BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Plastic,Bottles,In,Black,Garbage,Bags,Waiting,To,Be,Taken

Gyanús: PET-palackkal csap be a Coca-Cola és a Szentkirályi

Vizsgálódik a Gazdasági Versenyhivatal több, üdítőitalokat gyártó cégnél. A vállalkozások a gyanú szerint megtévesztették a fogyasztókat a PET-palackok címkéivel. A GVH azt vizsgálja, hogy a termékeken feltüntetett környezeti hatásokra vonatkozó állítások megfelelnek-e a valóságnak. A vizsgálat nem jelenti azt, hogy bármelyik cég jogsértést követett volna el.

Több vállalkozással szemben is eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mert az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett és egyéb kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott, a termék környezeti hatásaira vonatkozó állításaikkal valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.

Plastic,Bottles,In,Black,Garbage,Bags,Waiting,To,Be,Taken
PET-palack
Megtévesztően tüntethették fel a PET-palackokon a környezeti hatásokat / Fotó: Shutterstock

A versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy az érintett vállalkozások a jogsértéseket elkövették, az eljárások a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértések bizonyítására irányulnak

– emelte ki a versenyhivatal.

A Gazdasági Versenyhivatal gyanúja szerint a Fonte Viva Kft. 2022. március 9-től a Fonte Natura ásványvizek címkéin és kereskedelmi kommunikációjában megfogalmazott állításaival – a „100 százalék újrahasznosított PET-palackban”, „100 százalék rePET”, „100 százalék rePET palackból palack” szlogennel – megtévesztette a fogyasztókat.

Új terepen veti be magát a Mohu

Az idei Szigeten még szelektíven gyűjtik a visszaváltható csomagolásokat, a nagy kapacitású visszaváltó automatákkal jövőre jelenik meg a Mohu. A hulladékgyűjtés mellett a környezettudatos működés terén elért eredmények – helyi komposztálás, vízgazdálkodás, energiatakarékosság, egészséges ételkínálat – is terítékre kerültek a rendezvény fenntarthatósága kapcsán rendezett kerekasztal-beszélgetésen.

A GVH hétfői közleménye szerint a Szentkirályi Magyarország Kft. 2019. november 18-tól a Szentkirályi ásványvizek és ízesített italok címkéin, valamint kereskedelmi kommunikációjában a „Szállj be a körforgásba” körforgásos rendszert hirdeti, amelynek keretében a „Gyűjtsd szelektíven!”, „100 százalékban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50 százalék rePET”, és ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal és képi megjelenítésükkel valószínűsíthetően szintén megtévesztette a fogyasztókat – közölte a versenyhivatal.

Vizsgálja a GVH a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca Cola Company vállalkozást is, mert gyanúja szerint 2020. december 10-től a Naturaqua márkanév alatt forgalmazott ásványvizek és üdítőitalok címkéin és kereskedelmi kommunikációjuk során a „Hasznosíts újra, 100 százalékban újrahasznosítható PET palack vagyok”, „100 százalékban újrahasznosítható”, valamint az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal, illetve a kereskedelmi kommunikáció képi megjelenítésével valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.

Mi az a greenwashing?

A vállalkozások valószínűsíthetően megtévesztő állításaikban közös, hogy a termékek lényeges jellemzőire, a környezetre gyakorolt hatásaira vonatkoznak. A kifogásolt reklámállítások azonban feltehetően megalapozatlanok, a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal.

A közleményben a GVH felhívta a figyelmet: a zöldre mosás (greenwashing) a vállalkozások olyan marketing- vagy PR-stratégiája, amely az adott vállalkozást környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésükben nem mutathatók ki érdemi lépések a célok elérése érdekében.

A GVH 2024 januárjában publikálta a zöldállításokat vizsgáló piacelemzését, amely rávilágított a többi között arra, hogy sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöldreklám-üzenetek, és a fogyasztók jelentős része nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. A versenyhivatal a piacelemzés megállapításai alapján számos javaslatot tett a piaci szereplőknek, a jogalkotónak és a jogalkalmazóknak, annak érdekében is, hogy segítse a piaci szereplőket tisztességes zöldállítások alkalmazásában – idézték fel a közleményben.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.