BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szijjártó: Térségünk fehér folt a nagy sebességű vasutak európai térképén

Délebbre kell csalogatni a Magyarországot egyelőre észak felé elkerülő vasúti szállítmányok egy részét, ebben sokat segíthetnek a záhonyi és a fényeslitkei fejlesztések a külgazdasági és külügyminiszter szerint.

A Kínával való együttműködést racionális alapra helyezzük

– jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület konferenciáján, emlékeztetve, hogy az Egy övezet, egy út kezdeményezés lényegében a régi selyemút felélesztése. A kezdeményezéshez 2015 nyarán Magyarország elsőként csatlakozott, mert arra törekszik, hogy a Nyugat-Európába tartó kínai áru minél nagyobb hányada haladjon Magyarországon át. Ez azonban nem érhető el a Budapest–Belgrád (BuBe) vasút nélkül, hiszen ezen át juthatnak a szállítmányok a részben már kínai ellenőrzésű, görögországi kikötőkből. A BuBe a jövő februártól épül, befejezése 2025-ben várható.

Fotó: Kisbenedek Attila / FP

A miniszter rámutatott, hogy a keletről vasúton érkező áru jelentős része elkerüli Magyarországot, ezért ezeknek a vonatoknak egy részét délebbre kell csalogatni. Ezt szolgálják a záhonyi és a fényeslitkei fejlesztések is. Az utóbbinak  2022 végére kell működőképesnek lennie, lesz keskeny és széles nyomtávú sínpárja is.

Szijjártó Péter a tengeri szállítás kapcsán azt hangsúlyozta, hogy az Európa szívében lévő hazai fuvarozóknak időben minél közelebb kell kerülniük a tengeri kikötőkhöz, hiszen az áru legnagyobb része tengeren érkezik. Ezért fontos, hogy a tehervonatok gyorsan érjék el elsősorban Kopert, Triesztet és Fiumét, amihez azonban menetrend szerinti kikötői kapcsolatokkal kell rendelkezni.

A kikötőbe tartó, illetve azokból érkező tehervonatok összeállítására és szétbontására olyan terminálokra van szükség, amilyen egyelőre csak Budapesten van, a kormány ezért is támogatja 4 milliárd forinttal, hogy a Metrans 15,5 milliárdból 2023-ra Zalaegerszeg közelében egy ilyen létesítményt alakítson ki.

Térségünket a miniszter fehér foltnak nevezte az európai nagy sebességű vasutak térképén. E téren ígér változást a visegrádi országok közös gyorsvasúti terve, amelynek a megvalósíthatósági tanulmánya már elkészült. A magyar kormány novemberben megkísérli elérni az uniós illetékeseknél, hogy már a beruházás tervezésére és engedélyeztetésére is kaphasson az ország EU-s forrást, és úgy módosuljanak a vonatkozó uniós rendeletek, hogy azokban már a négy visegrádi főváros közötti vasutak is szerepeljenek.

E vonalakon, azok nagyobb kihasználtsága érdekében, a tervek szerint majd IC vonatok is közlekedhetnek.

A NIF Zrt. tegnap már kiírta a beruházás környezetvédelmi hatásvizsgálatának a közbeszerzési pályázatát. A következő lépés a gördülőállomány beszerzése lesz, a lehetséges gyártók részéről nagy az érdeklődés, de erre később kerül sor.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.