BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jó üzlet az otthoni ügyfél

A hálózati eszközök piacán a legtöbb nagy gyártónak ma az olcsó termékekkel megjelenő konkurensek jelentenek kihívást - nyilatkozta lapunknak Howard Charney, a Cisco Systems stratégiáért felelős elnökhelyettese. Szerinte üzletileg jó döntésnek bizonyult, hogy a cég másfél évvel ezelőtt belépett az otthoni felhasználók piacára is.

Egyes vélemények szerint, ha valaki azt szeretné megtudni milyen irányba tart a Cisco, csak azt kell figyelnie, hogy éppen melyik céget vásárolja fel. Ha jól tudom, ön is egy ilyen cégtől érkezett kilenc évvel ezelőtt...

Nem osztom ezt a véleményt. Az elmúlt 11 évben vásároltunk ugyan mintegy 85-90 céget, de ha a teljes szellemi tulajdont képező vagyonát nézzük a vállalatnak, illetve azt, hogy bevételünket mennyiben a vásárolt és mennyiben a saját technológia adja, sokkal árnyaltabb a kép. Bátran elmondhatjuk, hogy a forgalmunk kétharmada saját fejlesztésű termékeink eredménye. Lehet, hogy azért tűnik mégis másképp a kívülállónak, mert amikor új céget veszünk, kommunikáljuk, amikor új technológiát fejlesztünk, nem biztos, hogy hírül adjuk. Céget inkább akkor vásárolunk, ha úgy látjuk, hogy a piac gyorsabban lenne vevő valami új, már más társaságban képviselt megoldásra, mint amennyi idő alatt azt saját forrásból kifejlesztenénk, vagy ha jövedelmezőbbnek tűnik a vétel. Nem takarékoskodunk fejlesztői erőforrásainkkal, hiszen 10-12 ezer fejlesztőmérnökkel dolgozunk magunk is, s az éves bevételünk 13 százalékát fordítjuk a kutatás-fejlesztésre. Az iparági átlag 6-8 százalék.

A cég motiválja-e, s ha igen, hogyan, az önálló ötleteket, fejlesztéseket?

A cégen belül minden egyedi ötlet, tehetség számára nyitott a pálya, van mód a bemutatásukra. A tapasztalataink szerint azonban a legtöbb fejlesztés inkább csapatmunka eredménye. Sokszor több évet is igénybe vesz egy-egy új termék kifejlesztése. Legutóbb bejelentett útvonal-választóinkat három évig fejlesztette a saját mérnökcsapatunk. Díjazzuk is a legjobb ötleteket, s ha valakinek a mérnökeink közül saját szabadalma van, ha használjuk, fizetünk érte.

Mennyire Amerika-centrikus a fejlesztés a Ciscónál?

A legtöbb fejlesztőiroda az USA-n belül található, de ma már máshol is vannak kisebb kutatórészlegeink.

Budapesten most állítottak fel egy k+f központot, a jövő vezeték nélküli technológiáinak fejlesztésére. A hazai egyetemi kutatóbázissal összekötött projektbe várják a cégek jelentkezését. Elképzelhető-e, hogy a Ciscót is érdekelné ez a lehetőség?

Nem kizárt. A magyar ügyvezetőnk bevonásával megvizsgálhatjuk a részvételt. Főleg, ha olyan dolgok fejlesztéséről van szó, amelyek ténylegesen megkönnyíti a felhasználók életét, vagyis biztosan vevők lesznek rá. Nem szeretünk ugyanis szobatudós módjára az íróasztalfióknak fejleszteni.

A közelmúltban - az eddig csak az üzleti körnek gyártó - Cisco a Linksys megvásárlásával elmozdult az otthoni felhasználók irányába is. Vannak-e már kézzelfogható eredmények?

Hogyne, ebben az évben ez már legalább egymilliárd dolláros üzletet jelent. Számítunk arra, hogy ez a piac a jövőben még dinamikusabban nőhet.

Mi várható általában a hálózati eszközök piacán?

Az ezredforduló körül érte az iparágat a nagy megrázkódtatás, a piac drasztikus visszaesése, akkor néhányan ki is hullottak a piaci szereplők közül. Azóta a helyzet normalizálódott, most az jelenti a nagy kihívást számunkra, hogy megjelentek a piacon a termékeink olcsó változatát gyártók, egyebek mellett Kínából. A jövőben arra kell figyelnünk, hogyan tudjuk velük tartani úgy a versenyt, hogy a jövedelmezőség se csorbuljon.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.