BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-szolgáltatások elvben

Noha Magyarországon a felnőtt lakosság 69 százaléka már tudja, hogy interneten keresztül is lehet hivatalos ügyeket intézni, a kényelmes e-lehetőségekkel mindössze két százalékuk él – derül ki a Szonda Ipsos legújabb infokommunikációs felméréséből. A legismertebb e-szolgáltatás az elektronikus adóbevallás, az online hivatalos ügyintézést lehetővé tévő ügyfélkapuról azonban még csak a lakosság ötöde hallott.

Alig néhány éve az internetkapcsolatot a világhálón barangolók többsége elsősorban tartalomböngészésre használta, napjainkban viszont az információs technológiák fejlődésével és a net terjedésével egyre többen vesznek igénybe online szolgáltatásokat is. Ma már bárki kényelmesen, a karosszékében ülve vásárolhat könyvet, rendelhet vacsorát, intézheti bankügyeit, avagy épp új személyi igazolványt is igényelhet. Az új e-szolgáltatások kényelmesebbé teszik életünket, segítségükkel időt és energiát takaríthatunk meg. Adóbevallást például már 2005. április 1-je óta postai sorban állás nélkül, online módon lehet intézni.

Az online ügyintézés lehetősége ismert ugyan a lakosság körében, de csak kevesen tudják, hogy ehhez regisztráció szükséges. Aki hallott róla, azok többsége sem tett konkrét lépést a regisztrációval kapcsolatban, mindössze a negyedük informálódott az ügyfélkapu portálján, és csupán 8 százalékuk regisztrált az online szolgáltatásokra.

Az e-ügyintézést ismerők közül „helyszínként” a legtöbben, a megkérdezettek mintegy harmada, az APEH honlapját tudta spontán módon megnevezni. A megkérdezettek közel ötöde ismerte az ügyfélkaput, az önkormányzatok honlapját, valamint a még nem működő okmanyiroda.hu oldalt. A válaszadók közül a közvetlen elérést és teljes körű tájékoztatást nyújtó magyarorszag.hu oldalt mindössze 15 százalék ismerte. Az online ügyintézés lehetőségét elvben ismerők közel negyede pedig egyetlen olyan honlapot sem tudott megnevezni, ahol e-szolgáltatásokat lehet igénybe venni.

Az ügyfélkaput ismerők körében viszont kedvezőnek mondható az elektronikus ügyintézés fogadtatása. Az emberek nagy része határozottan jó dolognak és kényelmes ügyintézési formának tartja az e-szolgáltatásokat. A megkérdezettek általában az online ügyintézés biztonságosságát sem kérdőjelezték meg, ugyanakkor kedvezőtlen eredmény, hogy az elektronikus ügyintézés 2-3 éven belüli széles körű elterjedésében egyelőre kevesen hisznek. Az internetes ügyintézésre leginkább a budapestiek, a 36–49 évesek, a legalább középfokú végzettségűek, valamint a magasabb jövedelmi helyzetűek nyitottak. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.