BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vonalkód helyett RFID

Ugrásszerűen nő a következő években a rádiófrekvenciás termékazonosításnál (RFID) használt megoldások tavalyi, 300 millió dolláros piaca, és 2009-re elérheti a 2,8 milliárd dollárt - idézi az InformationWeek internetes hírportál az In-Stat piackutató cég felmérését. A vonalkód kiváltására alkalmas RFID gyors térhódításában fontos szerepet játszik, hogy a nagy kiskereskedelmi áruházláncok és szállítóik is elfogadják és alkalmazzák az új technológiát.

Becslések szerint a vonalkód kiváltására szánt RFID-technológia - amely percre kész információt nyújthat a raktárkészletekről, az eladótérben lévő áru helyéről és mennyiségéről, s követhetők vele a szállítások is - révén csak az amerikai kiskereskedők és beszállítóik több milliárd dollárt spórolhatnak meg évente a szállítási és raktározási költségeken. Nem meglepő tehát, hogy a világ legnagyobb üzletlánca, az amerikai Wal-Mart január elsejétől száz nagy beszállítóval - többek között Hewlett-Packard, Gillette, Kraft Foods, Procter & Gamble - már teszteli az RFID-technológiát.

Magyarországon a nemzetközi trendeknek megfelelően a kiskereskedelemben, a logisztikában és áruszállításban, illetve a gyógyszeriparban érdekelt cégek körében mutatkozik a legnagyobb érdeklődés az RFID-megoldás iránt, állítják a szakértők. Az Oracle Magyarország Kft. több logisztikai céggel is együttműködik rádiófrekvenciás azonosító rendszer bevezetésén - közölte érdeklődésünkre Klotz Tamás, a társaság marketingigazgatója. A gyártók közül egyelőre az elektronikai termékeket készítő cégek figyelmét keltette fel a megoldás, hiszen az értékes árucikkek esetén nem jelent nagy tételt az RFID csip ára, viszont a megoldás révén nagymértékben csökkenthetők például a szállítás, raktározás során felmerülő veszteségek - tette hozzá Klotz Tamás.

A csipek olcsóbb árucikkeknél való használatának elterjedését egyelőre több tényező is akadályozza. Az egyik az áruk, amely 10 dollárcent és egy dollár között mozog, jóval meghaladva a vonalkódokét.

A megoldás elterjedését befolyásoló tényező az is, hogy mikor csatlakoznak a gyártók az egyedi termékek azonosítására kidolgozott globális árumegjelölő szabványhoz (EPC - Electronic Product Code) - mondta el lapunknak Szkurka János, a Sun Microsystems Kft. marketingigazgatója. A rádiófrekvenciás azonosítási technológiát már napjainkban is használják, például az áruházi lopásgátló vagy a beléptető rendszerekben. Ahhoz azonban, hogy teljesebb információforrás lehessen, szükség volt egy egységes módszertan kialakítására, amely lehetővé teszi, hogy minden egyes termék egyedi azonosítót kapjon - tette hozzá Szkurka János.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.