Aligha az elegancia az első szó, ami eszünkbe jut a vajszínű vagy matt fekete dobozba préselt asztali számítógépekről. A nagy márkagyártók tervei szerint azonban ennek vége, s a divat ugyanúgy utoléri a PC-ket, mint korábban a laptopokat, a monitorokat vagy a perifériákat.
A világ második legnagyobb számítógépgyártójának számító Dell tavasszal már elszánta magát egy ilyen lépésre, a közelmúltban a HP is bejelentette, hogy nagyobb figyelmet szentel ezután a formatervezésnek. Az új sorozatú PC-k, billentyűzetek, monitorok, laptopok és televíziók zongorafekete és polírozott alumíniumszínben tündökölnek, gombjaik és kezelőszerveik pedig kellemes kékes háttérvilágítást kaptak.
Napjainkban a vevők egyre kevésbé törődnek a funkcionalitással, miközben az élettér középpontjába kerülő gépek megjelenése, dekorációs értéke egyre fontosabb lesz. Már régen a múlté lettek a szobák eldugott sarkában kialakított dolgozósarkok, ahol – ha nem használták – egy abrosszal letakarták a nem túl szép gépet, monitort, nyomtatót. A számítógép az otthonokban immár nem elsősorban munkaeszköz, hanem szórakoztató és kommunikációs központ, amely a nap minden órájában be van kapcsolva.
A Dell egy lépéssel még tovább megy: immár egyedi festéssel is rendelhető náluk hordozható gép. A hírek szerint már dolgoznak a cégre jellemző egyedi megjelenés kialakításán is.
A stílus nemcsak a dekorációs értéket emeli, de egy szebb készülékért a fogyasztók is hajlandók mélyebben a pénztárcájukba nyúlni. Így az eddigi költségverseny helyett egyfajta megkülönböztető stratégia terjedhetne el a PC-piacon, ami látványosan emelheti a gyártók haszonkulcsait.
A két nagy gyártó valójában nem új dolgot talált fel: a tengerentúlon a legnagyobb vetélytársnak számító Apple a maga gépeinél már évek óta komoly gondot fordít a formatervezésre. Ennek nyomán a Macintoshok eladása látványosan meg is lódult.
Noha az autócsodákhoz hasonlóan a különleges PC-k iránt is van kereslet Magyarországon, a hazai piacot ma még a menynyiségi és árverseny jellemzi, sokan még első számítógépüket vásárolják. Az viszont egy legújabb felmérés alapján már elmondható az itteni fejlődésről, hogy 2007 mindenképpen fordulópont lesz a magyar PC-eladások történetében.
Az idei lesz az első év, amelynek során több hordozható számítógépet vásárolnak Magyarországon, mint asztali PC-t. Az IDC piackutató negyedéves PC-felméréseiből kiderül, hogy 2006 harmadik negyedévétől kezdve a hordozható számítógépek eladásai rendre meghaladják az asztali modellekét. A mobilitás dinamikus előretörését jelzi, hogy míg a magyarországi asztaliszámítógép-eladások 2007 első felében közel 20 százalékkal csökkentek, addig a noteszgépek forgalma másfélszeresére nőtt a múlt év hasonló időszakához képest. Az asztali PC-k csökkenő áraik és növekvő teljesítményük ellenére sem képesek tartani a versenyt mobil társaikkal. Az idei első fél évben a 200 ezer eladott számítógépből már közel 120 ezer volt a notebook.
Az IDC PC-elemzője szerint a dinamikus növekedés mögött egyrészt a kis- és középvállalatok állnak, a mobilitás iránti igény talán ebben a szegmensben a legnagyobb. A magyarországi kis- és középvállalatok azzal is igyekeznek növelni hatékonyságukat, hogy egyre intenzívebben használják ki a mobilmunkavégzés nyújtotta előnyöket. A nagyvállalati szegmensben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis egyre preferáltabb a távmunka. A kutató szerint a mobil széles sávú szolgáltatások terjedése és a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési akciói úgyszintén segítik a notebookeladásokat, sőt, amint a vezeték nélküli internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, egy további erős keresleti hullámra lehet számítani. A vezeték nélküli helyi hálózatok terjedése is serkentőleg hat, ugyanis a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a bevezetés és a bővítés költségei is kisebbek a vezetékes LAN-nál.
Érdekes módon – a megszorítások ellenére – az otthoni felhasználók súlya is nő. Ennek legfőbb oka, hogy a PC-gyártók és a nagy áruházláncok versenye erős árletörő hatású. Ennek köszönhetően a hordozható PC-k átlagára az elmúlt egy év során mintegy 10 százalékkal csökkent. Az otthoni felhasználókra jellemző, hogy leginkább az olcsó modelleket keresik, és az áruházak aktuális akciói erősen befolyásolják döntéseiket. A laptopok vásárlása mellett szól az is, hogy teljesítményük mára versenyképes az asztali számítógépekével, sőt a háztartásokban már egyfajta státusszimbólumnak is számítanak.
PC-jövő
Ami a jövőt illeti, a noteszgéppiacon továbbra is folytatódik a dinamikus áresés. Az eladott darabszám átlagos éves növekedési üteme meghaladja a 12 százalékot, és 2011-re várhatóan már évi félmillió hordozható számítógép talál gazdára itthon. A bővülést a növekvő teljesítmény, a tovább csökkenő árak, valamint a vállalati és az otthoni szegmensben egyaránt erősödő mobilitás iránti igény fogja hajtani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.