BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Portáljövő

Egyre több nagyvállalat ismeri fel a vállalati portálok stratégiai fontosságát, ezért ennek piaca a következő két évben még a legóvatosabb becslések szerint is 20 százalékkal fog nőni. Többek között ez derül ki az elmúlt hónapokban nagy nemzetközi piackutató cégek által elvégzett felmérésekből.

A nagyvállalati informatikai vezetők körében elvégzett Goldman Sachs-felmérés szerint a céges portál létjogosultsága oly mértékben megnőtt, hogy a következő egy év beruházásai közt mindenképpen prioritást élvez. Emiatt a 2002-ben még 787 millió dollár értékű piac 2004-re 40 százalékkal, akár 1,1 milliárdra is nőhet a Delphi Group elemzése alapján. Az e téren meghatározó gyártó Plumtree Software ennél azonban óvatosabb: a következő évekre a piac 20 százalékos növekedését várja.

A vállalati portálok piacán szoftvergyártó óriások és kizárólag a portáltechnológiával foglalkozó cégek egyaránt jelen vannak. Ezek közül a legjelentősebb az IBM, az SAP, az Oracle, a Microsoft és a Plumtree.

A különböző elemzések eredményei egységes képet mutatnak a vállalati portálfejlesztés elsődleges céljáról. E szerint a cégek elsősorban azért fejlesztetnek vállalati portált, hogy egyszerűsítsék az alkalmazottak hozzáférését a meglévő információkhoz és szolgáltatásokhoz. Sőt, a Delphi Group elemzéséből az derül ki, hogy a belső portállal bíró szervezetek 47 százalékánál az egyetlen cél volt az információ és a munkamódszerek megosztása. Ezenkívül a megkérdezettek többsége szerint egy vállalati portálnak még az alábbi funkciókat kell mindenképpen tartalmaznia: a közös munka lehetősége, kereső, egyéni belépés, tartalommenedzsment és osztályozásmenedzsment. A portált kezdeti stádiumában valóban csak információ áramoltatására használják, de később a munkacsoportok és részlegek létrehozhatják rajta a saját együttműködő oldalaikat és erőforrásközpontjaikat, amik kiválthatják a vállalati intra- és extranetet. A legfontosabb fejlődés a közös munka fontosságának felismerésében volt: a vállalati portált felhasználva az alkalmazottak egymással, a partnerekkel és az ügyfelekkel is jobban együttműködhetnek.

Ezt az ügyfelek részéről jelentkező fejlesztési igényt a piaci szereplők is követik, és egyre nagyobb a hangsúly az összetett alkalmazásokon. A vállalati portál úgy látja el funkcióit, hogy különböző, egyébként nem kompatibilis rendszerekkel dolgozó felhasználók gond nélkül tudnak közös alkalmazásokat használni. E portálok ma két irányba specializálódnak: alkalmazásintegráció és tartalomintegráció szerint. A kutatások azt mutatják, hogy a megrendelők számára mindkét szempont fontos, de prioritást a tartalomintegráció élvez.

A céges portálok felhasználásával kapcsolatban is érdekes információk derültek ki a különböző elemzésekből. Kimutatták, hogy ezeken átlagosan ezer és tízezer között van a tárolt dokumentumok száma, de az esetek nem elhanyagolható részében ez a szám meghaladja akár a 150 ezret is. Ezek a dokumentumok különböző tárhelyeken, vagy akár különböző rendszerekben is lehetnek, ezért van szükség a fent említett összetett alkalmazásokra. A legtöbb esetben a felhasználók a vállalati portálon belül portleteket hoznak létre. A felmérések szerint a felhasználók 40 százaléka több mint 50 ilyen portletet készít, míg 25 százalékuk több mint 100-at.

A Plumtree felmérése szerint a többi, bonyolultabb alkalmazáshoz képest nagyon magas, mintegy 83 százalék a vállalati portált rendszeresen használó első vezetők aránya.

A META Group felmérése alapján a céges portált használó szervezetek az alkalmazottak önkiszolgálását, a sok szerteágazó rendszer leegyszerűsítését, az online munkakörnyezet kialakítását, a folyamatok automatizálását és az alkalmazásokhoz kötődő előnyöket tartják a legfőbb haszonnak. A haszon mellett a vállalati portál fejlesztése és fenntartása költséges, időigényes, és ma elsősorban a nagyvállalatoknak és szervezeteknek kifizetődő.

A költségek négy kategóriába sorolhatók: a szoftverlicenc, a hardver megvásárlása és fenntartása, a konzultáció és a saját munkaerő költségei. A META Group felmérései szerint az éves kiadások munkaállomásonként 200 és 2000 dollár között vannak, aminek csupán 10-20 százalékát teszi ki a szoftver licencdíja. A legjelentősebb bizonytalansági tényező a költségekben az, hogy a cégnek a portálon kívül még milyen további szoftvertámogatásra van szüksége. A konzultáció kiadásai általában a portál bonyolultságától és esetleges későbbi fejlesztéseitől függnek. Emberi erőforrásban is jelentős a vállalati portál igénye, hiszen a rendszergazdán kívül a tartalmakat átlátó szakemberre is szükség van. A kutatások szerint a cégek több mint 50 százaléka egy informatikai szakembert, egy-három tartalmi szakembert, s ugyanennyi telepítő és fenntartó munkaerőt tart szükségesnek. A fejlesztéshez szükséges idő is változó; 1-2 hónaptól több mint egy évig terjedhet, de az esetek 78 százalékában kevesebb mint 6 hónap szükséges hozzá.

A vállalati portálok sikerét az egyes cégeknél még nehéz mérni, hiszen nem állt rendelkezésre elég idő a véleményformálásra. A Plumtree felmérése szerint ügyfeleinek mintegy 94 százaléka újra vásárolna vállalati portált.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.