Jövőre immár huszadik évébe lép az étkezési utalványok magyarországi története. Nálunk 1989-ben jelentek meg, amikor is egy főre vetítve havi 500 forint volt az értékük. A készétel vásárlására jogosító utalványok csak 1995-ben különültek el a természetben biztosított, étkezéshez kapcsolódó hozzájárulástól, és ekkor vált általánossá, hogy az előbbit hidegétel-, az utóbbit pedig melegétel-utalvány névvel illessük. 1995-ben még csak 400 forint volt az eltérés a két típus értéke között, 2005 óta a melegételcsekkek adómentes határa mindig kétszerese a hidegétel-utalványokénak.
Korábban nem volt szokás az adómentes határ rendszeres emelése, így a limit 1995 és 1997, valamint 1998 és 2002 között nem változott. Azóta azonban az adómentes értékhatár minden évben növekedett, és mind a hideg-, mind a melegétel-utalványok esetében a 2003-as mértékhez képest az idén immár háromszorosára emelkedett. Nem véletlen tehát, hogy az utóbbi években meredeken nő a csekkek népszerűsége. Sok cég garantált juttatásként biztosítja a dolgozóinak, mások a választható béren kívüli adhatók között kínálják. A Mercer Magyarország elemzése szerint az étkezési jegyek rugalmas rendszerbe illesztésének az az előnye, hogy a dolgozó eldöntheti, hideg- vagy melegutalványt válasszon, mivel egyszerre csak az egyik adható adómentesen a meghatározott limitig.
A hazai vállalatok fele kínál egyébként valamilyen választható béren kívüli juttatást a dolgozói számára. Az úgynevezett cafeteria-rendszereken belül a munkavállalók éves szinten 90–520 ezer forint keretösszeg erejéig választhatnak ezek közül.
A Szonda Ipsos és a GKI korábbi felmérése alapján a több mint öt főt foglalkoztató cégek 27 százaléka egy-kétféle, 29 százalékuk pedig három-négyféle juttatásban részesíti az alkalmazottait. Közel 20 százalékuknál öt-hat béren kívüli juttatási lehetőségre számíthat a dolgozó. Elemzésük szerint is a legelterjedtebb a hidegétel- és a melegétel-utalvány, amelyek 75 százalékban béren kívüli juttatásnak tekinthetők, és 25 százalékban a fizetésemelést helyettesítik.
Az Étkezési Utalvány Forgalmazására Szakosodott Vállalatok Magyarországi Egyesülése által készített korábbi kutatás szerint a juttatás nem csak a munkavállalók körében népszerű, a vendéglátóegységek forgalmát is jótékonyan befolyásolja. KR–KI
Küzmös László, A GWH Zrt. tulajdonosa: Ma már nincs olyan állásinterjú, béralku, ahol ne kerülnének szóba az adott vállalatnál elérhető juttatási lehetőségek. A legtöbb esetben a munkavállalók engednek a bérigényükből, ha látják, hogy a forintosítható juttatásokkal – így például az utalványokkal – kiegészítve a bruttó bért, szinte az elvárt fizetést kapják meg. Ma már versenyhátrányt jelent egy-egy vállalatnak, ha a fizetés mellé nem tud érdemi juttatási csomagot is kínálni.
Küzmös László, A GWH Zrt. tulajdonosa: Ma már nincs olyan állásinterjú, béralku, ahol ne kerülnének szóba az adott vállalatnál elérhető juttatási lehetőségek. A legtöbb esetben a munkavállalók engednek a bérigényükből, ha látják, hogy a forintosítható juttatásokkal – így például az utalványokkal – kiegészítve a bruttó bért, szinte az elvárt fizetést kapják meg. Ma már versenyhátrányt jelent egy-egy vállalatnak, ha a fizetés mellé nem tud érdemi juttatási csomagot is kínálni. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.