BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-útdíjfizetés 2009-től

A megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetési rendszert (ED) 2009-től tervezik bevezetni – derül ki az ED-ről készített előterjesztés-tervezetből. Első lépésben a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó járművekre vonatkozna a gyorsforgalmi hálózaton, a párhuzamos utakon és a fontosabb egyéb tranzitutakon, összesen 3100 kilométeren. 2013-ra – a gyorsforgalmi hálózat 450 kilométeres bővülésével számolva – négyezer kilométeren kellene fizetni.

Technológiai megoldását tekintve a használattal arányos díjak beszedését kizárólag olyan készülékekkel lehet végezni, amelyek a megtett úttal arányos használati díjat elektronikus módon regisztrálják, számítják és számlázzák. A rendszernek biztosítania kell a díjköteles járművekre kivetett úthasználati díjak mértékének megkülönböztetését a gépjármű tengelyeinek száma, a fizetés helye, a megtett útszakasz hossza, az úthasználat időpontja, a díjfizetési kötelezettség/mentesség és a későbbiekben a járművek környezetvédelmi alkategóriába sorolása szerint.

A tervezet alapján a díjszedési rendszer bevezetésébe a jelenleg is működő és a 3,5 tonna megengedett össztömeg alatti járművek esetében opcionálisan fenntartandó, elektronikus regisztrálás alapján működő átalánydíjas, matricás rendszert műszakilag és szervezetileg is integrálni kell.

A javaslat megvalósítása magánbefektetők bevonásával történne oly módon, hogy azok vállalják az ED kialakításához szükséges eszközök meglétének biztosítását (egyben a teljes kivitelezési kockázatot), valamint a rendszer üzemeltetését (és a rendelkezésre állási kockázatot) öt éven át. A magánbefektetőt (ED-szolgáltató) a szerződés futamideje alatt szolgáltatói díj illeti meg, amelynek 2007. évi árakon számított teljes értéke 69,3 milliárd forint.

A szolgáltatásvásárlásra a tervek szerint a közeljövőben hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárást írnak ki. A bevezetendő rendszer kiválasztásánál alapvető szempont a technológiasemlegesség, vagyis az, hogy a megvalósításra kiírandó közbeszerzési pályázatban ne szerepeljen technológiai megkötés. A szolgáltató kiválasztásának fő kritériumai a kért szolgáltatói díj és a rendelkezésre állás mértéke, a bevezetés várható időpontjának közelsége, valamint a rendszer fokozatos bővíthetőségére tett ajánlat jellemzői lesznek.

Az ED kiegészítéseként gondoskodni kell egy a díjfizetőivel integrált, zárt rendszerben működő ellenőrzési rendszerről is. Ezt a feladatot a matricás rendszert jelenleg is üzemeltető és annak ellenőrzését végző Állami Autópálya-kezelő Zrt. fogja megoldani.

A világszerte használatos elektronikus díjfizető rendszereknek alapvetően két fő típusa különböztethető meg. Ezek: a mikrohullámú tartományban kijelölten rövid hatótávolságú kommunikációt alkalmazó DSRC rendszerek és a műholdas navigációt mobilkommunikációs technológiával ötvöző GPS/GSM rendszerek (illetve ezek kombinációja). Létezik egy harmadik típus is, a tisztán GSM-alapú helymeghatározás. Ez jelenleg még fejlesztés alatt lévő rendszer, csak tesztfázisban működik. Mindhárom technológia csak a megfelelő mértékű és minőségű ellenőrzéssel alkalmazható hatékonyan. Ennek alapvetően kétféle módja létezik: mobil ellenőrző egységek, illetve telepített ellenőrző pontok. A jelenlegi matricás rendszer vizsgálata során használt infrastruktúra egyes elemei – továbbfejlesztés, bővítés után – alkalmassá tehetők az ED ellenőrzésére is. (MK)

Fő kritériumok

– A kért szolgáltatói díj mértéke

– A rendelkezésre állás mértéke

– A bevezetés várható időpontjának közelsége

– A rendszer fokozatos bővíthetőségére tett ajánlat jellemzői

– A rendelkezésre állás mértéke

– A bevezetés várható időpontjának közelsége

– A rendszer fokozatos bővíthetőségére tett ajánlat jellemzői-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.