BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Netforradalom előtt áll a vasút is

Az internet analógiájára 60 centiméteres nyomvonalú, teher- és személyszállításra egyaránt alkalmas síntaxit tervezett Joachim Lückel német mérnök.

Egy új ötlet szerint elegendő, ha a teljesen automatikus rendszernek jelezzük, hogy utazni szeretnénk, majd a megérkező, vezető nélküli kabinnak megadjuk az úti célt. A járművek – akár az adatcsomagok az interneten – önműködően megkeresik az utat a célhoz a sínrendszeren át.

A Railcab névre keresztelt szerkezet – a Financial Times Deutschland beszámolója szerint – teljesen kompatibilis a mai villamossínekkel, s tervezője szerint forradalmasíthatja a kötött pályás közlekedést. A gyorsabb haladás érdekében például a hagyományos passzív váltók állítgatására sincs már szükség, ugyanis az elektromotor mozgatta kocsik önállóan képesek futóművükkel az irányváltoztatásra.

Elsősorban a kényelem és az energiatakarékosság lehet a fő érv a megoldás mellett. Ez utóbbi meglepőnek tűnhet, hiszen a klasszikus szerelvényalapú közlekedésben éppen azon igyekeznek spórolni, hogy a levegő közegellenállását csak az első kocsinak (mozdonynak) kell legyőznie, az egyedi kocsiknál viszont minden járműnek külön-külön energiára van ehhez szüksége. A fejlesztő azonban nem akar lemondani a szerelvények eme előnyéről: a síntaxik ugyan egyedileg haladnak, de hosszabb szakaszokon automatikusan konvojokat hoznának létre, akár 20 centiméteres távolságban követve egymást.

A nyolc éve útjára indított, mára 10 millió eurót felemésztő projekt nyomán immár négy esztendeje futják köreiket a tesztpályán a síntaxik. A fejlesztők reményei szerint 2008-ra minden apróságot sikerült tisztázni, s készen állnak majd a rendszer éles bevezetésére.

Bár az igazi lehetőséget a teherfuvarozásban, például konténerek kikötői mozgatásában látják a német mérnökök, a siker korántsem garantált. Az ötlet ugyanis egyáltalán nem forradalmi: hasonló próbálkozásra már volt példa a kilencvenes évek elején a német vasútnál is, ám az SST betűszóval megjelölt önjáró teherkocsik sikeres tesztje ellenére a projektet leállították. Később a Siemens is próbálkozott ilyen fejlesztéssel, de ott is félbehagyták a kísérletet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.