BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyorsabb ügyintézés a földhivatalban

Az idén januártól használja élesben a Fővárosi Kerületek Földhivatala az Oracle és az Autodesk szoftvereire épülő új térinformatikai rendszert, s ennek köszönhetően 50 százalékkal gyorsabban frissíthetők a térkép- és telekadatok, és 75 százalékkal gyorsult az ügyintézés az új Lehel téri irodában. 

A három szervezet képviselői által tartott sajtótájékoztatón szerdán Budapesten elhangzott: a hivatal Budapest kétmillió lakójának, 52.000 hektáros területének, 230.000 önálló telkének és további 750.000 más típusú ingatlanának (például társasházi lakások) adatait tárolja és kezeli naprakészen.

A Fővárosi Kerületek Földhivatala tartja fenn Budapest hivatalos kataszteri térképét és kezeli a város területén található összes ingatlan hivatalos nyilvántartását. A hivatal biztosítja a jogi dokumentációt, amikor az ingatlan gazdát cserél, és gondoskodik róla, hogy a hivatalos térképek a telkekkel és tulajdonosaikkal kapcsolatos összes adatot és változást pontosan tükrözzék. A polgárok innen kaphatják az ingatlanokkal kapcsolatos információkat, és a helyi közműszolgáltatók és a kerületi önkormányzatok is a hivataltól vásárolják a térképészeti adatokat, amelyeket beépítenek saját rendszereik térképeibe.

Szilvay Gergely, a földhivatal osztályvezetője elmondta: a korábban használt rendszer éveken keresztül jól kiszolgálta az igényeket, de például működtetéséhez különleges és drága hardverre volt szükség. A rendszer támogatási és karbantartási költségei is magasak voltak, illetve közben Magyarország egy másik adatszabványt fogadott el az ország egészére vonatkozóan, s ez még nehezebbé tette a Budapesten kívüli szervezetekkel történő adatmegosztást.

Az új rendszer az Autodesk Topobase szoftveren alapul, ami egy nagyvállalati adatbázisban egyesíti a számítógépes tervezőprogramokkal készített (CAD) és a térinformatikai (GIS) adatokat kezelő eszközöket. A megoldás adatbázisát az Oracle adja, ami az információkat gyártó-semleges környezetben tárolja, azaz a piacon elérhető összes ilyen jellegű szoftverrel képes az együttműködésre.

A Lehel téri körzeti iroda működéséről elhangzott: a rendszeres adat-karbantartási tevékenységek korábban 60 percig tartottak, ma 5 percet vagy még kevesebb időt vesznek igénybe. A telekműveletek adat-előkészületei régebben egy óráig is eltartottak, most szintén alig 5 perc alatt elvégezhetők. A gyorsaság a lakosokat is érinti: a térképek elérése és nyomtatása korábban 5-6 percet, míg ma csak egyet vesz igénybe.

Kérdésekre válaszolva az osztályvezető elmondta: korábban 14 licence volt a hivatalnak a szoftverek használatára, s ezeket konvertálták át új licencekké. Az osztályvezető a díj nagyságát nem közölte, csupán annyit mondott, hogy miközben a munkaállomások sokkal gyorsabban dolgoznak, a költségek a negyedére csökkentek.

Jelenleg 3 kerület, az V., a VI. és a XIII. adatai szerepelnek az adatbázisban, a többi kerület akkor kerülhet bele, ha lesz pénz erre hivatalnak. Ennek ütemezéséről azonban nem hangzott el információ.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.