A nagyvállalati informatikai vezetők körében elvégzett Goldman Sachs-felmérés szerint a céges portál létjogosultsága oly mértékben megnőtt, hogy a következő egy év beruházásai közt mindenképpen prioritást élvez. Emiatt a 2002-ben még 787 millió dollár értékű piac 2004-re 40 százalékkal, akár 1,1 milliárdra is nőhet a Delphi Group elemzése alapján. Az e téren meghatározó gyártó Plumtree Software ennél azonban óvatosabb: a következő évekre a piac 20 százalékos növekedését várja.
A vállalati portálok piacán szoftvergyártó óriások és kizárólag a portáltechnológiával foglalkozó cégek egyaránt jelen vannak. Ezek közül a legjelentősebb az IBM, az SAP, az Oracle, a Microsoft és a Plumtree.
A különböző elemzések eredményei egységes képet mutatnak a vállalati portálfejlesztés elsődleges céljáról. E szerint a cégek elsősorban azért fejlesztetnek vállalati portált, hogy egyszerűsítsék az alkalmazottak hozzáférését a meglévő információkhoz és szolgáltatásokhoz. Sőt, a Delphi Group elemzéséből az derül ki, hogy a belső portállal bíró szervezetek 47 százalékánál az egyetlen cél volt az információ és a munkamódszerek megosztása. Ezenkívül a megkérdezettek többsége szerint egy vállalati portálnak még az alábbi funkciókat kell mindenképpen tartalmaznia: a közös munka lehetősége, kereső, egyéni belépés, tartalommenedzsment és osztályozásmenedzsment. A portált kezdeti stádiumában valóban csak információ áramoltatására használják, de később a munkacsoportok és részlegek létrehozhatják rajta a saját együttműködő oldalaikat és erőforrásközpontjaikat, amik kiválthatják a vállalati intra- és extranetet. A legfontosabb fejlődés a közös munka fontosságának felismerésében volt: a vállalati portált felhasználva az alkalmazottak egymással, a partnerekkel és az ügyfelekkel is jobban együttműködhetnek.
Ezt az ügyfelek részéről jelentkező fejlesztési igényt a piaci szereplők is követik, és egyre nagyobb a hangsúly az összetett alkalmazásokon. A vállalati portál úgy látja el funkcióit, hogy különböző, egyébként nem kompatibilis rendszerekkel dolgozó felhasználók gond nélkül tudnak közös alkalmazásokat használni. E portálok ma két irányba specializálódnak: alkalmazásintegráció és tartalomintegráció szerint. A kutatások azt mutatják, hogy a megrendelők számára mindkét szempont fontos, de prioritást a tartalomintegráció élvez.
A céges portálok felhasználásával kapcsolatban is érdekes információk derültek ki a különböző elemzésekből. Kimutatták, hogy ezeken átlagosan ezer és tízezer között van a tárolt dokumentumok száma, de az esetek nem elhanyagolható részében ez a szám meghaladja akár a 150 ezret is. Ezek a dokumentumok különböző tárhelyeken, vagy akár különböző rendszerekben is lehetnek, ezért van szükség a fent említett összetett alkalmazásokra. A legtöbb esetben a felhasználók a vállalati portálon belül portleteket hoznak létre. A felmérések szerint a felhasználók 40 százaléka több mint 50 ilyen portletet készít, míg 25 százalékuk több mint 100-at.
A Plumtree felmérése szerint a többi, bonyolultabb alkalmazáshoz képest nagyon magas, mintegy 83 százalék a vállalati portált rendszeresen használó első vezetők aránya.
A META Group felmérése alapján a céges portált használó szervezetek az alkalmazottak önkiszolgálását, a sok szerteágazó rendszer leegyszerűsítését, az online munkakörnyezet kialakítását, a folyamatok automatizálását és az alkalmazásokhoz kötődő előnyöket tartják a legfőbb haszonnak. A haszon mellett a vállalati portál fejlesztése és fenntartása költséges, időigényes, és ma elsősorban a nagyvállalatoknak és szervezeteknek kifizetődő.
A költségek négy kategóriába sorolhatók: a szoftverlicenc, a hardver megvásárlása és fenntartása, a konzultáció és a saját munkaerő költségei. A META Group felmérései szerint az éves kiadások munkaállomásonként 200 és 2000 dollár között vannak, aminek csupán 10-20 százalékát teszi ki a szoftver licencdíja. A legjelentősebb bizonytalansági tényező a költségekben az, hogy a cégnek a portálon kívül még milyen további szoftvertámogatásra van szüksége. A konzultáció kiadásai általában a portál bonyolultságától és esetleges későbbi fejlesztéseitől függnek. Emberi erőforrásban is jelentős a vállalati portál igénye, hiszen a rendszergazdán kívül a tartalmakat átlátó szakemberre is szükség van. A kutatások szerint a cégek több mint 50 százaléka egy informatikai szakembert, egy-három tartalmi szakembert, s ugyanennyi telepítő és fenntartó munkaerőt tart szükségesnek. A fejlesztéshez szükséges idő is változó; 1-2 hónaptól több mint egy évig terjedhet, de az esetek 78 százalékában kevesebb mint 6 hónap szükséges hozzá.
A vállalati portálok sikerét az egyes cégeknél még nehéz mérni, hiszen nem állt rendelkezésre elég idő a véleményformálásra. A Plumtree felmérése szerint ügyfeleinek mintegy 94 százaléka újra vásárolna vállalati portált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.