BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobilos jövőkép ingyentelefonnal

A mobilágazat, főként a fejlett országokban, újabb nagyszabású alkalmazás kifejlesztésén dolgozik a hangkommunikációból és a szöveges üzenetekből származó bevételek kiegészítésére: a szektor egyik legnagyobb reménysége a mobiltelevízió – állapítja meg a Deloitte tanácsadó cég egyik legutóbbi elemzése. Az ezzel kapcsolatos optimizmust azonban a cég szakértői alaptalannak tartják, mondván, ahelyett, hogy a televíziót próbálnánk a mobiltelefonba integrálni, az ágazatnak inkább az adatáramlás megfordítására kellene koncentrálnia – tehát a videotartalom telefonról televízióra vagy egyéb, megfelelő monitorral ellátott eszközre való adaptálására. A mobiltelefonok kamerái egyre jobb felbontásúak, mindinkább nő az igény a felhasználók által megalkotott videotartalmak továbbítására a mobiltelefonról az internetes oldalakra vagy televízióra. Jelentősen növelné a szolgáltatók bevételét is, ha ennek a forgalomnak csak egy kis részét a saját hálózatukon keresztül továbbíthatnák.

Az idei év következő kiemelt területe a lefedettség. A mobilszolgáltatók eredendően eddig arra törekedtek, hogy kültéren nyújtsanak teljes lefedettséget. Noha az operátorok még mindig fontosnak tartják a földrajzi lefedettséget, a legnagyobb verseny ma már a beltéri lefedettségért folyik. Egyre több mobilhívást kezdeményeznek majd beltérről, és ez a vezetékes hálózatok kiszorításához vezet. A mobilszolgáltatók stratégiája a jelek szerint teljes mértékben ehhez az új célhoz igazodik; maximalizálniuk kell a beltéri hívások minőségét és az adatminőséget, ez többek között kiegészítő hálózati technológiák integrálásával érhető el (például a WLAN). Emellett bővíteniük kell a tarifakínálatukat is a mobiltelefonok beltéri használatának ösztönzésére. A távközlési szolgáltatók a jövőben várhatóan már olyan alkalmazásokat is előtérbe helyeznek, amelyek nagy fájlokat és adattartalmat mozgatnak. Erre példa a videoletöltés. Az ipar számára azonban a Deloitte szakértői szerint talán mégis kedvezőbb lenne, ha a folyamat a mobiloldalról indulna el. A szolgáltatók bevételének legnagyobb része ma is olyan tevékenységekből ered, amelyek kisméretű fájlokon és kis sávszélességen alapulnak. Ilyen például az SMS, a csengőhangok vagy a beszélgetés. Az utóbbi az első kereskedelmi hívás óta több milliárd dolláros hasznot eredményezett. 2007-ben azok a szolgáltatók lehetnek sikeresek, amelyek felismerik és népszerűsítik a tömegpiacon megjelenő, egyszerű, keskeny sávú alkalmazásokat.

A Deloitte tanulmánya szerint 2007 a távközlési szolgáltatások ingyenessé tételének a jegyében telik majd. A mobiltelefon és a széles sáv csak két olyan tétel, amely várhatóan térítésmentesen lesz hozzáférhető, még ha számos feltétel függvényében is. A szektor számára az ingyenes szolgáltatások hatása abban is megmutatkozhat, hogy ennek nyomán a felhasználók szemében egyre több értékesebb termék és szolgáltatás válik tömegcikké. 2007-ben a szolgáltatók szelektívebben és óvatosabban közelítik meg majd az „ingyenes” lehetőségeket, és reálisabban értékelik annak esetleges kedvezőtlen hatásait. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.