Ma már négy fontos terület is van, ahol az emberek folyamatos kommunikációra törekednek - mondja Imfred de Jong, a Nokia Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. - Az egyik természetesen a magán-, a másik az üzleti élethez kapcsolódó beszélgetés, aztán jöhet az elektronikus fotócsere, ahol a családtagokkal, barátokkal ily módon is meg akarjuk osztani az élményeinket, de a hírekhez is egyre inkább elektronikus úton szeretnénk hozzáférni. A Nokiánál mi úgy gondoljuk, hogy mindezekhez a legmegfelelőbb eszköz a jövőben egyre inkább a mobiltelefon lesz - teszi hozzá Imfred de Jong. A múlt év végén 1,2 milliárd mobilfelhasználó volt a világon, ez a szám 2008-ra elérheti a 2 milliárdot is. Különösen gyorsan növekvő piac Kína, Oroszország, India, de ugyanez mondható ma már el Romániáról is, amely piacért ugyancsak a magyarországi leányvállalat a felelős. Még a hangkommunikációban is komoly lehetőségek vannak, miközben szép lassan beindul a mobiltelefonos multimédia, illetve az üzleti kommunikációban a vezetékesről a mobilra való áttérés. Nem vitatja ugyan, hogy a felhasználók 90 százaléka ma még inkább beszélgetésre használja a készülékét, de az előre jelzések - emeli ki - azt mutatják, hogy a következő 12-14 hónapban a fejlettebb mobilalkalmazások felgyorsulását fogjuk tapasztalni. Az idén már mintegy 100 millió multimédiás készülék eladásával számolnak a mobilgyártók. Sietve hozzáteszi, hogy a mostani GSM-hálózatokat is szívesen használják majd ilyen célokra az emberek, amihez a legtöbb országban maguk a szolgáltatók is partnerek, dinamikusan alkalmazva az újabb és újabb bővítési lehetőségeket. A harmadik generációs rendszerek (3G) elterjedésével az elérhető szolgáltatások száma és azok színvonala tovább nő.
Nem ért egyet ugyanakkor azokkal a vélekedésekkel, hogy a mobilrendszereken most elérhető korlátozott adatátviteli sebesség egyelőre nem nagyon ösztönzi a szélessávú telefonhálózatokban gyors adatátvitelhez szokott felhasználókat a mobilra való áttérésre. Szerinte a fő kérdés nem a sebesség, hanem hogy egy adott rendszer milyen igények kielégítésére alkalmas, és azáltal milyen felhasználási lehetőségekhez juthat hozzá az ügyfél. Mert - mint mondja - a nagyobb sebességű
3G-s hálózatok sikere is a megfelelő szolgáltatásokon múlik. Emlékeztet például a "korlátozott mobilos hálózati hozzáférést jelentő" WAP-technológiára, amely mindaddig nem tudott tért hódítani, amíg nem volt hozzá megfelelő minőségű szolgáltatás. A mobiloperátorok ügyfélszám-növelési lehetőségeiben egyre nagyobb szerepet játszanak az új szolgáltatások.
A készülékgyártóknak is fel kell készülniük arra, hogy alig néhány év alatt jelentősen megváltoznak a kommunikációs szokások. Két évvel ezelőtt a szolgáltatók a már említett okokból nem nagyon akartak a Nokiától WAP-os készüléket venni, mondván, arra senki sem vevő Magyarországon, a mobilban akkor mindenkit csak a hang meg az SMS érdekelt. Most egyszerű készüléket szinte nem lehet eladni. Hamarosan eljön az idő, amikor a minimális követelmény a GPRS- (csomagkapcsolt adatátvitel) képesség lesz, és már ma is érzékelhető az egyre növekvő igény a kamerával felszerelt készülékekre.
Az éleződő versenyre szervezetileg is fel kell készülni - mondja az ügyvezető igazgató. Ennek megfelelően az anyavállalati döntés alapján az idei évtől a korábbi két üzletág helyett négy önálló, profitcentrumként működő üzleti csoportra oszlik a cég. Az egyik a multimédiás eszközökre, a másik a "klasszikus" mobilkészülékekre, a harmadik a vállalati megoldásokra, a negyedik a hálózatokra fokuszál.
Különösen sokat vár a cégvezetés a vállalati megoldások részlegétől, amit egyebek mellett az alábbi, üzleti célú mobilkommunikációról készített felmérésre alapoz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.