A font árfolyamára gyakorlatilag semmiféle hatással nem volt Boris Johnson pénteki bejelentése, amely szerint ideje felkészülni arra, hogy megállapodás nélkül zárulnak az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeni kapcsolatrendszerének feltételeiről szóló tárgyalások. A piaci szereplők többsége a Bloomberg televízióban a hét végén megszólaltatott elemzőkkel együtt változatlanul arra számít, hogy lesz megegyezés. A szakértők természetesen a gazdasági racionalitásra alapoznak, Londonnak ugyanis a legkevésbé a legnagyobb kereskedelmi partnere elvesztésére van szüksége, amikor meg kell birkóznia a koronavírus-járvány súlyos negatív hatásaival.
A Citi és az Institute for Fiscal Studies elemzése szerint a brit gazdaság csak 2021-ben mintegy 25 milliárd dollárt veszítene az úgynevezett hard Brexittel, még egy akár korlátozott szabadkereskedelmi megállapodáshoz képest is.
A Moody’s Investors Service is azzal indokolta egyebek mellett Nagy-Britannia államadós-besorolásának leminősítését, hogy a Brexit tovább rontotta a gazdaság egyébként is gyengülő szerkezeti dinamikáját.
A hitelminősítő az eddigi Aa2-ről egy fokozattal lejjebb, Aa3-ra rontotta a hosszú futamidejű brit államadósság-kötelezettségek osztályzatát, a besorolás kilátása azonban az eddigi negatívról stabilra módosult.
Michael Gove, a kilépésért felelős miniszter ugyan a The Sunday Timesnak adott interjúban azt állította, hogy az ország jól felkészült a megállapodás nélküli kilépésre, a londoni kormány nagyjából egyedül van ezzel a véleményével. A hét végén mintegy hetven, összesen több mint hétmillió munkavállalót képviselő gazdasági szervezet sürgette mindkét felet, hogy térjen vissza a tárgyalóasztalhoz, és üsse nyélbe a megegyezést.
Az autó-, a légi- és a vegyipar, a mezőgazdaság, a gyógyszeripar, a technológiai és a pénzügyi szolgáltató szektor érdekvédelmi szövetségei szerint az emberek megélhetése és munkahelyek függenek a megegyezéstől.
A brit vállalatvezetői szervezet, az Institute of Directors múlt heti felmérése szerint a cégek majdnem negyede egyáltalán nem, csaknem fele pedig nem teljesen áll majd készen az év végén, az átmeneti időszak lejártakor a hard Brexitre. Az ágazati szövetségek szerint a brit vállalatok több mint háromnegyedének egy minél gyorsabb megállapodás lenne az érdeke.
A kiskereskedőket, az élelmiszeripart a vámok és az elkerülhetetlen ellátási zavarok aggasztják. John Allan, a Tesco elnöke szerint rövid távon hiány keletkezhet friss élelmiszerből, ha a kamionoknak várakozniuk kell a határon. A brit fogyasztóknak tetemes áremelkedésre is fel kell készülniük.
A kiskereskedők nem tehetnek semmit, hogy megvédjék a fogyasztókat az élelmiszereket érintő hárommilliárd fontnyi új vám hatásától
– hangsúlyozta Helen Dickinson, a kiskereskedőket tömörítő British Retail Consortium vezérigazgatója.
A határon várható fennakadások aggasztják az autógyártókat is: a gyártási folyamat a gyors, kiszámítható alkatrészszállítástól függ. A megállapodás elmaradása pusztító hatással járna az ágazatra, a brit gazdaságra és a munkahelyekre az ország minden régiójában – figyelmeztetett Mike Hawes, az autógyártók és -kereskedők szervezetének vezérigazgatója.
Senkinek ne legyenek kétségei, az autóipar nem fog prosperálni megállapodás nélkül
– mondta. Az egyeztetések egyébként Johnson keménykedése ellenére folytatódnak a héten, csak nem személyesen, hanem telefonon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.