BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tejtermékek: a gyümölcsös joghurt drágult a legnagyobb mértékben májusban

A tavalyihoz képest jelentősen megemelkedett a nyers tej kiszállítása májusban az egy évvel korábbi mennyiséghez képest, a kiviteli ár pedig lényegesen magasabb az egy évvel ezelőttinél, de alacsonyabb a belföldi termelői árnál. A tej felvásárlása is nőtt.

Az áprilisi stagnálást követően májusban 0,9 százalékkal csökkent a nyers tej magyarországi felvásárlási ára, az így elért, egy kilogrammra vetített 164,73 forintos ár pedig 4 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A tej felvásárlása 2024 májusában az előző havi mennyiséget 2 százalékkal, a 2023. májusit 5 százalékkal haladta meg.

B63X3458, tej
Havi és éves alapon is növekedett a tej felvásárlása / Fotó: Flajsz Péter

Az áprilisihoz képest májusban 2 százalékkal csökkent a nyers tej kiviteli ára: 133,34 forint/kilogrammra, de ez az árszint is 16 százalékkal magasabb az előző év azonos hónapjához viszonyítva. Az exportár 19 százalékkal volt alacsonyabb a belföldi termelői átlagárnál, a kiviteli arány pedig 11,4 százalékos volt.

Az AKI adatai szerint az árcsökkenés ellenére a nyers tej kiszállítása 28 százalékkal bővült 2024 májusában az előző év azonos hónapjához viszonyítva. Nem is véletlenül hangzott el június elején a tej világnapja alkalmából tartott rendezvényen, hogy itthon kellene tartani azt az óriási mennyiségű, évi 300 millió liter nyers tejet, amit Magyarországon termelnek meg, de feldolgozatlan formában megy exportra. Ha viszont ez a mennyiség a hazai feldolgozókba kerülne, itthon adna munkát a feldolgozóknak, és itt keletkezne utána adóbevétel – érveltek a terméktanács szakértői.

Van perspektívája a tejtermelésnek – Reklámbotrány árnyékában ünnepelt az ágazat

Ha nem függeszti fel a tejtermelés ellen hangoló margarinreklámját az egyik ismert gyártó, az Agrárminisztérium is beavatkozik – hangzott el a tej világnapja alkalmából tartott rendezvényen. A tejágazatnak a nehézségek ellenére is van perspektívája, a beruházási támogatások jó hasznosítása esetén az import is csökkenhet.

A feldolgozói átadási árak közül az AKI adatai szerint egy hónap alatt a gyümölcsös joghurté emelkedett a legnagyobb mértékben, 3 százalékkal, míg az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejet 1 százalékkal adták magasabb áron a feldolgozók májusban, mint áprilisban. A trappista sajt és a tejföl átadási ára stagnált, míg a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tejé 1, az adagolt vajé pedig 4 százalékkal lett alacsonyabb. A KSH adatai szerint

  • a gyümölcsös joghurt fogyasztói ára éppen 3,
  • a 12 százalék zsírtartalmú tejfölé 2,
  • a trappista tömbsajté pedig 1 százalékkal emelkedett.

Stagnált ugyanakkor

  • a 2,8 százalék zsírtartalmú ESL-tej és
  • a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos UHT-tej fogyasztói ára, míg
  • az 1,5 százalék zsírtartalmú ESL-tej, és
  • a 20 százalék zsírtartalmú tejföl bolti ára 1-1 százalékkal csökkent.

Az uniós felvásárlási átlagár január óta tartja magát az egy kilogrammra vetített 46 eurócentes árszint felett, és viszonylag stabil – írja piaci összefoglalójában a Tej Terméktanács. Az áprilisi 0,6 százalékos mérséklődés után a május az Európai Bizottság becslése szerint 0,3 százalékos növekedést hozott, ezzel pedig az uniós átlagár 2 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi ár fölé.

Az azonnali (spot) piacon – ahol a Magyarországról kiszállított nyers tejet is értékesítik – a teljes tej árának 2023 decembere óta tartó csökkenése megállt: májusi 7 százalékos emelkedést június elején 12 százalékos javulás követte. A spot ára is hasonlóan alakul: májusban 17, júniusban 10 százalék volt az emelkedés. Ezzel a fölözött tej spot ára 2,5 százalékkal alacsonyabb, a teljes tejé pedig 11 százalékkal magasabb, mint 2023 júniusában volt.

Az EU-ban az átlagos tejtermék-fogyasztás tavaly valamennyi főbb tejtermék esetében mérséklődött a rekordmagas élelmiszerinfláció és megélhetési költségek miatt. A terméktanács magyarázata szerint 

Európa-szerte átrendeződés történt a vásárlási szokásokban, a fogyasztók általánosságban is kevesebb tejterméket vásároltak, csökkent a friss, a bio és a prémium termékek vásárlása, 

előtérbe kerültek az akciók, illetve az olcsóbb alternatívák és márkák. Eközben pedig a saját márkás termékek, valamint a diszkontok piaci részesedése megemelkedett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.