BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nincs verseny

Verseny helyett sokkal inkább az olvasótábor bővítését szolgálhatja a nyomtatott sajtó mellett megjelenő online hírszolgáltatás - áll az amerikai Media Audit legfrissebb felmérésében. A társaság az anyagra hivatkozva úgy látja: az internetes honlapjaikkal a kiadók segítenek még több olvasót elérni, miközben a két média közötti rivalizálás minimális szinten marad. Robert Jordan, a kutatócég tulajdonosának, az International Demographics Inc. társelnöke szerint a nyomtatott sajtó és az online média valójában egy eszköz. A lapok és magazinok internetes változatai pluszolvasókat adnak ahhoz a körhöz, amelyet a print verzióval érnek el a kiadók. Hangsúlyozta azt is, hogy az online változattal a kiadók állandóan frissíthetik kínálatukat, amelyeket a televíziók és a rádiók hírműsoraival is kiegészíthetnek.

Tény: Amerikában csökken az újságolvasók száma. Igaz, a Media Audit (2001 és 2002 közötti periódust vizsgáló) felmérése szerint azok száma, akik 7 óránál több időt fordítanak a lapok böngészésére, valamelyest emelkedett. Körükben emelkedett a tévénézők száma is. A legnagyobb növekedést azonban az internethasználók esetében regisztrálták. Ugyanakkor erőteljes csökkenés figyelhető meg a rádiózók számának alakulásában. A felmérés szerint az elpártolók elsősorban az internetezők számát bővítik.

A kutatások mindenesetre megerősítik azt is, hogy azok, akik a politikai hírekre kíváncsiak, inkább a nyomtatott lapokban böngésznek. Miközben akik elsők között a nyomtatott sajtóban keresnek álláshirdetéseket, azok nagyon gyakran keresnek állást az internetes portálokon is.

A Hitwise kutatása arra is felhívja a figyelmet, hogy a leglátogatottabb nyomtatott és online hírportálok közötti 10-es rangsorban továbbra is az előbbiek bírnak többséggel. Igaz, a The New York Times internetes oldalának 6,5 százalékos piaci részesedése a legmagasabb, az öt követők közül azonban csak a Boston.com és a NYPost.com fért be a tízes listára.

Magyarországon a média főszereplői kivétel nélkül elindították internetes oldalaikat az elmúlt években. Azzal kapcsolatban, hogy miképpen alakul a lapok olvasottsága, amellett, hogy az internetes változatukon is (többnyire teljes terjedelemben) megjelennek a lapban is olvasható írások, egyelőre nincsenek részletes vizsgálatok - mondta Perjés Tamás, a Szonda Ipsos kutatásvezetője. A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) mindenesetre nemrég elhatározta egy ilyen típusú felmérés elkészíttetését. Jelenleg is folynak a tárgyalások a Szonda Ipsosszal. Többek között vizsgálnák, hogy mekkora azoknak a száma, akik a print média online változatát látogatják, anélkül, hogy kezükbe vennék azok nyomtatott példányait.

Problémát jelent viszont, hogy a legnagyobb internetes szolgáltatók minden szakmai alapot nélkülözve gyakran kampányolnak olyan szlogenekkel, hogy a nyomtatott média korszaka lejárt - hívja fel a figyelmet Perjés Tamás. Mint mondja: nem szabad a két médiát azonos eszközként kezelni, a médiafogyasztáshoz való kapcsolódások, a szokások, igények, attitűdök ugyanis jelentősen eltérnek a két média esetében.





Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.