BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kész az Elektra Hungaria koncepció

Újabb fejezethez érkezett az intelligens közlekedési kártya projekt. Az országos elektronikus rendszer koncepciójának elkészülte után a követelményrendszer kidolgozása kezdődött meg. Befejezésének határideje 2005. első fél év.

A hagyományos papír alapú bérletet és jegyet kiváltó intelligens kártya alapú rendszer már több országban megvalósult - mondta lapunknak Bokor Zoltán, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezető tanácsosa. Magyarország egyes területein is kísérletképpen, elszigetelten már van példa ilyen elektronikus alkalmazásokra. Mivel azonban ezek nem egységesek, így országos léptékben egymással nem kompatibilisek. Az egységes fejlesztéshez - összetettsége miatt - több tárca, közigazgatási szervezet, szolgáltatóvállalat összehangolt erőfeszítése szükséges.

A rendszer révén az utazóközönség számára lehetővé válhat a közlekedési szolgáltatási díjfizetés kényelmesebb, korszerűbb megoldása. A projekt hozzájárulhat, hogy az utazóközönség által igénybe vett közlekedési szolgáltatások díjainak elszámolása a ténylegesen igénybe vett szolgáltatási teljesítmény alapján történjék.

Az országos intelligens közlekedési kártyával kapcsolatos, 2002-ben kezdődött munka újabb mérföldkőhöz érkezett. A gazdasági tárca eredményt hirdetett a követelményrendszerek két fő feladatára kiírt közbeszerzésen, így menetrend szerint megkezdődhet az előkészítésük.

Az előzményekről szólva a vezető tanácsos elmondta, hogy az intelligens közlekedési kártya rendszerkoncepciója, az Elektra Hungaria már a nyáron elkészült. Ez egyebek között a kártyarendszer szereplőit, elemeit, a jegyek, illetve bérletek elektronikus megoldását, az utaskezelési technológiákat, a díjlerovási és -érvényesítési módokat, az adatkezelés rendszerét, a díjkedvezmény megoldását, az árkiegészítés mértékének meghatározását, a bevételfelosztást és keresztelszámolást, a más kártyamegoldásokhoz való kapcsolódást, valamint az alkalmazható csipkártyatípusokat tartalmazza.

A rendszer keretszabályozása várhatóan 2005 első felében készül el. Ennek olyan átfogó követelményrendszer kialakítása a célja, amely gyártó- és gyártmányfüggetlen, elősegíti az alkalmazások együttműködését, egységes adattartalmat biztosít, valamint támogatja a komplex utazási szolgáltatásokat elektronikus úton szervező, lebonyolító és elszámoló alkalmazások megvalósítását.

A két résztéma kidolgozására a tárca közbeszerzést írt ki. Az egyikben - amelyre a Transman Közlekedési Rendszergazdálkodási Tanácsadó Kft. nyert megbízást - feladat az intelligens kártya alapú közlekedési jegy- és bérletrendszer országos projektrendszertervének és követelményrendszerének, szabványának kidolgozása, a kapcsolódó szükséges szakértői és egyeztetési teendők biztosítása.

A másik résztéma - amelynek nyertese a TÜV Nord-KTI Kft. - az intelligens kártya alapú közlekedési jegy- és bérletrendszer projektfelügyeleti feladatainak ellátása (minőségbiztosítás, kormányzati koordináció stb.).

Az intelligens kártya alapú elektronikus jegy- és bérletrendszer kialakításáról és a közösségi közlekedésben való megvalósításáról szóló szándéknyilatkozatot - mint arról lapunk beszámolt - tavaly májusban írta alá a Gazdasági és Közlekedési, a kancellária-, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, Budapest főpolgármestere, az ÁPV Rt., a MÁV Rt., a GYSEV Rt., a BKV Rt., a Volán Egyesülés, valamint a Volánbusz Rt. vezérigazgatója.

A szaktárca szerint a megvalósítások előkészítése érdekében szükséges a megfelelő szabályozási feltételek kidolgozása, esetleges a jelenleg érvényben lévő jogszabályok konszolidációja. (MK)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.