BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beszéd helyett jobb a szöveg

Új szokás van terjedőben a nyugati vállalati vezetők közt: már nem hallgatják le hangpostájukat és üzenetrögzítőiket, hanem kizárólag elektronikus levelekre válaszolnak. Idejük kímélése érdekében a Financial Times szerint egyre többen alkalmaznak olyan célszoftvereket, amelyek a hangüzenetet szöveggé konvertálják. A fő indok az, hogy az ilyen írott anyagokat, amelyek gyakran fontos számokat, neveket, elérhetőségeket tartalmaznak, jóval könnyebb archiválni vagy továbbküldeni.

Egy felmérés szerint a brit irodai dolgozók 85 százalékának ahhoz, hogy minden szükséges információt lejegyezzen, legalább kétszer kell meghallgatnia a hangpostáját. Ráadásul az esetek 45 százalékában az irodában nagy a zaj, vagy az üzenetet hagyó nem beszélt érthetően, esetleg a vonal volt zajos, ezért nagyságrendekkel több időre van szükség az információk kinyeréséhez, mint egy szöveges üzenetnél. A folyamat is összetettebb, hiszen nemritkán különféle személyes kódok begépelésével végezhetők csak el a megfelelő műveletek, miközben a másik kézzel egy időben kellene a kagylót tartani és jegyzetelni.

A hangból szöveget készítő alkalmazások széles körű elterjedésére azonban még várni kell. Idő kellett, míg az emberek a különféle hangpostákra merték bízni üzeneteiket, s ugyanez a bizalmatlanság volt tapasztalható kezdetben az elektronikus leveleknél és az SMS-nél is.

Beszédfelismerő rendszerek eddig is léteztek, ám azok többnyire nagy számítógépes teljesítményt igényletek. Márpedig a hordozható készülékekben, mobiltelefonokban rendszerint csak kevés kapacitás és szerény memória van. Ezért a legtöbb okos telefon csak saját gazdájának megfelelő hangerővel kimondott parancsaira reagál, s erre is csak hosszabb-rövidebb betanítás után képes.

Ilyen megoldás azonban nem lehet kielégítő a postafiókoknál, hiszen sokféle hanghordozást és beszédstílust, sőt esetleg többféle nyelvet kellene felismerni, s előzetes betanításra természetesen egyáltalán nincs lehetőség. Ezért a ma még a piacon lévő rendszerek vagy nem működnek kellő megbízhatósággal, vagy egyfajta öszvérmegoldáson alapulnak. Ilyen például a SpinVox ma már tízezer megrendelőt kiszolgáló, üzenetenként 12-25 pennyért kínált rendszere, amelyben ha a programnak kétségei támadnak a helyes leírást illetően, a cég operátorai maguk hallgatják meg az üzenet egyes részeit, hogy garantálják a pontos szöveggé alakítást.

Magyarországon a piacvezető T-Mobile egyelőre nem tervez hasonló szolgáltatást. Tapasztalataik szerint a hangpostahasználat helyett egyre inkább más üzenethordozók terjednek el - SMS, e-mail, MMS -, a fejlesztéseket inkább ezek köré kívánja csoportosítja a magyar mobilszolgáltató.

-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.