BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Támadó adathalászok

Ugrásszerűen megnőtt 2004 utolsó hónapjaiban az adatlopásos (phishing) csalások száma, novemberben már több mint háromszor annyi csaló e-mail kampány indult, mint júliusban. A támadások háromnegyede bankok vagy pénzintézetek ellen irányult, de veszélyben vannak az internetes cégek, az online áruházak és ügyfeleik is.

Átlagosan 28 százalékkal nőtt havonta az adatlopásnál (phishing) használt hamis weboldalak száma 2004 júliusa és novembere között - derül ki az adathalászat ellen küzdő Anti Phishing Working Group (APWG) jelentéséből. Míg júliusban 584, addig novemberben már 1518 phishing oldalt azonosítottak a szervezet munkatársai. Ennél is gyorsabban nőtt a felhasználókat a hamis oldalakra csalogató e-mail kampányok száma. Júliusban még csak 2625-ről szereztek tudomást az APWG szakemberei, novemberben pedig már 8459-ről. A célba vett áldozatok csaknem háromnegyede volt bank vagy pénzintézet, 14 százaléka internetes cég, hét százaléka pedig online kereskedő (további hét százalék a vegyes kategóriában szerepel). Érdekesség, hogy az álhonlapok közül csupán minden ötödik internetes címében (URL) szerepel valamilyen formában a megtámadott cég neve. A csalóoldalak 27 százalékát az Egyesült Államokban hozták létre, a második helyen pedig Kína szerepelt 21 százalékos részesedéssel.

Az adatlopásos csalás lényege, hogy a felhasználó olyan e-mailt kap, amely úgy néz ki, mintha egy legálisan működő intézménytől érkezett volna. Ezután a virtuális világ bűnözői - egy hivatkozással - átcsalják az internetezőt az eredetihez hasonlító, de hamis weboldalra, ahol olyan személyes adatok megadására kérik fel, mint a bankkártyaszám, PIN-kód vagy különböző jelszavak.

Az adatlopásos támadások számának gyors növekedéséből a szervezet arra következtet, hogy valószínűleg léteznek már olyan eszközök, amelyek megkönnyítik - szinte automatizálják - a hamis oldalak elkészítését és publikálását az interneten. Erre utal az is, hogy a phishing támadásokon belül csökkent a "social engineering" (az emberek bizalomra való hajlamának kihasználása a számítógépekhez való illetéktelen hozzáférés érdekében) alapúak aránya és egyre több a technikai trükköt - például valamilyen rosszindulatú kódot - alkalmazók száma.

A fertőzött oldalak többsége azonos elven működik: megvárják, míg az adott felhasználó kereskedelmi vagy pénzügyi oldalhoz csatlakozik és vagy kicserélik azt a saját maguk által készített és üzemeltetett verzióra, vagy rögzítik a gyanútlan felhasználó billentyűleütéseit. A weblap-hamisításos csalók elleni fellépést rendkívüli módon megnehezíti, hogy egy hamis oldal átlagos élettartama mindössze 6,2 nap. Az első ilyen jellegű visszaéléseket 1996-ban észlelték, az elmúlt időszakban azonban ugrásszerűen megnőtt a számuk. Napjainkra az internetes csalások egyre nagyobb gondot okoznak az egyéni felhasználóknak és cégeknek egyaránt, mivel a korábban inkább játékból elkövetett csínytevés fokozatosan szervezett haszonszerzési módszerré vált. Az erre szakosodott bűnbandák saját internetes oldalaikon hirdetik a megszerzett személyes adatokat, hitelkártya-azonosítókat és -információkat tartalmazó adatbázisokat.

Az első magyarországi támadás november közepén a legnagyobb hazai bank, az OTP ellen irányult. A társaság nevében küldött hamis levélben arra szólították fel az ügyfeleket, hogy lépjenek be a már régóta nem használt OTPDirekt szolgáltatásba, ellenkezőleg az november végéig megszűnik. Ha a felhasználó a levélben megadott címre kattintott, egy álweboldalra térítették el, ahol a bankszámlájához tartozó adatainak megadására próbálták rávenni. A bank figyelmeztető SMS-t küldött az OTPDirekt szolgáltatását igénybe vevő ügyfelei részére és weboldalán közleményben is felhívta az adathalász-támadás veszélyére a figyelmüket.

Az adathalászat jellegű visszaélések főként azokat a cégeket fenyegetik, amelyeknek nagyon erős az online jelenlétük - mondta el érdeklődésünkre Fórján Tamás, a 2F 2000 Kft. műszaki igazgatója. Gyakorlatilag azonban minden olyan weboldal üzemeltetőét támadás érheti, amelynél valamilyen okból kiemelt jelentősége van a felhasználói adatoknak. Így a bankok mellett az online aukciósházak, webáruházak, illetve ezek ügyfelei is bármikor phishing támadás célpontjává válhatnak - tette hozzá Fórján Tamás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.