BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-közigazgatás: nincs alternatíva

A következő években alaposan felgyorsulhat a hazai közigazgatás elektronizálása. Az ügyintézés internetes platformra terelése valamennyi résztvevő számára kényelmes és költségkímélő megoldást jelent.

A kormányzati és önkormányzati intézmények összekapcsolása, a hivatalok egyszerű és kényelmes, bármikor hozzáférhető online elérése jelentős megtakarításokat és egyben hatékonyságnövekedést eredményez az államigazgatás, az állampolgárok és az üzleti szféra részére egyaránt. Az e-kormányzat megvalósításával javul az állampolgárok kiszolgálásának színvonala, széles körben elérhető, integrált és értéknövelt elektronikus szolgáltatások biztosíthatók az egyének és vállalkozások számára.

Napjaink települései, önkormányzatai folyamatosan keresik annak módját, hogyan tudnának az ott élő polgárok sikeresebben, hatékonyabban kommunikálni egymással a településen belül és annak határain kívül is. A megfelelő kommunikációs infrastruktúrával ellátott települések sikeresebbek lehetnek a befektetőkért folytatott versenyben. A szélessávú hálózati hozzáférés ma már éppúgy alapfeltétele a versenyképességnek, mint a közúti és vasúti infrastruktúra. A hálózati technológiák és a korszerű ügyviteli folyamatok ötvözésével az önkormányzatok sikeresebbek lehetnek a hatékonyabb lakossági szolgáltatások nyújtása, a közbiztonság javítása és a gazdaságélénkítés terén.

Az internet ideális terepet biztosít a lakossággal folytatott kommunikációhoz és ügyintézéshez, gazdaságos és sokoldalú lehetőségeket kínálva a kormányzati és önkormányzati intézmények számára. A közhatóságok feladata azonban nem merülhet ki az információk egy irányba - azaz a hivataltól a lakosság felé - való továbbításában. Az internet talán legígéretesebb adottsága abban rejlik, hogy úgy egyesítheti a kormányzati funkciók, hatáskörök és szolgáltatások külön futó szálait, hogy lehetővé váljon a lakosság számára az "egyablakos ügyintézés".

Bár az e-kormányzat kifejezés hallatán sokan egy mindent gyökeresen átalakító távlati fejlesztési projektre gondolnak (ez bizonyos értelemben helytálló is, ha az e-közigazgatás végső, kifejlett formáját értjük alatta), a központi és a helyi önkormányzatoknak már most módjukban áll lépéseket tenni a jobb, hatékonyabb és lakosságközpontúbb igazgatás irányába.

Kézenfekvő, de mégis döntő jelentőségű lépés, ha egy szervezet vagy hivatal egészében elérhetővé teszi az elektronikus levelezést. További előremutató lépés, amikor a lakosság a kormányzati portálokon keresztül nem csupán információkhoz juthat, hanem olyan online szolgáltatásokat is igénybe vehet, mint például egy ügyintézővel való találkozás előjegyzése, hivatalos okmány kiadásának kérvényezése vagy panasz benyújtása.

Mindezen lehetőségek szakemberek szerint igen kedvezően befolyásolhatják azt, hogy miként élik meg az állampolgárok a hatóságokkal folytatott ügyintézést.

Az e-kormányzat és e-közigazgatás kifejlesztése mindenekelőtt azoknak a belső folyamatoknak az átalakítását feltételezi, amelyek a kormányzati webhelyek és a hatóságok által a lakosság széles köre számára nyújtott más online érintkezési pontok mögött rejlenek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.