BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobiltelefonból divatcikk

Manapság azt már senki sem vonja kétségbe, hogy telítődik a mobilpiac: míg 1996 és 2000 között évente megkétszereződött a készülékek száma, tavaly már csak 6 százalékos volt a növekedés. Sokan a divatban látják a kibontakozás egyik irányát.

"Nagyon sokan egyszerűen kivárnak a készülékcserével" - mondja a Gartner piackutató vezető elemzője. A piac telítődésével a fogyasztók egyre igényesebbek lesznek készülékük "intelligenciaszintjét" illetően. Miután az embereknek nem nagy újdonság egy mobiltelefon, a gyártóknak sokkal keményebben meg kell dolgozniuk azért, hogy az ügyfeleket rávegyék készülékük cseréjére. Ez egyszersmind azt jelenti, hogy a gyártók nem annyira a technikai paraméterekre összpontosítanak, hanem inkább az életstílusra "mennek rá". Így a mobiltelefon hovatovább divatcikké válik, amit az is jelez, hogy egy-egy új modell megtervezésénél nem feltétlenül a mérnököké a fő szerep, hanem azoké, akik a külsejét, a formáját, a színét, a designját készítik el. Manapság a maroktelefonok kezdenek olyan divatkellékekké válni, mint az órák, a táskák, vagy a cipők, sokan aszerint választanak, hogy néz ki a készülék. Úgy tűnik, a jövő az, hogy egy embernek több divatos készüléke is lesz, ami variálható az alkalomnak, a ruha színének, vagy akár a lelkiállapotnak megfelelően.

A Siemens, a világ negyedik legnagyobb készülékgyártója is megalkotta a maga divatkategóriáját, a Xelibrit, ami a funkciókat tekintve nagyon egyszerű - beszélgetésre és SMS küldésére alkalmas -, annál változatosabb viszont a külseje: más-más formájú és színű, jól "hordható". Egy évben két kollekciót, egy tavaszi-nyárit és egy őszi-télit dobnak piacra, egy készlet négy készülékből áll majd, s élettartamuk nagyjából egy év lesz. Emellett persze a Siemens nem mond le a műszaki paramétereket tekintve magasabb színvonalat képviselő készülékekről, mint ahogyan a többi gyártó is folytatja a high-tech fejlesztéseket. Mindamellett a tendencia nem a mindentudó, többfunkciós telefon, hanem a specializáció, azaz több készülék - például egy az adatátvitelre, egy az internetre - ugyanazon telefonszámmal.

A mobilpiac további fejlődését meghatározza majd az, hogy melyik országban, milyen korosztálynak szánják a készüléket. A finn Nokia például már gyártja azokat a pici telefonokat, amelyekkel a 25-34 éves ázsiai nőket célozzák meg, s úgy tűnik, a módszer eredményes, mert nő a Nokia piaci részesedése - jegyzi meg King. A társaság 2002-ben növelni tudta a piaci részesedését világviszonylatban is, így egyre közelebb kerül a célként kitűzött 40 százalékhoz. A Nokia úgy látja, hogy a mobilkészülék-iparág bővülése 2003-ban folytatódik, potenciális növekedési lehetőségeket látnak az új termékkategóriák esetében, főként a játékokra, a képtovábbításra és a vállalkozói piacot érintő termékekre vonatkozóan.

A cég továbbra is kitart álláspontja mellett, mely szerint a világszerte eladott készülékek száma 2002-ben 400 millió körül alakult, 2003-ban pedig 10 százalékos, vagy valamivel nagyobb arányú növekedés várható. A 2003-ban tapasztalható emelkedés mozgatórugója az előfizetők számának növekedése és a stabilizálódó készülékcsere-ciklus - vagyis a már előfizetéssel bírók mobiltelefon-cserélési szokásainak állandósulása - lesz. A vállalat elképzelései szerint a mobil-előfizetői piac a 2002 végén elért 1,1 milliárdról 2005-re mintegy 1,5 milliárdra nő, míg a készülékcsere-piac évi részesedése a jelenlegi 50 százalékról tovább nő.

Ma világszerte az előfizetők valamivel több mint negyede cseréli évente készülékét, és így körülbelül két és fél éves csereciklus alakult ki. Ez a periódus az elmúlt másfél év során tapasztalt növekedés után valószínűleg stabilizálódik, ösztönözve a fejlesztéseket.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.