BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már üzlet az online foglalás

Világszerte robbanásszerűen növekszik az online utazás- és szobafoglalások száma. Itthon is egyre többen választanak útirányt a neten. Nemrég megnyílt az első magyar nyelvű utazási diszkontiroda is.

Robbanásszerűen emelkedhet az online foglalások száma a jövőben, amely szakértők szerint teljesen átalakíthatja az utazási piacot. A netes foglalások legnagyobb vonzereje, hogy általában olcsóbb a más csatornán történő regisztrációnál. Becslések szerint az internet aránya Magyarországon jelenleg még csak 5 százalék körül mozog a foglalások piacán, öt éven belül azonban már itthon is elérheti a 40 százalékot részesedésük.

Magyarországon több online utazásközvetítő mellett nemrég megkezdte működését egy utazási diszkontiroda is. Az idén áprilisban - a Vista és az Axelero közös projektjeként - indult Go.hu azzal számol, hogy az év végéig az utasaik száma eléri a háromezret, ezzel pedig mintegy 250 millió forintos forgalmat bonyolítanak le. Kurucz Pál, a tavaly 10,5 milliárd forintos forgalmat elérő Vista ügyvezető igazgatója elmondta: termékpalettájukon összesen több mint 545 diszkont- és hagyományos légitársaság ajánlatából lehet válogatni. A repülőjegy-foglalások mellett mintegy negyvenezer szállás is elérhető a portálon. Jelezte azt is: jelenleg négy utazásszervező cég ajánlatát kínálják fel, ezek száma azonban hamarosan 47 másikkal bővülhet. A nyár közepétől egyetlen kereséssel már szállást és repülőjegyet is lehet majd találni.

Az online utazásszervezők között az egyik legnagyobbnak számító Start Utazási Iroda is az internetes piac további növekedését várja. A cég ügyvezető igazgatója, Geri Károly lapunknak elmondta: amíg 2000-ben az online utazási site-okon összesen 800 és 1000 körül alakult a látogatások napi száma, addig 2002-re már 18-20 ezerre nőtt ez az érték, az idén pedig már 50 ezerre is emelkedhet. A társaság honlapján jelenleg naponta átlagosan 7-7,5 ezer látogatást regisztrálnak, ez nyárra 15-20 ezerre növekedhet - jelezte az útjait tavaly mintegy 800 millió forintért értékesítő cég vezetője. Mint mondta: 40-50 utazásszervező cég ajánlatai érhetők el náluk, a csomagolt utak formájában, azaz külön repülőjegyeket nem árulnak, és nincs mód önálló szállásfoglalásra sem.

A várakozásaikat meghaladva 57 százalékos bővülést regisztrált tavaly a legnagyobb hazai turisztikai portált, a Travelport.hu-t üzemeltető ROMbrandt Multimedia Alkotóház Kft. A cég az idén is további 20-30 százalékos növekedést remél. Az évi mintegy 1,5 millió látogatót vonzó portál vezetője elmondta: az oldalukat felkeresők 70 százaléka magyar.

Az online foglalások számának dinamikus növekedése új kihívások elé állítja a hagyományos utazási irodákat is. A GKI Gazdaságkutató tavaly júliusban készített felmérése szerint a saját weboldalt üzemeltető utazásszervezők közel 40 százaléka, a teljes kör egyharmada kapcsolódik majd az elektronikus kereskedelembe, és értékesíti turisztikai szolgáltatásait saját honlapon vagy más utazási portálon keresztül 2005 végére.

A szállodák is változtatásra kényszerülnek. Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség elnöke optimista. Úgy véli, hogy a magyarországi hotelek a nemzetközi gyakorlatot követik az online foglalások tekintetében. Mint mondja, elsősorban a magasabb kategóriájú fővárosi hotelek esetében nő az internetes foglalások száma, amely főként a beutazóknak köszönhető. Jelzése szerint az említett szállodákban az összes foglalásnak ma 5-10 százalékát teszi ki az interneten történő bejelentkezés.

Az utazási irodákat és a szállodákat is megelőzve forszírozzák az online értékesítést a légitársaságok: a fapadosokra mindenütt csak neten vagy call-centeren keresztül lehet jegyet foglalni, de a hagyományos légicégek is egyre nagyobb hangsúlyt fordítanak az online értékesítésre. Ezt alátámasztja, hogy a Lufthansa európai internetes eladásai 2004-ben 30 százalékkal nőttek, ezen belül Magyarországon négyszer többen használták ki e lehetőséget. A Malévnél is jócskán túlszárnyalták a várakozásokat. A társaságnak tavaly 1,17 milliárd forintos bevétele származott az online jegyértékesítésből.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.