a talált kedvező ajánlat elvesztésétől is tartva – elsősorban már nem a versenytársi ajánlatok között lépegetnek, keresgélnek, hanem az eljárás alá vont és bírsággal sújtott légitársaság oldalán kezdték meg a foglalási folyamatot. Ami pedig az átlagfogyasztó modelljét illeti, kiemelést érdemel a döntésből, hogy azokra a fogyasztókra sem mondható, hogy nem jártak el „észszerűen tájékozottan”, akik az eljárás alá vont struktúrában a csomagajánlatoknál maradtak, mert nem érzékelték azt, hogy a későbbiekben is lehetőségük lett volna válogatni szolgáltatási elemeket.
Nem fogadta el a GVH a légitársaság abbéli álláspontját, hogy az ilyen fogyasztók nem tanúsítják „az adott helyzetben általában elvárható figyelmességet és körültekintést”.
Sőt, rögzítette, hogy még a digitálisan kifejezetten tudatos fiatalok esetében sem lehetséges abból kiindulni, hogy ismerik az adott légitársaság valamennyi szolgáltatását, illetve a digitális tudatosság nem azonosítható, és nincs is összefüggésben a repüléssel együtt járó, azzal együttesen fogyasztható kiegészítő szolgáltatások lényegi ismereteivel.
A GVH adott döntése iparági hovatartozástól függetlenül jól orientálhatja a vállalkozásokat, hiszen lényegében minden piaci szereplő számára egyértelműen rögzítette, hogy megtévesztő mulasztást követ el az a vállalkozás, amely egy hosszabb értékesítési folyamat, foglalási rendszer működése során egy adott lépésben – akár annak elején, akár annak további lépéseiben – úgy ösztönzi választásra a fogyasztókat, hogy azzal párhuzamosan, ugyanabban a lépésben nem tájékoztatja jól érthetően és jól észlelhetően a fogyasztókat arról a lényeges információról is, hogy az adott ajánlatok tartalmát a vásárlási folyamat során, meghatározott díjakért máskor és máshogyan is elérhetik, összeállíthatják. Ezen információ hiányában ugyanis a fogyasztók nem lesznek abban a helyzetben, hogy például az egyes csomagajánlatok valós értékét, hasznosságát, ár-érték arányát megítéljék, vagyis nem tudnak torzítatlanul dönteni ezen ajánlatokról, amely magatartás tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a vállalkozás részéről, és komoly bírságkockázattal jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.