BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-okmánnyal a közutakon

A nem túl távoli jövőben a közúti útvonalengedély kérelmének beadása és ezek továbbításának valamennyi folyamata elektronikus úton is megvalósíthatóvá válik az Állami Közúti Műszaki és Információs Közhasznú Társaság (ÁKMI Kht.) irányításával folyó fejlesztés révén - értesült lapunk.

A közúti forgalomban részt vevő járművek tengelyterhelését, össztömegét és méretét szigorú előírások korlátozzák. Esetenként azonban rendkívüli gazdasági érdek fűződik olyan küldemények célba juttatásához, amelyek az előírt méret-, illetve súlyhatárokat meghaladják. A különleges szállítmányok számára - a vonatkozó rendelet szabályai szerint - az illetékes közútkezelők adhatnak ki útvonalengedélyt, amelyben meghatározzák az alkalmas útvonalat és a közlekedés feltételeit. Az így beszedett túlsúlydíjak a Magyar Államkincstár bevételét képezik, ennek összege 2002-ben 900 millió forint volt. Más szervezetek mellett az ÁKMI Kht. jogosult az országhatáron belépő, illetve a több megye közútját érintő útvonalengedélyek kiadására. A társaság az elmúlt évben mintegy 40 ezer útvonalengedélyt adott ki.

A fuvarozói igényeknek megfelelően az engedélyek nagyobb részét a kérelem beadását követően néhány órán belül el kell készíteni. Ez a követelmény csak a korszerű elektronikai eszközök alkalmazásával teljesíthető, ezért merült fel az igény az útvonal-engedélyezésben az elektronikus okmányok alkalmazására. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kutatási forrásából, a Miniszterelnöki Hivataltól pályázati úton elnyert forráskiegészítéssel tavaly kezdődhetett meg a "Közúti útvonal-engedélyeztetés hiteles elektronikus okmányok alkalmazásával" elnevezésű fejlesztés.

A projekt megvalósítására az ÁKMI Kht. kapott megbízást, amelynek végrehajtásában hat alvállalkozó működött közre, munkájukat az Elektronikus Kereskedelmi Fórum Kht. hangolta össze. A feladat lényege, hogy az eddig kizárólag papír alapú dokumentumokkal végzett útvonal-engedélyezési eljárást kiegészítse - növekvő térnyerést biztosítva - az elektronikus okmányok fogadása, kezelése, az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi törvény előírásai szerint.

A hagyományos eljárás értelmében az ügyfelek az útvonalengedély-kérelmeiket az ÁKMI Kht. ügyfélszolgálatán, a megyei Állami Közútkezelő Kht.-k székhelyein, valamint a közúti határkirendeltségeken adhatják be. A benyújtott kérelmeket ezután a fogadó továbbítja az illetékes engedélyező szervezet felé. Ez a fejlesztési projekt ezt a folyamatot elektronikus okmányok alkalmazásával valósítja meg. Első lépésként felállították az ÁKMI ügyfél-hitelesítő szervezetét, amely képes az engedélyezési folyamat szereplői részére olyan elektronikus tanúsítványok kiállítására, amelyek segítségével az engedélykérelmek és engedélyek törvényes titkosítása garantált. Az országos rendszer kiépítése során tanúsítványt kaphat minden ezt igénylő ügyfél, megyei közútkezelő és az ÁKMI Kht. közúti határkirendeltségei.

Második lépésként elkészültek azok a hardver- és szoftverelemek, amelyek az engedélykérelmek és engedélyek összeállítására, titkosítására, illetve továbbítására szolgálnak. Ennek keretében jelentős módosításon esett át a már meglévő ÁKMI Kht.-s központi útvonal-engedélyező ügyviteli rendszer és a határátkelőhelyeken lévő mérő- és információs rendszer, valamint kifejlesztették a megyei útvonal-engedélyező ügyviteli programot és az egységes elektronikus kommunikációs programmodult. Külön említést érdemel a kommunikációs szerver beüzemelése, amely lehetőséget nyújt az ügyfeleknek az interneten keresztül útvonalengedély-kérelmeik kitöltésére, a kitöltött adatok helyességét ellenőrzi és továbbítja, továbbá az engedélyező szervezetek által egymásnak címzett engedélyek küldését végrehajtja, felügyeli.

Az utolsó fázisban megtörtént a rendszerintegráció, amelynek eredményeként a kész programmodulokat összekapcsolták, és tesztelhetővé vált az adatátvitel. További fejlesztés nyomán a jövőben az útvonalengedély-kérelem beadásának és az engedély továbbításának valamennyi folyamata elektronikus úton is megvalósíthatóvá válik.

A fejlesztés további feladatai között szerepel az elektronikus úton történő túlsúlydíjfizetés, valamint az ügyfél részére elektronikusan megküldött útvonalengedély bevezetése, az útvonalengedélyek mobil ellenőrzési rendszerének kidolgozása és elterjesztése, amely feladatok megoldása - további források bevonásával és az érintett partnerek szoros együttműködésével - reálisan megvalósítható.

Az EU-csatlakozás után az ilyen típusú igazgatási feladatok ellátását támogató korszerű telematikai megoldások bevezetése sokáig már nem halasztható el. Az elektronikus úton kérhető útvonalengedélyekkel kapcsolatban az ügyfelek a www.akmi.kozut.hu internetes portálon regisztráltathatják magukat, majd a további ügyintézés is ezen az oldalon keresztül történik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.