BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

MMS: képes lehet arra, amit ígér

A következő generációs - azaz a multimédiás - mobiltelefon-szolgáltatásból nyújt ízelítőt a Westel Rt. a képes-szöveges üzenet, az MMS bevezetésével - mondja Pintér Zsolt üzletfejlesztési menedzser. A szakember szerint a megoldás iránt a bemutató óta eltelt egy hónap alatt nagy érdeklődés mutatkozik.

- A WAP-technológia és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások elterjedésének nehézségeit figyelembe véve miért számít arra, hogy az MMS sikeres lesz, hiszen a két megoldás között számos hasonlatot lehet találni?

- A WAP-pal kapcsolatban, annak indulásakor felfokozott várakozás alakult ki. Ráadásul az internet is ekkortájt került előtérbe, vált tömegessé és a mobilinternetnek nevezett WAP sokakban olyan társítást szült, hogy az mobilkörnyezetben a vezetékes internetet élményét fogja eredményezni. A WAP-ot azonban nem erre találták ki, ezért ez egy félreértelmezett elvárás volt.

A WAP-ra alkalmas telefonok megjelenése késett és drágák voltak, a készülékfejlesztőknek problémákkal kellett megküzdeniük. A WAP esetéből a legfontosabb tanulság az, hogy önmagában technológiát eladni nem lehet. Az emberek számára a megjelenés, a felhasználás a tartalom teszi értékessé a technológiát.

Az MMS bár minden eszközt használ, amit eddig a technológiában összeállítottunk, mégis egyszerűbb a felhasználóknak. Technikailag bonyolult, de gyakorlatilag egy WAP letöltéséről van szó és a GPRS a továbbító közeg. A három megoldás együtt válik olyan kényelmessé, amilyennek egy szolgáltatásnak lennie kell. Az iparág az MMS-sel egy olyan pontra érkezett, ahol termőre fordulnak az eddigi fejlesztések. Az eddigi technológiákból most sikerül egy olyan szolgáltatást létrehozni, amely az emberek számára egyből értéket jelent. Visszatekintve az MMS nálunk egy hónapos pályafutására, azt lehet mondani, hogy ahol bemutattuk, az emberek egyből értették. Nem volt ez így a WAP és a GPRS esetében.

- Nincs túlzott elvárás az MMS-sel szemben? A Westel reklámjai elindultak, de egyelőre csak egyetlen modell van a piacon.

- Azért nem hiszem, hogy túlzott várakozásokat gerjesztenénk, mert semmivel nem ígérünk többet, mint amit tényleg tud. Nagyon óvatos volt mindenki a kommunikációban, mi és a rendszer- illetve a készülékszállítók egyaránt. Sokkal több lehetőséget látok az MMS-ben, mint amit jelenleg hirdetünk róla. Ezekről azonban majd csak akkor beszélünk, ha elérkezettnek látjuk az időt.

Megvárhattuk volna, amíg négy-öt készüléktípus megjelenik a magyar piacon - reményeink szerint ez még az év vége előtt bekövetkezik -, de inkább azt választottuk, hogy a felhasználást más megoldásokkal is próbáljuk serkenteni. A mobiltelefonok közötti MMS-küldést azzal segítjük, hogy a készülékhez kamerát adunk, ezenfelül már az induláskor elkezdtük a GO magazinon keresztül az MMS-küldésre alapozott szolgáltatásainkat.

- Egy hónap után mekkora az MMS iránti érdeklődés?

- Hasonlíthatjuk bármelyik szolgáltatás bevezetéséhez, az érdeklődés nagy. Az eleinte várhatóan lassú terjedés oka, hogy a készülék ára az átlagosnál magasabb. Ez már szinte alapszabály, hogy az új technológiát alkalmazó telefonok magasabb áron indulnak, de ez a készülék kedvezőbb áron jelenik meg mint annak idején az első WAP-os mobilok. Természetesen nagyon várjuk az olcsóbb kategóriájú készülékeket, sokéves tapasztalatok alapján az 50-60 ezer forintos ár gyorsíthatná fel a tömeges elterjedést. Az MMS ugyanakkor nagyon látványos, és így önmagát is jól eladó szolgáltatás. A bejelentés napjának délutánjára már több tucat eladásunk volt.

- A Westel azt hirdeti, hogy az MMS-t a világon elsőként vezette be. Ezt hogy kell érteni és hogyan érte el?

- A Westel a világon elsőként indított teljes körű kereskedelmi szolgáltatást. Minden egyes kollégánk az indulás napjáig átesett a megfelelő képzésen, minden kiemelt boltunkban kapható lett a telefon, a szolgáltatást a nemzetközi elveknek megfelelően mind havidíjas, mind Dominós előfizetőknek számlázzuk és tartalomszolgáltatás is elérhető.

Azok számára, akiknek még nincs megfelelő telefonjuk, webalapú MMS szerkesztőt hoztunk létre, amelyen keresztül az előfizetők belekóstolhatnak a technológia adta lehetőségekbe. Még az év vége el őtt megjelenünk egy olyan megoldással is, hogy a megfelelő készülékkel nem rendelkezőknek is lehessen közvetett módon képüzenetet küldeni.

Magyarország egyébként nagyon jó teszt-piac. Rajtunk keresztül egy 2,8 millió előfizetős táboron lehet tesztelni, és a közönség igényes. Több gyártó is elismerte, hogy ami nálunk átmegy és elégedettek vele az előfizetők, azt máshol is nagyon könnyen el lehet adni. Fordítva viszont nem mindig működik, hiszen amit világszerte el tudnak adni, az esetleg fejlesztésre szorul Magyarország esetében. Igényes vevők vagyunk, de az élet visszaigazolja ennek jogosságát. Az összefüggéseiben rendkívül bonyolult MMS beindítására a hazai piac ideálisnak bizonyult. A fejlesztéseket a Westel saját maga végezte, és nem kapott kimondottan ehhez kapcsolódó külön forrásokat. Így saját elképzeléseinket valósíthattuk meg például a számlázási alapelvek esetében. Technikailag számos lehetőség közül választhattunk, de végül amellett maradtunk, hogy csak az MMS küldője - és csak az üzenetért - fizessen. Így az előfizetők várhatóan az SMS-hez fogják hasonlítani a szolgáltatást, az elfogadottsághoz a számlázását is ehhez kell hasonlóvá tenni.

- Az MMS-nek - mint beruházásnak - hogyan számolható a megtérülése?

- Az MMS egy hosszú fejlesztési lánc végére kerül. Készült megtérüléses számítás, de inkább összefüggésében kezeljük. Idetartozik a WAP is, de leginkább a GPRS, melyhez a legnagyobb mértékű beruházás kapcsolódik. Amit most kellett beletennünk a hálózatba, az nagyságrenddel kisebb összeg, mint a GPRS. Az MMS-nek jelentős feladata lesz abban, hogy az összhálózati fejlesztések megtérüljenek. A technológia - az SMS-hez hasonlóan - a tömegfelhasználás igényével kecsegtet, az emberek közötti kommunikációban rendkívül sok lehetősége van. Nyugodtan mondható, hogy bármi, ami most elindul, az tökéletesen alkalmas lesz UMTS-környezetben való használatra is. Az elemzők többsége úgy véli, hogy az MMS lesz a harmadik generációs rendszerek SMS-e, hiszen minden telefonban benne lesz, és a szabvány nem fog változni. A tanulólépéseket például az árazásban most lépjük meg, de a technológiai alapelvek már nem változnak.

Torontáli Zoltán

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.