BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

2005: széles sávon

A mobilpiac, a VoIP, általában a szélessávú kapcsolatok, továbbá a rádiófrekvenciás azonosítók (RFID) tömeges megjelenése hajtja az idén a világ távközlési piacát. A médiapiacon pedig egyre nagyobb teret kap a legális zeneletöltés, a mobilba beágyazott reklámok - áll a Deloitte tanácsadó cég 2005-re vonatkozó előrejelzésében.

Óriási növekedés a mobiltelefon-piacon, erős felfutás a hagyományos vezetékes, a VoIP- és a szélessávú hálózatokban, valamint az RFID ugrásszerű elterjedése - ezeket tartja a legfontosabb idei trendeknek a média- és a távközlési piacon a Deloitte tanácsadó cég.

A mobil-, és vezeték nélküli technológiák piacán az év végére közel kétmilliárd előfizető lesz. Az ügyfelek számának növekedése a fejlődő országokban (Ázsiában és Latin-Amerikában) lesz a legerősebb, ahol a mobiltelefonok technikai újdonságot és státusszimbólumot is jelentenek. A bevételek és a nyereség elsődleges forrása továbbra is a beszélgetés lesz - ez általánosságban a bevétel több mint nyolcvan százalékát adja. A mobiltelefon-beszélgetések száma az egyszerű használat és a csökkenő árak miatt folyamatosan nőni fog. A piaci penetráció egyes szegmensekben meghaladja majd a száz százalékot, mivel egyre több vásárló vesz igénybe második előfizetést is adatforgalmi vagy személyes célra. A szolgáltatók ennek figyelembevételével terveznek - a szolgáltatások magukban foglalják a vonalak közötti automatikus váltást, több hangpostafiókot és a külön számlázást. A legcsábítóbb és legjövedelmezőbb mobil-tartalomszolgáltatások továbbra is a mobiltelefonok személyesebbé tételével kapcsolatosak - mint például a csengőhangok, "élő" hang, háttérképek és játékok.

A vezetékestelefon-szolgáltatók 2005-ben továbbra is a jó hangminőségből és a megbízhatóságból profitálnak leginkább, több milliárd percnyi beszélgetést értékesítve az év folyamán. Egyre növekvő kihívást jelentenek azonban számukra az alacsony tarifájú szolgáltatók, a mobilszolgáltatók, valamint az internetes telefonszolgáltatást (VoIP) nyújtók.

A hagyományos vezetékesek az olcsó szolgáltatók (mobil és VoIP) által keltett verseny következtében csökkentik áraikat, ami nyomást gyakorol az árrésre. Annak érdekében, hogy a vonalas telefonoknál több beszélgetést értékesítsenek a csak általuk nyújtott magas szintű szolgáltatásokra, valamint a széles körű funkciókkal és kényelmi szolgáltatásokkal (tárolt számok hívása, szövegesüzenet-küldési lehetőség, konferenciabeszélgetés) ellátott mobiltelefonokba való beruházásra kell összpontosítaniuk.

Eközben a VoIP egyelőre továbbra is réspiaci termék marad, igaz, hogy mind az egyéni, mind a vállalati ügyfelek között jelentősen növekszik majd a hívások száma és a felhasználói bázis. A VoIP alkalmazását és növekedését a minőség, folyamatosság és megbízhatóság területén meglévő hiányosságai, valamint az ezek következtében a piacon kialakuló kissé kedvezőtlen kép korlátoza; a vállalkozások számára a költségmegtakarítás pedig gyakran kisebb lesz a vártnál. Számos vállalat kombinált megoldást választ majd: a belső kommunikációt VoIP-n, a külső forgalmat hagyományos vezetékesen keresztül bonyolítják.

Tovább terjed majd a szélessávú kapcsolat a nagy sávszélességet igénylő technikai fejlesztések igényeit kielégítve, nyereségessége azonban csökkeni fog. A vezeték nélküli technológiák is hasonló mintát követnek: a WiFi- és WiMAX-megoldások azonban egyelőre több figyelmet kapnak, mint amennyi profitot hoznak. Az iparág jövőbeni sikere attól függ, hogy a csomagokban értékesített, összetartozó szolgáltatások kínálatával - azzal, hogy sokoldalúbbá és kényelmesebbé teszik velük a vonalas készülékeket, és felgyorsítják az FTTH (optikai szálas kapcsolat, fiber-to-the-home) elterjedését - sikerül-e újra felélénkíteni a vonalas kapcsolat iránti keresletet - állapítja meg a jelentés.

A szélessávú kapcsolat piaci térhódítását mi sem bizonyítja jobban, hogy a világ számos országában ezek száma már meghaladja a betárcsázós kapcsolatok számát. Az árak folyamatosan csökkennek, ami élénkíti a fogyasztást, megnöveli a beszerzési és egyéb költségeket, valamint jelentősen csökkenti a nyereséget. A szélessávú kapcsolatot továbbra is elsősorban számítógépes alkalmazásoknál használják, amely korlátozza teljes értékének érzékelhetőségét. Az idén még több szélessávú kapcsolatot igénylő berendezés jelenik meg a piacon - videotelefonok, hálózatban használható játékkonzolok, valamint riasztókészülékek -, a szolgáltatók azonban nem tesznek túl sokat ezek népszerűsítéséért.

Ebben az évben egyre népszerűbbé válik a rádiófrekvenciás azonosítás, az RFID (Radio Frequency Identification), amellyel a vezeték nélküli ágazat újabb bevételi forráshoz is jut. A nagy kereskedelmi láncok, a nemzetvédelem beszállítói, az autógyártók és egyéb szereplők - amelyek mindegyike megköveteli beszállítóitól az RFID használatát - együttes befolyása szinte a nulláról kezdve óriási növekedést indít el az RFID alkalmazásában. Az év végére több milliárd RFID-azonosítót értékesítenek és használnak majd. Az RFID nem pusztán a vonalkódot váltja fel; egy olyan technológiát jelent, amely hozzájárulhat a hulladék újrahasznosításához, a lopások számának csökkentéséhez, a raktárkészletek kezeléséhez, a logisztika gördülékenyebbé tételéhez vagy akár a termelékenység növeléséhez. Az RFID-adatok összegyűjtése, egyeztetése és bemutatása hamarosan tekintélyes méretű iparággá fejlődik, amelyből az informatikai vállalatok szerzik meg a bevételek oroszlánrészét. Az RFID-olvasók és egyéb hardverek szintén nyereséges piacot teremtenek majd. Az RFID-alkalmazásokat használják majd az egészségügyben (a betegek megfigyelésére), az építőiparban (projektek irányítására és a felszerelések kezelésére), sőt még a közlekedésben is (a repülőtereken az utasok és a poggyász nyomon követésére).

Legális zeneletöltés, beágyazott reklámok, mobiltelefonok személyre szabása - ezekkel a trendekkel jellemzi a 2005-ös médiapiaci fejleményeket a Deloitte. Jelentésében azt jósolja, hogy az előttünk álló évet a fogyasztók több tartalom, több média és több választási lehetőség iránti igénye határozza majd meg.

Ebben az évben folyamatosan megszűnik a "tömegpiac", és a helyét egyre növekvő számú "mikropiacok" veszik át, amelyek egyes meghatározott csoportok vagy egyének igényeit elégítik ki. Számos új eszköz és médium, valamint a reklám új formái jelennek meg, beleértve a videojátékokba, szoftverekbe vagy akár mobiltelefonokba beágyazottakat.

A technológiák közeledése egyre több választási lehetőséget kínál a fogyasztóknak, amely a legális zeneletöltések, a közös fejlesztésű filmek és játékok gyors növekedéséhez vezet. A fogyasztók világszerte dollármilliárdokat költenek majd mobiltelefonjuk - csengőhangokkal, képernyővédőkkel és háttérképekkel történő - személyesebbé tételére.

Az illegális letöltés dominanciája mellett fokozatosan növelik részesedésüket a legális oldalak, melynek hátterében az egyre jobb minőségű online zeneáruházak, a digitális (hordozható és asztali) lejátszók növekvő száma, a laptopokba és asztali számítógépekbe alapfelszerelésként beépített CD-írók, valamint a legális letöltések különösen jó minősége áll. A zeneipar végül elkezdi felismerni és kihasználni ennek az új disztribúciós csatornának az anyagi lehetőségeit kislemezek és albumok, új tartalomszolgáltatások, mint például csengőhangok, remixek, élő felvételek, koncertvideók, reklámanyagok vagy koncertjegyek értékesítésére. Az év végére az illegális letöltések növekedési üteme lassulni kezd, annak hatására is, hogy az esetleges pereskedés számos alkalmi kalózletöltőnek elveszi a bátorságát. Ezek azonban még így is több milliárd dollárnyi bevételkieséssel károsítják majd a zeneipart.

A fogyasztók jobb elérése érdekében a hirdetők beágyazzák reklámjaikat - hiperhivatkozások, eszköztárgombok vagy számítógépes grafikák jelennek meg videojátékokban, szoftverekben (különösen a freeware-ekben), webböngészőkben, sőt még a mobiltelefonok aktív felületein is. Ahogy a hirdetők egyre szélesebb körű ismereteket szereznek az egyes fogyasztói célcsoportokról, ezekkel a hirdetésekkel egyre pontosabban tudják megcélozni őket. Dinamikusak lesznek, az időponttól és a felhasználói aktivitástól függően az interneten keresztül frissülnek, valamint sokkal kifinomultabb és kevésbé tolakodó módon jelennek meg, mint a világhálót jelenleg uraló bannerek vagy a felugró (pop-up) hirdetések annak érdekében, hogy a fogyasztók elfogadják őket.

Eközben a tartalomkínálat is robbanásszerű növekedésen megy keresztül. A mobiltelefonos tartalomszolgáltatásoknál az egyszerűség dominál majd. 2005-ben világszerte kétmilliárd fogyasztónak lesz majd mobiltelefonja, a tartalomszolgáltatók és viszonteladók számára pedig egyre nagyobb kihívást jelent majd a kereskedelmi lehetőségek megvalósítása. A mobiltelefonos tartalomszolgáltatásokat a gyorsabb hálózatok, jobb processzorok és színesebb, fényesebb kijelzők egyre vonzóbbá teszik, mindazonáltal sok kísérlet elbukik azon, hogy rosszul értelmezik a mobilhasználatot, annak társadalmi összefüggéseit, illetve különösen a készülékek korlátait. Jellemzően gyenge érdeklődést vagy érdektelenséget ébreszt majd a mobilkészüléken keresztüli televíziózás lehetősége, mivel a telefonon ez nem praktikus és nem releváns tevékenység, ráadásul a költségei is aránytalanul nagyobbak lesznek, mint a hagyományos tévézés díjai. Az egyszerűségnek ellenben sikere lesz: a mobiltelefonok személyesebbé tételére kialakított kis, praktikus tartalomszolgáltatás-csomagok, mint például a csengőhangok, képernyővédők, háttérképek és egyéb "cserélhető" tartalmak több milliárd dolláros iparágat képviselnek ebben az évben is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.