BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Outsourcing fókusz

Tíz éven belül minden szoftver külső szolgáltatás formájában jut el a felhasználókhoz - így vizionálja az iparág helyzetét az outsourcinggal összefüggésben az amerikai Oracle Corp. Az induláskor az adatbázis-kezelőiről ismertté vált szoftveróriás néhány éve még az alkalmazásfejlesztésben látta az újabb kitörési pontot, ma már legalább akkora üzletet lát a szolgáltatásban is.

Az informatikai piac egyik meghatározó növekedés előtt álló szegmense az outsourcing, ami hoszszú távon teljes mértékben át is alakíthatja az it-piacot. Az amerikai IDC piackutató szerint az outsourcing 2001-ben és 2002-ben az informatikai szektor egyik legdinamikusabban fejlődő területe volt. Tavaly a növekedés üteme 15 százalékos volt. A teljes online szoftverpiac az 1999. évi 350 millió dollárról 2003-ra várhatóan 11 milliárdra nő. Ezen belül az ASP azaz alkalmazásszolgáltató cégek) piacán is nagyléptékű növekedéssel számolnak a szakértők: 2005-re az európai piac 4,8 milliárd dollárt, a világpiac pedig 24 milliárd körüli értéket fog mutatni, ami egy újnak számító iparág esetében valóban hatalmas fejlődést jelent. Egyes becslések szerint 2005-re a kis- és középvállalatok 75 százaléka veszi igénybe az ASP-ket, 2010-re pedig szinte minden szoftver ASP-k révén jut el a felhasználókhoz.

A költségek csökkentése a mostani recessziós időkben kulcskérdéssé válik. Felmérések szerint az amerikai cégek teljes kiadásaik közel felét informatikai berendezésekre és szoftverekre fordítják. Az amerikai AMR Research piackutató cég megállapítása szerint az 1000 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok 70 százaléka használ valamilyen vállalatirányítási szoftvert. Ezen rendszerek bevezetése köztudottan hoszszadalmas, nagyszámú konzultáns vesz részt a folyamatban, és emiatt is hatalmas összegeket - egyes esetekben akár 100 millió dolláros nagyságrendet - emészt fel. A cégek it-költségvetésük 75 százalékát a szoftverek karbantartására költik, ami mintegy 750 milliárd dolláros piacot jelent.

Az Oracle szolgáltatási piaccal kapcsolatos elképzeléseit a közelmúltban a magyarországi szakemberek előtt ismertette Jean-Claude Michaca, az európai részleg outsourcingértékesítési igazgatója. Előadásában kiemelte, hogy az amerikai társaság ezen ügyfeleinek száma jelenleg meghaladja az 530-at. Az elmúlt fél évben 130 új céggel bővült az ügyfélkör. Ezek a jövőben a cég integrált netalapú komplex vállalati szoftverrendszerét, az e-business suite alkalmazást fogják outsourcing formában igénybe venni. Az igazgató nem titkolta, hogy a társaság meghatározó szereplője kíván lenni a Magyarországon még kialakulóban lévő outsourcingpiacnak. A vállalat ez irányú szolgáltatásait az idén tette elérhetővé a hazai ügyfelek számára.

Az Oracle az outsourcingot igényeiktől függően három módon kínálja ügyfeleinek. Az "az Oracle telephelyén" modellnél a cég saját, az USA-ban található adatközpontjába telepíti a szoftvert, ahol azt a szakemberei felügyelik. A "felhasználó telephelyén" modellnél az ügyfél a saját telephelyén telepíti a szoftvert, de távolról az Oracle szakemberei felügyelik, akiknek megfelelő hozzáférési jogosultságuk van. A "partnercég telephelyén" megoldásnál az ügyfél egy külső cég által üzemeltetett helyi adatközpontban helyezi el a szoftvert. A partner üzemelteti a hardvert és a hálózati összeköttetéseket, míg a szoftvert Oracle-szakértők felügyelik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.