Miközben egyre több feladatot bíznak emberek helyett gépekre, az automaták ügyfelekkel való kommunikációja még jócskán hagy kívánnivalót maga után. Ahhoz, hogy ezt a területet is meghódíthassák a gépek - teljesen átvéve olyan monoton munkákat, mint a jegyeladás vagy a menetrendi tájékoztatás - még komoly fejlődésre van szükség. A kutatók ma már a hang- és mozdulatfelismerés kombinálásán dolgoznak.
A közvetlenül emberek kiszolgálására tervezett gépek hőskorában még gombokkal vezérelhettük az automatákat, csakhogy komplex feladatoknál egyszerű piktogramokkal már nem lehetett leírni a funkciókat. A helyi nyelven készült feliratokat és magyarázatokat a külföldiek nem feltétlenül értik, ráadásul a kifüggesztett tájékoztatók könnyen meg is sérülhetnek.
Ezeket a problémákat a fejlesztők érintőképernyők és változó funkciójú gombok alkalmazásával igyekeztek kiküszöbölni. Itt már a magyarázó feliratok könnyen cserélhetők, így sokrétű menük is összeállíthatók, ráadásul jóval egyszerűbb a különféle nyelvek alkalmazása is.
Vannak azonban területek, ahol a műveletek összetettek ugyan, ám ezek a rendszerek mégsem alkalmazhatók, vagy nem kellően gyorsak. Egy gépkocsi különféle kezelőszerveinél például nem lehet menükkel lekötni a vezető figyelmét, noha a vezérlési feladatok egyre összetettebbek lesznek, a sokféle vasúti kedvezmény idegen nyelvű elmagyarázása pedig aligha gyorsítja a jegyváltást.
Emiatt a szakértők a hangfelismerő rendszerek integrálását tartják a jövő megoldásának. Ezek a rendszerek ugyan akár 99 százalékos felismerési pontosságra is képesek manapság, ám teljesítményük drasztikusan romlik, ha némileg eltérünk az ideális körülményektől.
Márpedig a valós élet közel sem kínál optimális működési feltételeket: az emberek nemcsak távol vannak a mikrofonoktól, de gyakran mormognak vagy valamilyen dialektusban beszélnek, nem csupán néhány száz szót használnak, ráadásul az állomásokon, autóban vagy áruházakban sokszor igen nagy a zaj is. Ilyen körülmények közt két ember egymás gesztusaiból, szájmozgásából következtet a mondanivaló lényegére, ám a gépek erre ma még képtelenek.
Német kutatók azonban már kísérleteznek a szájról olvasás digitalizálásával. Ez a módszer ugyan közel sem képes olyan hatékonyságra, mint a hangfelismerés, a két rendszer kombinálása azonban komoly teljesítménynövekedést hozhat - írja a Financial Times Deutschland.
Az egyik tesztelés alatt lévő rendszer az alsó és felső ajak mellett a szájsarkak, az orr és az áll mozgását is figyeli. Ezek jellegzetes elmozdulásából elég jól lehet bizonyos szavak kimondására következtetni.
Egy másik eljárás a különféle gesztusok felismerését integrálná a hang alapú megoldásokhoz. A fejlesztők elképzelése szerint elegendő volna rámutatni a bekapcsolni kívánt berendezésre, illetve fejmozgással aktiválni lehetne bizonyos funkciókat.
A még merészebb elképzelések szerint a jövőben még a fejünket sem kellene megmozdítanunk a különféle készülékek kezeléséhez. Egy gépjárművekben hasznosítandó módszer kamerákkal figyeli a szemet: ha ránézünk valamire, a szemfehérjén a szembogár elmozdul, ezt könnyen észleli a rendszer. Így például az autórádiónak akár tekintetünkkel is adhatunk majd utasításokat. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.