BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokszorozó kiszervezők

Három éven belül a jelenlegi több mint kétszeresét is elkölthetik a cégek a világon a külső informatikai szolgáltatások igénybevételére - vélik az amerikai Gartner piackutató cég elemzői. A tendencia mögött a vállalatoknak a következő években is viszonylag szűkre szabott informatikai büdzséje áll, ami arra készteti őket, hogy ahol lehet, takarékoskodjanak. Az egyik ilyen kulcsterület a szolgáltatás, ahol a költséghatékonyabb megoldást a kiszervezés (outsourcing) jelentheti. Jelenleg a mintegy 606 milliárd dollárra tehető globális informatikai szolgáltatási piacnak még kevesebb mint a három százalékát, értékben mintegy 18 milliárd dollárt jelent az outsourcing. Az erőforrás-kihelyezési piac növekedésének üteme a következő években felgyorsul, s elemzők szerint 2007-re az egyébként 728 milliárd dollárra becsült it-szolgáltatási üzletből már több mint hét százalékkal, értékben kifejezve ötvenmilliárd dollárt meghaladóan részesedhetnek. Ami az outsourcingpiac földrajzi elhelyezkedését illeti, az egyik meghatározó terület az egy-egy vállalkozásban több ezer informatikust is felmutatni képes India marad, de a témával foglalkozó elemzések legtöbbje rendszeresen emlegeti Magyarországot is, ahol időközben két meghatározó indiai kiszervező cég - a Tata és a Satyam - már meg is telepedett.

Legutóbb a világszerte 2400 szupermarketet üzemeltető brit Tesco jelentette be, hogy Indiába helyezi át informatikai szolgáltató- részlegének egy részét. Ez az elképzelések szerint mintegy négyszáz fős létszámot jelent. Mivel az áthelyezés érinti a kereskedőcsoport pénzügyi folyamatainak informatikai feldolgozását is, a cég nem a "külső kiszervezést" választotta, hanem saját maga létesített ilyen profilú leányvállalatot a délkelet-ázsiai országban. A Tesco tervei szerint az indiai részleg 2005 végére már közel nyolcszáz főt foglalkoztat majd. A cég további elképzelései között az ügyfélszolgálati tevékenység egy részének kitelepítése is szerepel.

Az amerikai cégek is előszeretettel alkalmazzák költséghatékonysági elemként az erőforrás-kihelyezést. A jól ismert Lee farmerek mellett a Tommy Hilfiger és a The North Face márkákat gyártó és forgalmazó cég - hatékonyságnövelő eszközként is - már globálisan alkalmazza az it-szolgáltatások kiszervezését. A megtakarítás jelentős lehet, a nem amerikai informatikusi fizetések gyakran csak a tizedét teszik ki az USA-ban szokásosaknak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.