BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BKV: megújuló járműkövetés

Lecseréli a legforgalmasabb buszjáratok felügyeleti és irányítási rendszerének elavult központi berendezéseit a Budapesti Közlekedési Részvénytársaság. A közbeszerzési eljárás nyertese a KFKI csoport lett, melynek a beruházással december 12-re kell elkészülnie. A BKV automatikus vonali megfigyelőrendszerét (AVM) még 1994-ben építették ki, hogy a legzsúfoltabb buszjáratok mozgását egy központból lehessen nyomon követni, baleset idején beavatkozni, szükség esetén a vezetővel beszélni. Mivel abban az időben Magyarország még nem csatlakozhatott a GPS műholdas navigációs rendszerhez, ezért egy olasz cég a járatok útvonalán több helyre telepített napelemes rádiós jeladó és a buszokba szerelt rádióberendezések segítségével oldotta meg a feladatot. A forgalomirányításról jelenleg műszakonként nyolc diszpécser gondoskodik.

A jeladó berendezések még jól működnek, azonban a rádiójeleket feldolgozó központi informatikai berendezések mára annyira elöregedtek, hogy működésük legfeljebb további egy-két évig volna biztosítható - húzta alá Antal Mihály forgalmi igazgató. A szoftverek a 2000-es évszámváltás problémáját sem tudták megoldani, ezért az 1970-es évekre vannak visszadatálva. A javítás és az alkatrészek cseréje igen nehezen megoldható, gazdaságtalan feladat. A rendszerre azonban nagy szükség van, nélküle a tömegközlekedés irányítása elképzelhetetlen lenne.

Az infokommunikációs iparban 11 év rendkívül nagy idő, de mivel a feladatok lényegében nem változtak, még hét-nyolc évig használható marad a rádiós rendszer, csupán a legszükségesebb változtatásokat hajtjuk végre, már csak a BKV szűkös forrásai miatt is - fejtette ki Antal Mihály. Nehezíti a helyzetet, hogy a fejlesztéseket a régi eszközök zavartalan működésének biztosítása mellett kell végrehajtani, továbbá a nyári időszakban plusz száz autóbuszt is ennek a rendszernek kell irányítania a HÉV- és a metrópótlások miatt. A közbeszerzési tenderkiírásban a BKV azt is kikötötte, hogy az új központot később tovább lehessen bővíteni, integrálható legyen GPS- vagy GPRS-technológiákkal működő rendszerekhez - ha egyszer megteremtődnének az ehhez szükséges források. Ez nem biztos, hogy a nagyon távoli jövőben lesz. Egyre nagyobb a törekvés a Budapesti Közlekedési Szövetség, valamint az egységes csipkártyás tarifarendszer bevezetésére, amelyek miatt már akár a jövő évben szükség lehet a járművek GPS-es helyzetjelző eszközökkel történő ellátására, s amelyek jelét felhasználva a KFKI csoport által átalakított forgalomirányító központot egy új, integrált forgalomirányító és dinamikus utastájékoztató rendszerhez kell majd csatlakoztatni.

A közbeszerzési pályázat iránt több jelentős informatikai cég érdeklődött, amelyek közül végül kettő, a HP és a KFKI csoport között az utóbbi javára dőlt el a verseny. A tenderen nemcsak az ár, de a jótállási idő, a karbantartási és alkatrész-ellátási szolgáltatások színvonala is számított.

A beruházásokat a KFKI csoport két tagvállalata, az infrastrukturálisakat az LNX Hálózatintegrációs Rt., míg a szoftverfejlesztést az IQSYS Informatikai Rt. végzi el. Új szervereket kell beállítani, melyekkel meg kell oldani az eredeti rádiós vezérlőegység működtetését, továbbá bővítéssel le kell cserélni a digitális hangrögzítőt. A szoftver oldalon a szabványos Java program BEA alkalmazásszerverre és Oracle adatbázis-kezelőre épül. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.