BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Finn uralom a 3G-s telefonok piacán

Az idei év második negyedében világszerte kilencmillió új generációs mobilkészüléket szállítottak a gyártók a világpiacra. Ebben a szegmensben is a Nokiáé lett a piacvezető szerep. Magyarországon csak a negyedik negyedévben várnak némi fellendülést a gyártók a legújabb telefonok eladásában.

Az idei év második negyedében világszerte 9 millió új generációs mobilkészüléket szállítottak a gyártók a világpiacra. A legfrissebb elemzések szerint az április-júniusi időszakban már a Nokia került piacvezető pozícióba. A finn cég, amely hosszú évek óta éllovas a globális mobiltelefon-értékesítésben, első ízben került a 3G-készülékek szállítóinak élére - olvasható a Strategy Analytics jelentésében. A Nokia ebben a szegmensben 17 százalékot mondhat magáénak, ez nagyjából a fele annak a részesedésnek (33 százalék), amelyet a világméretű mobilpiacon elért. A cég 6680-as modellje lett Nyugat-Európában az év 3G-készüléke.

A 3G-technológia ma még nem meghatározó a globális készülékértékesítésben, mivel az idei második negyedévben eladott mobiloknak csupán 5 százaléka volt új generációs, de a piacvezető pozícióra aspiráló ázsiaiakat máris aggasztja, hogy a Nokia ezen a területen is az élre került - véli a piackutató elemzője.

A szélessávú mobilszolgáltatásokra alkalmas készülékek piacát eddig a japán NEC, az amerikai Motorola és a dél-koreai LG vezette. Az említett két cég - megfigyelők szerint - nem adja fel, újabb ütközetre készül a finn céggel a 200 dolláros nagykereskedelmi ár alatti eszközök piacán, amely meghatározó 3G-s tömegpiac lesz 2006-2010 között. Elemzők szerint ugyanakkor a Nokia kezdi ismét megszilárdítani helyzetét a magasabb kategóriájú készülékek területén, ahol az utóbbi néhány évben éppen a Motorola, a Samsung, az LG és más szállítók tudtak megerősödni a rovására.

A magyarországi mobilkészülék-piac második legnagyobb szereplőjének, a Sony Ericssonnak a régióért is felelős vezetője, Wágner Tibor szolid várakozással tekint az év hátralévő részére, már ami a 3G-készülékek értékesítési lehetőségeit illeti. Úgy véli, nem lesz az idén boom az új generációban. Ennek nemcsak az egyelőre Budapestre korlátozott lefedettség az oka, hanem a telefonok ma még meglehetősen borsos ára is. Számításai szerint mind a teljes piacon, mind saját márkájában a negyedik negyedévben 10-15 százalékos részarányt érhet el a 3G-készülékek eladása.

Kunos Balázs, a Samsung mobiltelefon-üzletágának vezetője szerint is csak az utolsó negyedévben várható némi élénkülés. Mindenesetre úgy véli, a piac két legnagyobb szolgáltatója által az év végéig kínált ingyen-videotelefonálás mindenképpen felkeltheti az érdeklődést. A cég akkorra kombinált EDGE-UMTS típussal készül piacra lépni, de már szeptembertől szállít nagyobb tételben szolgáltatóra gyártott új generációs modelleket. Úgy látja, az év vége felé már megjelenhetnek az olcsóbb, 200 euró alatti telefonok is.

Inkább a jövő év első negyedére teszi a látványosabb piaci felfutást Suga János, a Motorola Mobil magyarországi vezetője. Szerinte a készülékcserére készülő felhasználók közül a fiatalokat érdekelné az új technika, de nincs rá pénzük, az egyéb korosztálynál is számít az ár, de emellett ma még inkább a dizájnt és a márkanevet helyezik előtérbe a választásnál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.