Földfelszíni adótornyokkal szinte lehetetlen elérni, hogy egy adott térségben teljes egészén használhatók legyenek a hordozható telefonok. Vannak területek, például a tengerek vagy az országok határain lévő "senki földje", ahová nem lehet adótornyokat építeni.
A földrajzi egyenetlenségek és leárnyékoló építmények mellett a mozgás is gondot okoz: a nagy sebességgel közlekedő vonatokon utazók készülékei sokszor képtelenek "lépést tartani" a járművel. Mire a telefon kiépíti a kapcsolatot a legközelebbi adótoronnyal, az máris túl távol lesz, és másik tornyot kell keresni. Ilyenkor sokszor megszakad az adatforgalom vagy a hívás.
A probléma megoldására a kutatók lebegő adókból álló hálózat kiépítésével kísérleteznek - írja a Financial Times Deutschland. Az Európai Unió Campanina programja keretében 10-15 esztendőn belül el akarja érni, hogy a kontinens minden szegletében hozzáférhető legyen egy olyan hálózat, amely másodpercenként 120 megabit továbbítására képes. Ez a mai digitális kapcsolat kapacitásának mintegy negyvenszerese.
A cél eléréséhez 20 kilométerrel a földfelszín felett, a sztratoszférában lebegő adóállomás-hálózatot kívánnak kiépíteni, amelyek egymás között lézernyalábokkal tartanák a kapcsolatot. A földi állomások egy csészealj nagyságú antennával foghatnák a jeleket, s azt a hagyományos mobilhálózatba továbbítanák. A futurisztikus elképzelés megvalósíthatóságát és rentabilitását többen kétségbe vonják ugyan, ám a fejlesztők szerint a hatvanas években ugyanilyen sok volt a kérdőjel a műholdak gazdaságos alkalmazhatósága körül is.
A lézersugarak felhasználása éppen a költségek csökkentése érdekében szükséges: ehhez a módszerhez ugyanis a mai sugárzásnál jóval kevesebb energia szükséges, így ez az igény elvileg fedezhető lehet az adókra szerelt napelemek segítségével. Gondot jelent viszont, hogy a nyalábok felmelegítik a levegőt, ami légköri turbulenciákhoz és a jelek gyengüléséhez vezethet. Megfelelő hibajavító eljárásokkal azonban a probléma orvosolható, így 2002-ben már sikerült ilyen módon egymástól 61 kilométernyire lévő tornyok között is kapcsolatot teremteni.
Nehézséget okoz az is, hogy a földi antennáknak mozgás közben is nagyon pontosan kell követniük a légi adókat, amelyek csak egy konkrét hely környezetében való lebegésre lehetnek képesek. Egyelőre gond van az adókat a magasban tartó szerkezetekkel is. Az ideálisak a léghajók lennének, csakhogy ahhoz, hogy azok 20 kilométer magasban tudják tartani az önműködő adókat, hosszuknak el kellene érnie a 250 métert, s ez nagyon komoly technikai problémákat vet fel.
A másik alternatívát az úgynevezett könnyű repülőgépek kínálják. Ezek képesek ugyan egy adott hely körül körözni, de a NASA által kifejlesztett technikák jelenleg nem eléggé üzembiztosak. Ráadásul a működésükhöz szükséges energiát napcellákkal nyerik, ám képtelenek a teljes éjszakai időszakra is elegendő mennyiséget tárolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.