A fényképezőgéppel ellátott telefonok és az általuk működő MMS minden bizonnyal nem váltja ki az SMS-t, de jó esély van arra, hogy forgalmát és értékét tekintve felnőjön az évek óta igen népszerű szolgáltatás mellé. Szakemberek ugyanis exponenciális növekedést várnak az MMS-ek terjedésében. Ennek előfeltétele azonban a szolgáltatásba bekapcsolódni képes telefonok számának növekedése. A Westel a növekvő igényre reagálva jelenleg már 15-féle színes kijelzős, MMS-fogadásra képes készüléket kínál. Előrejelzések szerint ugyanis idővel a jelenlegi telefonok csaknem mindegyikét ilyen készülékre kívánják cserélni az ügyfelek. Ha pedig a hazai piac eléri a "kritikus tömeget", az MMS láncreakciószerűen kezd majd terjedni.
Az ugrásszerű növekedés elsősorban az e technológiához kapcsolódó megannyi újszerű és értékes szolgáltatásnak lesz tulajdonítható. Ha pedig az MMS széles körben a hétköznapok részévé válik, számos további szolgáltatás jelenik meg, újabb és újabb felhasználókat vonzva.
Érdemes röviden számba venni tehát a távlati lehetőségeket. Jelenleg a személyközi MMS-küldés a legmeghatározóbb. Ez tipikusan a nyaralásról, egyéb élményekről készített képek küldését jelenti, és feltehetően a jövőben is egyre elfogadottabb formája lesz majd a kommunikációnak.
Igazán nagy fejlődés azonban az úgynevezett félipari szolgáltatások körében várható. Erre kínál példát a Westel által indított infoMMS-szolgáltatás, amely az előfizetőknek naponta sematikus Magyarország-térképpel szemléletessé tett időjárás-jelentést és négy-öt színes képpel illusztrált fontos hírt küld a telefonjára. A tartalomszolgáltatókkal folyó tárgyalások nyomán nemsokára számos egyéb formában is értékes információhordozóvá válik az MMS. Így például a használt autó iránt érdeklődő minden reggel néhány képet kaphat telefonjára az előzetesen kiválasztott kategó-riában megjelenő új kínálatról. Szintén lehetőségeket rejt az erotika és a vagyonvédelem is. Ez utóbbi szolgáltatás keretében az előfizető otthoni riasztóberendezése egy webkamerával van összeköttetésben, és mihelyst a riasztó jelez, a kamera bekapcsol, és a telefonon keresztül láthatóvá válik az otthon. Szintén ígéretes lehetőség az MMS által, hogy a szórakozni vágyók az egyes szórakozóhelyekre az ottani webkamera által bepillantsanak és eldöntsék, hogy a zene vagy a társaság vonzza-e őket. Esti műsorajánlók, naptári emlékeztetők szintén érkezhetnek ilyen formában.
A Westel az MMS-használókat internetes felülettel (www.777mobil. hu) is segíti. Mivel a mobiltelefonok memóriája igen korlátozott, illetve bővítésük igen drága, az itt regisztrált felhasználók saját virtuális albumukba a készített képeket tárolni tudják, illetve a világháló segítségével másoknak is meg tudják mutatni. Lehetőség van továbbá a kényelmes és gyors képszerkesztésre is, így például rövid szöveggel lehet ellátni a felvételeket. A felhasználók itt ráadásul előre elkészített sablonképekből is választhatnak, és az internetes felületen könnyen szerkesztett MMS üzeneteket küldhetnek. Jelenleg napi néhány ezer letöltés történik a rendszeren, de a forgalom időről időre érezhetően élénkül.
Az MMS hazai meghonosítása megerősítette a Westel pozícióját a világ élvonalbeli mobilszolgáltatói között. Tavaly április 18-án ugyanis a világ GSM-szolgáltatói között elsőként mutatta be az MMS-t, a hazai piacvezető mobilszolgáltató ráadásul a szolgáltatást már az első pillanattól Dominó feltöltőkártyás ügyfelei számára is elérhetővé tette. A fejlődés további lépéseként tavaly júliusban a GPRS csomagkapcsolt adatátvitel mellett az MMS-re is megvalósították a roamingot, immáron a magyar állampolgárok által látogatott fő országok mindegyikében fogadhatók és küldhetők multimédiás üzenetek. Az elmúlt év októbere újabb MMS-hez kapcsolt fejlesztést hozott. A képek ugyanis WAP-os készülékekkel is megtekinthetők lettek. Az MMS meghonosítása terén tett lépéseket értékelve és az ehhez kapcsolódó marketingmunka elismeréseként a Távközlési és Informatikai Marketing Fórum szervezőbizottsága 2002-ben az MMS bevezetésének kommunikációját az Év infokommunikációs üzleti alkotása díjjal tüntette ki, a premier által ugyanis a célcsoportban 67 százalékos ismertséget sikerült elérni. A fejlesztések azonban az idén sem álltak meg: március közepétől itthon a Westel ügyfelei a másik két mobilhálózatba is küldhetnek, illetve onnan fogadhatnak fényképet és hangokat tartalmazó MMS üzeneteket. Jelenleg a Westel túl van már az egymilliomodik mobiltelefonos MMS-letöltésen, s a lehetőségek és az ügyfelek folyamatosan növekvő száma jelentős fellendülést vetít előre.
A piacot ismerő szakértők becslése szerint az MMS 2006-ra már 26,9 milliárd dollár bevételt hoz az európai mobilszolgáltatóknak, és ez a mobilüzenet-küldésből származó szolgáltatói bevételek 66,3 százalékát teszi majd ki. Európában tehát minden négy elküldött mobilüzenetből három éven belül legalább egy MMS lesz.
(X)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.