BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét több a mobilos internetező

Az elmúlt egy évben negyedével nőtt a mobiltelefonjukról internetezők aránya a mobilos társadalomban - állítja az A. T. Kearney tanulmányában. A felhasználók elsősorban a készülékek alapfunkcióit fejlesztenék, és egyre növekvő számban tekintenek szórakozási lehetőségként maroktelefonjukra.



Napjainkra a mobiltelefon-tulajdonosok egyharmada havonta legalább egyszer csatlakozik a világhálóra készülékével, ami azt jelenti, hogy 2002 júniusához képest 25 százalékkal nőtt a mobilos internetezők aránya - derül ki az A. T. Kearney piackutató cég tanulmányából. Arányuk az internetképességű készülékkel rendelkezők között azonban még mindig jelentős mértékben elmarad a 2001-es csúcstól, amikor mintegy 57 százalékuk használta ki a mobiltelefonjában rejlő lehetőséget. Valamivel lassabb ütemben terjednek a magas szintű kommunikációs funkciókkal bíró zsebtelefonok, az elmúlt egy évben mintegy öt százalékkal nőtt az ilyen készülékek elterjedtsége.

A növekvő értékesítési adatok mellett azonban a mobiltelefon-gyártóknak és -szolgáltatóknak szembesülniük kellett az elmúlt időszakban azzal, hogy jelentős mértékben megváltoztak az internetelérést kínáló készülékekkel kapcsolatos vásárlói elvárások és aggodalmak. Míg egy évvel ezelőtt a mobiltelefonjukkal az internetre csatlakozókat leginkább a tartalom, a költségek és a kapcsolat sebessége foglalkoztatta, addig napjainkra a biztonság, a magánszféra védettsége és a technológiai összetettség vált a kulcstényezővé. Kiemelt fontosságú a mobilos internetelérés biztonsága az amerikai felhasználók számára. Ők kezdték a legkorábban használni és bírnak a legtöbb tapasztalattal a vezetékes internetezés kapcsán. Talán ezzel is magyarázható, hogy egyelőre kevésbé bíznak a mobilinternetes technológiában. Az európai előfizetők internetezési szokásait elsősorban a költségek és a technológia, míg japán társaikét a billentyűzet, a tartalom és az elérési sebesség befolyásolja. A távol-keleti szigetország lakóiról elmondható, hogy nekik van a legtöbb tapasztalatuk a mobilról való internetezés terén, ami indokolhatja, hogy esetükben az új készülékek vásárlásakor a használhatóság a legelső szempont.

A felhasználók nagy részének azonban még hozzá kell szoknia ahhoz, hogy mobiltelefonjuk olyan eszköz, amivel az internetet is el lehet érni. Sokan még azok közül is, akiknek internetképes készülékük van, a világháló elérésére előnyben részesítik a személyi számítógépek nagyobb képernyőit és billentyűzeteit, amelyek számukra kényelmesebb eszközök az internethasználathoz.

Általános tendencia, hogy a mobiltelefonon internetezők többsége elsősorban hírek, időjárási adatok, helyi közlekedési információk miatt csatlakozik a világhálóra. Ugyanakkor még mindig megfigyelhető, hogy az internetes vásárlásnál a felhasználók szívesebben használják személyi számítógé-peiket, mint maroktelefonjukat. A jövőben azonban változás várható ezen a téren is a felmérés szerint, mivel a mobilosok több mint egyharmada használná a közeljövőben telefonját internetes vásárlásra.

A tanulmány készítői úgy látják, hogy komoly potenciál van a harmadik generációs vezeték nélküli technológiákban is, a kérdés csak az, hogy a szolgáltatók menynyire tudják a termékek és a szolgáltatások egyszerűségét megtartani és azokat széles csoportok számára elérhetővé tenni. A felhasználók jelentős része úgy érzi, hogy a mobilkészülékek funkcionalitása még mindig túl összetett, túlságosan magas technológiai képzettséget igényel részükről.

A mobilon keresztüli internetezésnek további lökést adhat a wifi (wireless fidelity) térhódítása. A szélessávú internetelérést kínáló szabvány jelenleg nagy energiaigénye miatt elsősorban notebookokban és egyéb kézi miniszámítógépekben van jelen, a jövőben azonban a mobiltelefonokba is bekerül ez a technológia. Az Analysis piackutató cég becslése szerint 2007-re az Egyesült Államokban és Európában 57 ezer elérési ponton mintegy 13 millióan használják az internetet ilyen eléréssel, ami évente 5,5 milliárd dolláros forgalmat jelenthet.

A leglátványosabb fellendülés a mobiltelefonok adatkommunikációs célú alkalmazásában a vállalati felhasználók körében várható. A mobiltelefonokkal különböző vállalati rendszerekhez, adatbázisokhoz való hozzáférés igénye a felmérés készítői szerint egyértelműen növekedni fog, elsősorban az olyan társaságoknál, amelyeknek munkatársai gyakran dolgoznak külső helyszíneken. 2007-re már mintegy 9,5 milliárd dollárt költenek majd a felhasználók olyan eszközökre, amelyek mobiltelefonként és személyi asszisztensként, miniszámítógépként is használhatók.

A felmérés talán legnagyobb tanulsága a gyártók és szolgáltatók számára, hogy a felhasználóknak igen határozott elképzeléseik vannak arról, milyen jellegű fejlesztéseket kellene kiemelten kezelni. A készülékek esetében hosszabb akkumulátor-élettartamra és jobb hangminőségre vágynak a vásárlók. Az olyan fejlesztések tehát, amelyek az alapfunkciók rovására történnek, korlátját jelenthetik a következő generációs mobiltelefonok elfogadásának, és lassíthatják a mobilos adatkommunikáció térhódítását. A szolgáltatások terén pedig egyértelműen látszik az a tendencia, hogy egyre több mobilos tekint szórakozási forrásként készülékére. Ma már a játékok mellett fényképeket küldözgetnek, zenei állományokat, csengőhangokat, logókat akarnak letölteni az internetről. Az elmúlt időszakban például viharos gyorsasággal nőtt a fényképüzenetek népszerűsége, és napjainkra már a mobilos társadalom 80 százaléka elvárja ezt a képességet telefonjától. Természetesen az életkor is nagymértékben befolyásolja, hogy ki mit vár el készülékétől. Az idősebbek számára egyértelműen az alapfunkciók a leglényegesebbek. A vásárlóerő szempontjából legértékesebb fiatal felnőttek és középkorúak között azonban jelentős hangsúlyt kapnak a szórakozáshoz, internetezéshez szükséges funkciók, mint a fotó- és képküldés, illetve a gyors adatforgalom. A tanulmányból az is kiderül, hogy az utóbbi szolgáltatások a 18 év alatti korosztályban a legnépszerűbbek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.