Az autóipar teljesítménye márciusban a tizedik egymást követő hónapban csökkent, ezúttal éves bázison 14,4 százalékkal. A hazai forgalomra szánt járművek gyártása 18,1, az exporté 13,4 százalékkal esett vissza. Utóbbi teszi ki a termelés csaknem négyötödét, ami egyben jelzi, mennyire fontos az iparág számára a szabad és korlátozásoktól mentes külkereskedelem.
A kibocsátás az 1980-as évek szintjére zuhanhat vissza, ha az Egyesült Királyság megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból
– figyelmeztetett az ágazati szövetség (SMMT). A legfrissebb előrejelzés szerint még rendezett Brexit és az ezzel járó átmeneti időszak esetén is a tavalyi 1,52 millióról 1,36 millió darabra csökkenhet az országban gyártott autók száma az idén, de 2021-re ez a szám visszajöhet 1,42 millióig. Megállapodás nélkül viszont a termelés 30 százalékkal, 1,07 millió darabra zuhanhat 2021-re.
Sürgősen meg kell egyezniük az érintetteknek, hogy helyrehozhassuk az okozott károkat, és az energiánkat és a befektetéseinket az iparág előtt álló technológiai kihívásokra fordíthassuk”
– mondta a Sky Newsnak Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója.
A Brexit körüli bizonytalanságok és a fogyasztók visszafogottsága miatt ötéves csúcson van a csődgondnokságot „élvező” brit cégek száma is.
Hivatalos adatok szerint az év első három hónapjában 451 cég kényszerült erre a lépésre, ami 21,8 százalékos növekedés 2018 utolsó negyedévéhez képest, és a legmagasabb szám 2014 első negyedéve óta.
A fizetésképtelen vagy a hitelek átütemezéséről megállapodó vállalatok száma 6,3 százalékkal nőtt, és március végéig elérte a 4187-et. A helyzetet szakértők részben azzal magyarázzák, hogy sok cég tetemes készleteket halmozott fel a Brexitre készülve március 29. előtt, az Európai Unióból való kilépés dátumát azonban azóta október 31-re tolták át. A kisvállalatok számára emellett súlyos terhet jelentenek az emelkedő bérek is – mondta a The Guardiannek Mike Cherry, az érdekképviseletük elnöke.
A Begbies Traynor vagyonfelügyelő és tanácsadó adatai szerint csaknem félmillió brit cég küszködik súlyos pénzügyi nehézségekkel, ez az összes vállalat 14 százaléka. Az ingatlanszektor a leginkább érintett, de az építőiparban is 10 százalékkal nőtt egy év alatt az érintettek száma.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.