Egyre több befektető érdeklődik a kéretlen elektronikus leveleket, a spameket kiszűrő szoftverek iránt. A világ vezető internetszolgáltatói mellett ma már számos kockázatitőke-társaság is mind nagyobb üzletet vár a spamek terjesztésének megakadályozásától.
A szakmai befektetők azonban egyelőre még óvatosak. A kéretlen levelek elleni technikai rendszer kifejlesztése ugyanis még igencsak gyerekcipőben jár. Jelenleg pedig még senki sem lehet biztos abban, hogy melyik szolgáltató válhat a spam elleni küzdelem élharcosává. Igaz, a Microsoft szoftverbirodalom már bejelentette: ők lesznek a spamet kiszűrő szoftverek első számú szállítói.
A helyzet azért is kritikus, mert a kéretlen levelek négy éve elburjánzott forgalma ma már odáig fajult, hogy a spammal foglalkozó társaságoknak kiterjedt levelezési listája van, amelyhez a vállalatok számítógépes hálózatáról jutottak hozzá. Becslések szerint ma már az összes postázott elektronikus levél fele spam.
Ugyanakkor minden jel arra mutat, hogy a fogyasztók határozottan elítélik a kéretlen elektronikus leveleket. Mindezek végett csak az USA-ban a nagyvállalatok összesen 10 milliárd dollárig terjedő összeget költöttek a védekezésre. A Microsoft becslései szerint 2003-ban elképzelhető az is, hogy az említett összeg dupláját fordítják a társaságok a nem várt hirdetések megakadályozására.
Spamellenes szolgáltatásokat mind többen ajánlanak. Jelenleg 30 ilyen cég ismert. Masha Khmartseva, a Radicati Group elemzője szerint azonban nem nagyon remélhetnek hasznot befektetésüktől. Mint mondja: már most is érezhetően intenzív a piac, és még több vállalkozás csatlakozhat a következő néhány évben ehhez a küzdelemhez. A spamellenes piac értéke 2007-re elérheti a 2,4 milliárd dollárt.
Az elektronikus hirdetések ellen jelenleg világszerte óriási kampány folyik. Ez persze egyelőre nem hozta meg a várt eredményt. A jelenlegi tendencia alapján a spamek száma exponenciálisan nő. A Jupiter Media Matrix kutatása alapján 2006-ra a felhasználók naponta átlagosan 1400 ilyen e-mailt kaphatnak. John Quarterman, a Matrix című hálózati kiadvány alapítója szerint ha csak a kéretlen levelek kitörlésére fordított időveszteséget számítjuk, akkor ez is napi 350 ezer, évi 87 millió dollár veszteséget jelent. A spam ráadásul pazarolja, sokszor megbénítja a hálózati és számítástechnikai erőforrásokat.
A nemkívánatos elektronikus leveleket nemcsak egyes országok tiltanák be; neves szervezetek és nagyvállalatok is ellenzik forgalmukat. Az amerikai Federal Trade Commission (FTC) nemrégiben konferenciára hívta a szabályozókat és az üzleti élet döntéshozóit, hogy a nem kért e-mailek megszüntetéséről tárgyaljanak. Az AOL Time Warner pedig öt pert indított a nemkívánatos e-mailek miatt tucatnyi cég és több magánszemély ellen. A társaság összesen 10 millió dolláros kártérítést követel, mondván, hogy a perben megjelöltek egymilliárd elektronikus hirdetést, spamet küldtek szét az AOL felhasználóinak. A Microsoft már korábban megpróbált kidolgozni egy spameket kizáró technológiát, azonban egyelőre nem tudta sikeresen működtetni a rendszert.
Európában az EU tagállamai közül Ausztriában, Dániában, Finn-, Német-, Görög- és Olaszországban általában törvény rendelkezik arról, hogy csak az érintettek előzetes hozzájárulásával küldhető el online hirdetés. Az ősztől azonban egy EU-direktíva értelmében már az összes tagországnak a saját eszközeivel kell biztosítania a spamek megfékezését.
Magyarországon kizárólag az érintett előzetes hozzájárulásával küldhető el online hirdetés, és az elektronikus reklámoknak egyértelműen azonosíthatóknak kell lenniük - mondja ki az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások egyes kérdé-seiről szóló 2001. évi CVIII. törvény. Aki ennek a betartását elmulasztja, azt akár 500 ezer forintig terjedő bírsággal is sújthatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.