BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tétek és befutók – Las Vegas

Techguruk és az elektronika iránt érdeklődő lelkes amatőrök tízezrei lepték el a napokban Las Vegast. A világ legnagyobb szórakoztatóelektronikai rendezvényén, a Consumer Electronics Show-n (CES) sem kisebb a tét, mint az amerikai kaszinóváros rulettasztalainál – minél többet nyerni. Az idén már 155 milliárd dollárnál is nagyobbra becsült globális piacon egyre erősebb a verseny, a nagyok még nagyobb részesedést akarnak, de mindig vannak jelentkezők a kisebb tétekre is.

Az év eleji nagy elektronikai kiállítási trió – CES (Las Vegas), 3GSM (Barcelona), CeBit (Hannover) nyitányának számító rendezvényen szinte minden olyan cég ott akar lenni, amely valamilyen „leggel” robbantana abban az évben a piacon. A Las Vegas-i show már eddig is számos meghatározó technológia „ugródeszkája” volt. Itt debütált annak idején a hagyományos videolejátszó-technológia, a CD- és a DVD-lejátszó, de innen indult világhódító útjára a HDTV is. Ez évben is már napokkal korábban érkeztek a hírek arról, hogy itt lesz látható a világ legnagyobb, 280 centiméteres LCD-tévéje, de arról is, hogy az ipar öszvér megoldást talált az adattároló lemezek piacán dúló formátumvitára, ebben az évben ugyanis már kapható lesz kereskedelmi forgalomban a világ első olyan készüléke, amely a következő generációs, nagy felbontású adattároló lemezek mindkét formátumát, a HD DVD-t és a Blu-ray-t is képes lejátszani.

Ennél azonban jóval több érdekes dolog várta az idén is az odalátogatót az egyszerre három – egymástól „csúcsforgalmi távolságban lévő” – helyszínen zajló eseményen. A szervezők nem panaszkodhattak a kiállítókra, két és fél napba sűrítve, óránként váltották egymást a céges bejelentések, jellemzően főként a készülékújdonságokra koncentrálva. Megtudhattuk, hogy egy távol-keleti fejlesztésnek köszönhetően forradalmasodhat a mobiltelefon-kijelző technológiája, és főként olcsóbbá válhat a gyártása a kétoldalas LCD-panelnek köszönhetően, a kiállításon pedig ugyancsak ázsiai cég jóvoltából szemközelbe kerülhetett a háromdimenziós képernyő, igaz, a találmányhoz a hírek szerint várhatóan még a magyaroknak is szavuk lehet.

A szükségesnél kevesebb figyelem jutott viszont a tartalmaknak, a felhasználási célterületeknek, amelyek alapvetően a cserére ösztönöznék a potenciális vásárlói kört. Annak ellenére, hogy a szórakoztatóelektronikai piacon az utóbbi években hatalmas árerózió megy végbe a legtöbb termékszegmensben – beleértve az LCD-, illetve a plazmatévéket, monitorokat, hordozható számítógépeket, mobiltelefonokat –, a kisebb ár és a „csilivilibb külső” önmagában kevés lehet ahhoz, hogy valaki készüléket váltson.

A célzott felhasználási területek közül viszont kellő figyelmet kapott a digitális televíziózás minden jövendő válfaja, az internetestől a nagy felbontásún (HD) át egészen a mobiltévéig. A rendezvényen jelentették be, hogy Amerika ki mellett tette le a voksát a mobilos tévészabványok közül, s azt is, hogy a tesztelés már javában folyik, 2008-tól pedig élesben is kipróbálható lesz a technológia. Az esemény jelentőségét hangsúlyozandó, az iparág nagy neveit – Bill Gatest, Ed Zandert, Michael Dellt, John Chamberst – is sikerült felkérni. A Microsoft-vezér egyebek mellett kampánybeszédet tartott arról, mi mindenre lesz jó a cég legújabb operációs rendszere és üzleti szoftvere, a kereskedelmi forgalomban január végén debütáló Windows Vista és Office 2007, amelyek a kiállításon külön pavilonnal is képviseltették magukat. A felhasználási célterületek fontosságát hangsúlyozta előadásában Ed Zander, a Motorola első embere is, mondván: a „cool” készülékektől mielőbb el kell jutnunk a „cool” tapasztalatokig.

Az előadásokra való bejutás azonban inkább keserű, mint „klassz” élményt nyújtott a résztvevőknek. El kell ismerni: a negyvenedik évfordulójával már az érett férfikorába lépő rendezvény szervezőinek nem kis feladatot kell évről évre megoldani – négy-öt nap alatt több mint 2500 kiállító céget és mintegy 150 ezer látogatót mozgatnak meg, a helyszíni tapasztalatok szerint azonban elég nehézkesen. Az esemény rég túlnőtt már eddigi méretein, miközben a biztonság a korábbi években megszokottnál fokozottabban került előtérbe. Paradoxonnak tűnhet, de mindennek ellenére az elektronika fejlődését bemutató kiállítás meglehetősen visszafogottan használja a biztonságtechnikát. Hiába kaptak a tudósítók mágneskódos belépőkártyát, Bill Gates előadására nem ezzel, hanem a hagyományos, papíralapú belépőcetlivel lehetett bejutni, ám ennek a megszerzése nem bizonyult sem könnyű, sem gyors feladatnak.

Az eseményre első ízben látogatóknak az is meglepetést okozhat, hogy a világháló szülőhazájában egy ilyen szakmai rendezvény idején is milyen drága és körülményes az internetezés. A konferencia-központ vezetékes és vezeték nélküli hálózata egyaránt csak hitelkártyaszám megadásával hozzáférhető, a Las Vegas-i szállodák pedig nem kevesebb, mint napi 2-2500 forintnak megfelelő dollárt számolnak fel infosztrádadíjként.

A show-bizniszéről is jól ismert város rendezvényén a kiállítók viszont igyekeztek minél látványosabb marketingeszközökkel felhívni magukra a figyelmet. A legnagyobb nézettséget a japán Toshiba standja érte el, laptopjait népszerűsítő bőröndnyitogató kvízjátékában naponta több százan próbáltak szerencsét, még ha közülük kevésnek is „állt az alku”.

Volt azonban egy cég, amelynek ott sem kellett lennie Las Vegasban, mégis sokak figyelmére számíthatott. Ez az Apple volt, amelynek első számú vezetője, Steve Jobs az almás cég expójára időzítette nagybejelentését. A MacWorld – a CES-szel részben egy időben – a kaszinóvárostól jó néhány száz kilométerre lévő San Franciscóban zajlott. Itt mutatták be az eddig csak a Mac-rajongók weboldalain keringett tervrajzok alapján ismert Apple mobiltelefont a maga valóságában, s amely végül is Las Vegasban verte ki a biztosítékot. Itt hozta nyilvánosságra ugyanis a Cisco Systems, hogy jogtalan névhasználatért perli majd az Apple-t, az „iPhone” márkanév ugyanis általa már évek óta foglalt. Minden bizonynyal nem kell azonban várni az újabb Las Vegas-i show-ig, hogy az ügy végkifejletéről tudomást szerezzünk, de az újabb szórakoztatóelektronikai újdonságok bemutatásáig is elég csak néhány hetet aludni. Februárban ugyanis Barcelonában nyit az év mobiltelefonos konferenciája és kiállítása, a 3GSM.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.