BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Divatcikk lehet a PC-ből

Aligha az elegancia az első szó, ami eszünkbe jut a vajszínű vagy matt fekete dobozba préselt asztali számítógépekről. A nagy márkagyártók tervei szerint azonban ennek vége, s a divat ugyanúgy utoléri a PC-ket, mint korábban a laptopokat, a monitorokat vagy a perifériákat.

A világ második legnagyobb számítógépgyártójának számító Dell tavasszal már elszánta magát egy ilyen lépésre, a közelmúltban a HP is bejelentette, hogy nagyobb figyelmet szentel ezután a formatervezésnek. Az új sorozatú PC-k, billentyűzetek, monitorok, laptopok és televíziók zongorafekete és polírozott alumíniumszínben tündökölnek, gombjaik és kezelőszerveik pedig kellemes kékes háttérvilágítást kaptak.

Napjainkban a vevők egyre kevésbé törődnek a funkcionalitással, miközben az élettér középpontjába kerülő gépek megjelenése, dekorációs értéke egyre fontosabb lesz. Már régen a múlté lettek a szobák eldugott sarkában kialakított dolgozósarkok, ahol – ha nem használták – egy abrosszal letakarták a nem túl szép gépet, monitort, nyomtatót. A számítógép az otthonokban immár nem elsősorban munkaeszköz, hanem szórakoztató és kommunikációs központ, amely a nap minden órájában be van kapcsolva.

A Dell egy lépéssel még tovább megy: immár egyedi festéssel is rendelhető náluk hordozható gép. A hírek szerint már dolgoznak a cégre jellemző egyedi megjelenés kialakításán is.

A stílus nemcsak a dekorációs értéket emeli, de egy szebb készülékért a fogyasztók is hajlandók mélyebben a pénztárcájukba nyúlni. Így az eddigi költségverseny helyett egyfajta megkülönböztető stratégia terjedhetne el a PC-piacon, ami látványosan emelheti a gyártók haszonkulcsait.

A két nagy gyártó valójában nem új dolgot talált fel: a tengerentúlon a legnagyobb vetélytársnak számító Apple a maga gépeinél már évek óta komoly gondot fordít a formatervezésre. Ennek nyomán a Macintoshok eladása látványosan meg is lódult.

Noha az autócsodákhoz hasonlóan a különleges PC-k iránt is van kereslet Magyarországon, a hazai piacot ma még a menynyiségi és árverseny jellemzi, sokan még első számítógépüket vásárolják. Az viszont egy legújabb felmérés alapján már elmondható az itteni fejlődésről, hogy 2007 mindenképpen fordulópont lesz a magyar PC-eladások történetében.

Az idei lesz az első év, amelynek során több hordozható számítógépet vásárolnak Magyarországon, mint asztali PC-t. Az IDC piackutató negyedéves PC-felméréseiből kiderül, hogy 2006 harmadik negyedévétől kezdve a hordozható számítógépek eladásai rendre meghaladják az asztali modellekét. A mobilitás dinamikus előretörését jelzi, hogy míg a magyarországi asztaliszámítógép-eladások 2007 első felében közel 20 százalékkal csökkentek, addig a noteszgépek forgalma másfélszeresére nőtt a múlt év hasonló időszakához képest. Az asztali PC-k csökkenő áraik és növekvő teljesítményük ellenére sem képesek tartani a versenyt mobil társaikkal. Az idei első fél évben a 200 ezer eladott számítógépből már közel 120 ezer volt a notebook.

Az IDC PC-elemzője szerint a dinamikus növekedés mögött egyrészt a kis- és középvállalatok állnak, a mobilitás iránti igény talán ebben a szegmensben a legnagyobb. A magyarországi kis- és középvállalatok azzal is igyekeznek növelni hatékonyságukat, hogy egyre intenzívebben használják ki a mobilmunkavégzés nyújtotta előnyöket. A nagyvállalati szegmensben is megfigyelhető az előretörés, költségtakarékossági okokból ugyanis egyre preferáltabb a távmunka. A kutató szerint a mobil széles sávú szolgáltatások terjedése és a mobilszolgáltatók kapcsolódó előfizetési akciói úgyszintén segítik a notebookeladásokat, sőt, amint a vezeték nélküli internet-hozzáférés ára eléri a vezetékesét, egy további erős keresleti hullámra lehet számítani. A vezeték nélküli helyi hálózatok terjedése is serkentőleg hat, ugyanis a munkahelyen belüli rugalmasabb munkavégzés mellett a bevezetés és a bővítés költségei is kisebbek a vezetékes LAN-nál.

Érdekes módon – a megszorítások ellenére – az otthoni felhasználók súlya is nő. Ennek legfőbb oka, hogy a PC-gyártók és a nagy áruházláncok versenye erős árletörő hatású. Ennek köszönhetően a hordozható PC-k átlagára az elmúlt egy év során mintegy 10 százalékkal csökkent. Az otthoni felhasználókra jellemző, hogy leginkább az olcsó modelleket keresik, és az áruházak aktuális akciói erősen befolyásolják döntéseiket. A laptopok vásárlása mellett szól az is, hogy teljesítményük mára versenyképes az asztali számítógépekével, sőt a háztartásokban már egyfajta státusszimbólumnak is számítanak.

PC-jövő

Ami a jövőt illeti, a noteszgéppiacon továbbra is folytatódik a dinamikus áresés. Az eladott darabszám átlagos éves növekedési üteme meghaladja a 12 százalékot, és 2011-re várhatóan már évi félmillió hordozható számítógép talál gazdára itthon. A bővülést a növekvő teljesítmény, a tovább csökkenő árak, valamint a vállalati és az otthoni szegmensben egyaránt erősödő mobilitás iránti igény fogja hajtani.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.